Hoe zorg je ervoor dat álle leerlingen de basisschool verlaten met een functioneel handschrift?
Tekst: Sanne Kuster en Freek Turlings
De bannerfoto in het fysieke magazine is een voorbeeld van een foute pengreep bij een leerling (red.).
Literatuur
- Ericsson, A., & Pool, R. ( 2017). Piek: Haal het beste uit jezelf! Spectrum.
- Flanigan, A. E., Wheeler, J., Colliot, T., Lu, J., & Kiewra, K. A. (2024). Typed versus handwritten lecture notes and college student achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 36(3), 78. https://doi.org/10.1007/s10648-024-09914-w
- Graham. S., Harris, K. R., & Hebert, M. (2011). It is more than just the message: Presentation effects in scoring writing. Focus on Exceptional Children, 44(4), 1-12. https://doi.org/10.17161/foec.v44i4.6687
- Graham, S., McKeown, D., Kiuhara, S., & Harris, K. R. (2012). A meta-analysis of writing instruction for students in the elementary grades. Journal of Educational Psychology, 104(4), 879-896. http://dx.doi.org/10.1037/a0029185
- Greven, J., & Letschert, J. (2006). Kerndoelen primair onderwijs. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
- Jolink, A., Keune, K., Krom, R., Van Til, A., & Van Weerden, J. (2012). Balans van de handschriftkwaliteit in het basis- en speciaal onderwijs 2: Uitkomsten van de peilingen in 2009. Cito.
- Karlsdottir, R. (1996). Development of cursive handwriting. Perceptual and Motor Skills, 82(2), 659-673. https://doi.org/10.2466/pms.1996.82.2.659
- Kirschner, P. A., Claessens, L., & Raaijmakers, S. (2018). Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Ten Brink.
- Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & López, B. W. (2022). Formatief handelen: Van instrument naar ontwerp. Phronese.
- McCarney, D., Peters, L., Jackson, S., Thomas, M., & Kirby, A. (2013). Does poor handwriting conceal literacy potential in primary school children? International Journal of Disability, Development and Education, 60(2), 105-118. https://doi.org/10.1080/103492X.2013.786561
- Scholten, A., & Hamerling, B. (2021). Schriftkennis. Eduplaza.
- Turlings, F., & Kuster, S. (2023). Effectief handschriftonderwijs op de basisschool. Pica.