Beurs Beter Begeleiden 2016

 

                                                                                                                                
Op dinsdag 5 april 2016 organiseert de LBBO de Beurs Beter Begeleiden.
 
 
                        
 
 


Wij bieden de bezoeker een plenair dagprogramma aan met verschillende spraakmakende lezingen. De vertrouwde informatiemarkt met stands maakt deze dag compleet.

Sprekers*:

Pasi Sahlberg, Professor of Practice in Education Harvard

Finnish Lessons 2.0; What can the Dutch learn from educational change in Finland? 

(lezing zal in het Engels worden gehouden)

Global education landscape has changed dramatically during the last decade and half. Former schooling superpowers continue to struggle to make the mark while the new education nations have emerged serving as inspiration to the rest. What has made these new education nations bloom? What is wrong with those who don’t succeed to get better? And where is the Netherlands in this new geography of education? This presentation draws from the cutting edge research and data and argues that the story is not that complicated. It’s a smart blend of insight, persistence and common sense. 


 

Annemiek Mol Lous, Lector Passend Onderwijs, Hogeschool Leiden

Posttraumatisch stresssyndroom binnen het onderwijs (problematiek vluchtelingkinderen)
Dr. Annemieke Mol Lous is lector passend onderwijs / inclusive éducation bij het expertise centrum jeugd van de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool waar zij onderzoek aanstuurt naar succes factoren voor passend onderwijs in de praktijk in (inter)nationaal perspectief. Eerder was zij werkzaam als leerkracht in het vernieuwings- en speciaal onderwijs, als orthopedagoog, als onderzoeker bij de vakgroep ontwikkelingspsychologie van de Katholieke Universiteit Nijmegen (Radboud) en als hoofddocent/ onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. In december 2014 promoveerde zij op de relatie tussen spel en depressie bij jonge kinderen. Haar belangstelling ligt vooral bij "emotional self-efficacy" van kinderen en jeugd als basis voor ontwikkeling en leren.

In de lezing zal zij ingaan op de verschijningsvormen van posttraumatische stressstoornissen bij asielzoekerskinderen en hoe je daar binnen de school mee om kan gaan.
Deze groep leerlingen heeft vaak onvoorspelbaar en onbegrijpelijk gedrag terwijl ze emotioneel (en vaak ook fysiek) uitgeput zijn. Problemen met agressie en impuls controle komen vaak voor. Daarnaast zijn ze vaak wantrouwend en is het moeilijk om met hen een band aan te gaan of ze vertonen juist klampend en angstig gedrag. De combinatie van rouw, angst, boosheid en onthecht zijn maakt het schools functioneren lastig terwijl ze vaak wel behoefte hebben aan school. Ze willen leren voor een betere toekomst en ze willen  ook naar school om af en toe even los te komen van wat ze allemaal hebben mee gemaakt. Hoe kunnen wij hen daarbij (op school) zo goed mogelijk ondersteunen.

Bram Orobio de Castro, Professor Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht

Executieve functies en agressie-regulatie
Prof.dr. Bram Orobio de Castro (1970) is als Hoogleraar Experimentele Ontwikkelings-psychopathologie verbonden aan de Universiteit Utrecht. Na zijn studie ontwikkelingspsychologie (UvA) promoveerde hij op onderzoek naar sociale informatieverwerking door jongens met ernstige agressieve gedragsproblemen, dat hij verrichtte bij een samenwerkingsverband van de Bascule (toen het Paedologisch Instituut) en de  Vrije Universiteit Amsterdam.
De Castro’s groep onderzoekt de ontwikkeling van agressieve gedragsproblemen en effectieve behandelingen om deze ontwikkeling af te buigen. Recent leidde onderzoek van deze groep tot een brede discussie over de effecten van verschillende vormen van prijzen en straffen door ouders op zelfbeeld en narcisme van kinderen. De onderzoeken naar specifieke behandelprogramma’s door de Castro’s groep bewezen onder meer effectiviteit van oudertrainingen, preventie en interventie op scholen, interventies voor kinderen met licht verstandelijke beperkingen, en specifieke interventies voor multi-problem gezinnen. De Castro geeft leiding aan een nationale evaluatie van programma’s tegen pesten op scholen en is voorzitter van de commissie psychosociale interventies van de Databank Effectieve Interventies voor jeugd (DEI, NJI/RIVM).


