Spreker Marjolijn van Weerdenburg
Inhoud
Versnellen is een educatieve aanpassing waarbij een leerling sneller, of op een jongere leeftijd, door een onderwijscurriculum gaat dan andere leerlingen. Bij veel leerlingen met een grote cognitieve voorsprong is dit een manier om in hun onderwijsbehoeften te voorzien.
Versnellen heeft grote positieve effecten op de cognitieve en academische ontwikkeling en wat kleinere, maar nog steeds overwegend positieve, effecten op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen die versnellen. In Nederland wordt versnelling de afgelopen jaren wel steeds vaker toegepast (met name in het primair onderwijs), maar nog in beperkte mate, zeker gezien alle mogelijkheden die er wettelijk zijn. De ontwikkeling van een versnellingsbeleid dat deel uitmaakt van een breder begaafdheidsbeleid is hierbij een belangrijke stap.
Opbrengst
Aan het eind van de bijeenkomst hebben de deelnemers:
- een overzicht gekregen van verschillende soorten versnelling
- empirische bewijs gekregen over de (positieve) impact van versnellen op leerlingen met hoge cognitieve capaciteiten
- ervaringen gedeeld ten aanzien van de praktische uitvoering van versnelling
Voor wie?
Benodigde voorkennis
Voor deelname is geen specifieke voorkennis vereist.
Over de spreker
Marjolijn van Weerdenburg is als onderzoeker en docent verbonden aan het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit. Ze doceert binnen de opleiding Pedagogische Wetenschappen en de Radboud International Training on High Ability (RITHA). Ze is voorzitter van het wetenschappelijk expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO).
Annuleringsvoorwaarden
Op de inschrijvingen zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Je kunt de aanmelding tot een week voor de bijeenkomst kosteloos annuleren. Daarna is het volledige inschrijfbedrag verschuldigd. De LBBO behoudt zich het recht de bijeenkomst te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.