De kwaliteitscoördinator als trendanalist (Beter Begeleiden, november 2024)

Hoe je data gebruikt om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Tekst: Imke Denissen en Leonie Colen

Literatuur

  • De Waal, A. (2013). Hoe bouw je een high performance organisatie? De vijf universele factoren van excellent presteren. Van Duuren Management. 
  • Van Haandel, F., Van Druijten, L., Houben-Feddema, E., Ter Bork, G., & Van der Linden, F., (2022). De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. LBBO/Pica. 
  • Mandinach, E. B. (2012). A perfect time for data use: Using data-driven decision making to inform practice. Educational Psychologist, 47(2), 71-85. 
  • Marsh, J. (2012). Interventions promoting educators’ use of data: Research insights and gaps. Teachers College Record, 114(11), 1-48. 
  • Ros, B., Gulikers, J., Joosten- Ten Brincke, D., & Schildkamp, K. (2022). Ken je leerling. Praktische inzichten uit onderzoek over toetsing en beoordelen PO. Didactief. 
  • Schildkamp, K., & Kuiper, W. (2010). Data-informed curriculum reform: Which data, what purposes, and promoting and hindering factors. Teaching and teaching education, 26(3), 482-496. 
  • Schildkamp, K., & Poortman, C. (2022). Onderwijsverbetering door data-geïnformeerd werken. Onderwijskennis.nl (NRO). www.onderwijskennis.nl/node/2158