Sprekers Marjon van Sambeek en Hans Stroes
Inhoud
Op veel scholen is het handschrift van de kinderen erbarmelijk. Of onleesbaar of traag. Ligt dit aan de kinderen, aan het huidige digitale tijdperk of aan verouderd handschriftonderwijs?
Met de kennis uit deze webinar is de begeleider beter in staat het handschriftonderwijs te begeleiden en te verbeteren. Het hoe en waarom beter kunnen overbrengen naar een team. Goed handschriftonderwijs is een voorwaarde/basisvaardigheid voor andere vakken. Hoe ziet voorbereidend schrijven in de onderbouw eruit? Wat is effectief handschriftonderwijs? Welke instrumenten kan een leerkracht inzetten om eerder te signaleren. Wat kan een school/leerkracht zelf doen als het leren schrijven niet goed lukt en wanneer doorverwijzen naar specialisten?
Opbrengst
In deze webinar gaan we in op de volgende vragen:
- Waarom is vlot en leesbaar schrijven met de hand zo belangrijk?
- Waarom is een nieuwe aanpak van het handschriftonderwijs nodig?
- Hoe signaleer je leerstofhiaten zo vroeg mogelijk om ze te voorkomen?
- Wanneer zijn kinderen aan schrijven toe? Wat zijn de schrijfvoorwaarden?
- Hoe ziet een verrijkte omgeving eruit voor kleuters m.b.t. de fijne motoriek en schrijfvoorwaarden? Maak je wel of geen schrijfhoek in groep 2?
- Hoe maak je de stap van curatief naar preventief bij het handschriftonderwijs? Hoe voorkom je handschriftproblemen?
- Is het verstandig om handschriftonderwijs te koppelen aan het leren lezen?
- Wat is beter: aan elkaar of los leren schrijven?
- Wat is effectieve instructie bij het leren schrijven en welke feedback werkt?
- Welk schrijfmateriaal is praktisch om te gebruiken?
- Hoe kun je differentiëren?
Voor wie?
Deze bijeenkomst is interessant voor intern begeleiders als kwaliteitscoördinatoren, ambulant begeleiders, jonge-kindspecialisten, specialisten begaafdheid en handschrift specialisten/coördinatoren.
Benodigde voorkennis
Observeer voorafgaand aan de Webinar enkele klassen (liefst zowel onderbouw, middenbouw als bovenbouw) tijdens een les (voorbereidend) schrijven op jouw school. Aandachtspunten: hoe wordt instructie en feedback gegeven, wat gebeurt er in de les m.b.t. het schrijfproces en het schrijfproduct van de leerlingen.
Over de spreker
Marjon van Sambeek heeft als kinderergotherapeut jarenlange ervaring met kinderen met handschriftproblemen binnen het regulier en speciaal basisonderwijs.
Hans Stroes is MRT opleider, beweegexpert en auteur van diverse publicaties met als specialisatie fijne motoriek en schrijven.
Samen ontwikkelden zij een handschriftmethode met doorlopende ontwikkellijn van groep 1-8 voor de kinderen van deze tijd.
Annuleringsvoorwaarden
Op de inschrijvingen zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Je kunt de aanmelding tot een week voor de bijeenkomst kosteloos annuleren. Daarna is het volledige inschrijfbedrag verschuldigd. De LBBO behoudt zich het recht de bijeenkomst te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.