Sociaal gedrag wordt mee bepaald door hoe wij onze sociale omgeving waarnemen en begrijpen. Om sociaal te kunnen functioneren is het belangrijk goed in te schatten welke intenties andere mensen hebben en hoe je eigen gedrag door anderen wordt opgevat. Dit vraagt cognitieve capaciteiten die bij kinderen nog sterk in ontwikkeling zijn, en waarvan de ontwikkeling mede wordt bepaald door sociale ervaringen. Deze presentatie geeft een overzicht van de rollen die executieve functies en sociale ervaringen spelen bij het cognitief functioneren van kinderen met ondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag.  Ook nieuwe methoden om de sociaal cognitieve capaciteiten en executieve functies van deze kinderen te trainen worden besproken.


Marcel van Herpen en Peter Heerschop: Laat je kennen
Wie heeft er geen mening over het onderwijs. Iedereen heeft het ‘genoten’, maar sommigen hebben er weinig plezier aan beleefd.
‘Laat je kennen’, zeggen Heerschop en Van Herpen, terwijl ze elkaar aan het ontdekken zijn.

Ze hebben beiden een schat aan ervaring, maar overschatten zichzelf niet.
Ze weten wat het is om te blijven zitten, maar ook wat het betekent om op te staan.
Ze haten de rankings, maar zijn als geen ander in staat om ze te maken.
Ze hebben kritiek op het systeem, waar ze zelf deel van uitmaken.
Tijd voor verwarring én voor verandering.

In het kort:

Datum: 5 april 2016
Locatie: Beatrix Theater, Utrecht.
Tijdstip: 08.30 uur - 17.00 uur 
 
Het Beatrix Theater in Utrecht is een centraal gelegen locatie en goed bereikbaar met openbaar vervoer. 
Meer informatie over parkeren, klik hier
 
Punten voor het lerarenregister:
De conferentie is gevalideerd met 6 punten voor het lerarenregister. Na afloop ontvang je een certificaat van deelname met daarop de toegekende punten, die je met de daarop vermelde code kan toevoegen aan uw inschrijving bij www.registerleraar.nl Sta je nog niet ingeschreven? Het wordt in 2017 verplicht, maar inschrijven is nu al mogelijk. 
 

 
 
Kosten:
Niet leden: 165 euro (incl. 21% BTW)
Leden: 125 euro (incl. 21% BTW)
 
Vraag de kosten terug op school:
In de cao primair onderwijs is voor elke fulltime baan 500 euro budget beschikbaar voor individuele nascholing. Maak daar in overleg met de schoolleider gebruik van.
 
Gebruik de uren voor individuele scholing:
In de cao primair onderwijs heeft iedere leerkracht recht op 2 uur voor individuele scholing per week, die je kan opsparen voor conferenties of een opleiding. Maak daar gebruik van!
 
Inschrijving van groepen:
Mocht je met meer dan 10 personen willen inschrijven voor de beurs? Stuur dan een mail naar kantoor@lbbo.nl en ontvang 10% korting op de totaalfactuur. (niet in combinatie met vroegboekkorting)
 

Ben je lid van de LBBO log dan in met je accountgegevens zodat de ledenkorting gelijk wordt verwerkt.

Programma:

8.30 uur Start ontvangst 
8.30 uur Opening informatiemarkt
9.15 uur Sluiting van de registratiebalies
9.30 uur Opening door de dagvoorzitter Ernst Reichrath
9.40 uur

Pasi Sahlberg

Finnish Lessons: What can the Dutch learn from educational change in Finland? (lezing in het Engels)

10.50 uur Pauze
11.30 uur

Annemiek Mol Lous

Posttraumatisch stressyndroom binnen het onderwijs

12.40 uur Pauze, lunch wordt uitgeserveerd
13.45 uur

Bram de Orobio de Castro

Executieve functies

14.55 uur

Pauze

15.30 uur Sluiting Informatiemarkt
15.30 uur

Marcel van Herpen en Peter Heerschop

Laat je kennen 

16.45 uur Einde dag
 

 

Klik op de button activiteiten om je in te schrijven.