Executieve vaardigheden en dubbel bijzondere leerlingen

De afdeling Specialisten Begaafdheid organiseert op 27 september 2022 een online bijeenkomst voor begeleiders in het onderwijs.

Het thema van deze avond is:

Executieve vaardigheden bij dubbel bijzondere leerlingen

De spreker is Eleonoor van Gerven

Korte inhoud van de lezing

Over de executieve vaardigheden van begaafde leerlingen wordt veel gesproken. In veel gevallen wordt de indruk gewekt dat begaafde leerlingen zwakke executie vaardigheden hebben. Hoewel er begaafde leerlingen zijn waarvoor dat beslist geldt, zijn er ook begaafde leerlingen waarvoor dat niet geldt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er geen reden is om aan te nemen dat eventuele zwak executief functioneren bij begaafde leerlingen samenhangt met hun hoge intelligentie. Er is zelfs onderzoek dat aantoont dat de executieve functies zelfs sterker zijn bij begaafde leerlingen dan bij leerlingen met een intelligentie op gemiddeld niveau. Van een kleine groep begaafde leerlingen weten we dat hun executieve functies wel minder sterk ontwikkeld zijn, begaafde leerlingen met autisme spectrumstoornissen en begaafde leerlingen met ADHD. Daarnaast is er een andere kleine groep begaafde leerlingen waarbij de executieve functies weliswaar goed ontwikkeld zijn, maar waarbij ten gevolge van een specifieke leerstoornis het gebruik van de executieve vaardigheden onder druk staat. Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op executieve vaardigheden bij dubbel bijzondere leerlingen in een pre-diagnostisch stadium. Hoe kun je vanuit een oplossingsgerichte aanpak deze vaardigheden bevorderen en hoe respecteer je de begrenzing die een leerprobleem of -stoornis met zich meebrengt?

Opbrengst aan het eind van de avond

Aan het eind van de avond heb je zicht op de interactie tussen executieve vaardigheden en leerproblemen en -stoornissen bij dubbel bijzondere leerlingen. Je hebt handvatten gekregen die je helpen om een systematische en systemische aanpak van de begeleiding bij het gebruik van executieve vaardigheden te bevorderen.

Voorkennis: Basiskennis over begaafdheid en pedagogisch-didactisch interventiëren in het onderwijs aan begaafde leerlingen wordt als bekend verondersteld.

Tijd: van 19:30 -21:30 uur

Studiebelasting: 2 uur

Over de spreker

Eleonoor van Gerven studeerde pedagogiek. Na enkele jaren aan de Radboud Universiteit werkzaam te zijn geweest begon zij begin jaren negentig haar eigen onderwijsadvies- en opleidingspraktijk Slim! Educatief. Zij ontwikkelde o.a. de geaccrediteerde post-hbo-registeropleidingen Specialist Begaafdheid; Specialist Dubbel Bijzondere leerlingen. Eleonoor is auteur van diverse boeken over begaafdheid. Zij publiceerde onder andere ‘Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen’ (i.s.m. Anouke Bakx & Annemieke Weterings), en ‘De Gids, over begaafdheid in het basisonderwijs.’ Ze is lid van het bestuur van de World Council for Gifted and Talent Children en voorzitter van The Educational Insights Group. Eleonoor is gepromoveerd op het competentieprofiel van de specialist begaafdheid.

Annuleringsvoorwaarden

Op de inschrijvingen zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Je kunt de aanmelding tot een week voor de bijeenkomst kosteloos annuleren. Daarna is het volledige inschrijfbedrag verschuldigd.  De LBBO behoudt zich het recht de bijeenkomst te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.

  • 27 september 2022
  • Leden
    € 37,50
    Niet-leden
    € 50,00
  • Online bijeenkomst