Iedereen telt, maar hoe maak je dit waar? (Beter Begeleiden, maart 2025)

Hoe kun je leerlingen die opgroeien in een stressvolle, onveilige omgeving gelijke kansen bieden?

Tekst: Anton Horeweg

Literatuur

  • Augeo Foundation (z.d.), Breinbijsluiter voor kinderen. https://www.augeo.nl/nl-nl/breinbijsluiter/kinderen
  • Blodgett, C., & Lanigan, J. D. (2018). The association between adverse childhood experience (ACE) and school success in elementary school children. School Psychology Quarterly, 33(1), 137–146. https://doi.org/10.1037/spq0000256
  • Conkbayir, M. (2022). The neuroscience of the developing child. Self-Regulation for wellbeing and a sustainable future. Taylor & Francis Ltd.
  • Djie, T. K. & Zwaan, I. (2023). Beschermjassen op school. Aandacht voor verschil in het onderwijs. Van Gorcum.
  • Dix, P. (2020). As the adults change, everything changes. Seismic shifts in school behaviour. (5de druk). Independentthinkingpress.
  • Ellison, D. W., Walton-Fisette, J. L., & Eckert, K. (2019). Utilizing the teaching personal and social responsibility (TPSR) model as a trauma-informed practice (TIP) tool in physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance90(9), 32-37.
  • Horeweg, A. (2023). Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leraar kunt doen. (3de druk). Pica.
  • Holz, N. E., Berhe, O., Sacu, S., Schwarz, E., Tesarz, J., Heim, C. M., & Tost, H. (2023). Early social adversity, altered brain functional connectivity, and mental health. Biological Psychiatry, 93(5), 430-441.
  • Horeweg, A. (2024). De traumasensitieve school. Anders kijken naar gedrag (3de druk). LannooCampus.
  • Inspectie van het Onderwijs (2024). De staat van het onderwijs (2024). https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/rapporten/2024/04/17/rapport-de-staat-van-het-onderwijs-2024/De+Staat+van+het+Onderwijs+2024+inclusief+sectorbeelden.pdf
  • Kearney, B. E., & Lanius, R. A. (2022). The brain-body disconnect: A somatic sensory basis for trauma-related disorders. Frontiers in Neuroscience16, 1881.
  • Khatri, R. (2016). Supporting adult learners with refugee experiences through English language instruction. BC TEAL Journal, 1(1), 82–90.
  • Kline, M. (2023). Brain-changing strategies to trauma-proof our schools. A heart-centered movement for wiring well-being. North Atlantic Books.
  • Lindauer, R. (2021). Hulp bij trauma in de kindertijd. Praktische gids voor opvoeders (2de druk). LannooCampus.
  • Marsman, A. (2023, 28 maart). Trauma is niet alleen een cognitieve aangelegenheid. GGZ Psychologie. https://www.gzpsychologie.nl/anne-marsman-trauma-is-niet-alleen-een-cognitieve-aangelegenheid
  • Maté, G. (2023). De mythe van normaal. Over trauma, ziekte en heling in een toxische maatschappij (4de druk). AnkHermes.
  • Muir, R. A., Howard, S. J., & Kervin, L. (2024). Supporting early childhood educators to foster children’s self-regulation and executive functioning through professional learning. Early Childhood Research Quarterly67, 170-181.
  • Perry, B. D. (2002). Childhood experience and the expression of genetic potential: What childhood neglect tells us about nature and nurture. Brain and mind3(1), 79-100.
  • Perry, B. & Szalavitz, M. (2016). De jongen die opgroeide als hond.
  • Pijpers, F., Vanneste Y., Wessels, E., & Van den Haak, L. (2019). Early life stress; Impact en aangrijpingspunten voor preventie. Tijdschrift voor orthopedagogiek,5, 49-53.
  • Porges, S. W. (2021). De polyvagaaltheorie en de transformerende ervaring van veiligheid. Traumabehandeling, sociale betrokkenheid en gehechtheid (2de druk). Uitgeverij Mens!
  • Scheeren, A. (2018). ‘Als individuen bestaan we niet, alleen in interactie met anderen.’ Kind & Adolescent Praktijk17, 34-38.
  • Shanker, S. (2020). Reframed. University of Toronto Press.
  • Shonkoff, J. P., Slopen, N., & Williams, D. R. (2021). Early childhood adversity, toxic stress, and the impacts of racism on the foundations of health. Annual Review of Public Health, 42, 115-134.
  • Shore, R. (1997). Rethinking the brain: New insights into early development. Families and Work Institute.
  • Siegel, D. J. & Bryson, T. (2018). Yes brain: how to cultivate resilience, encourage curiosity, and inspire. Bantam Books.
  • Van der Kolk, B. (2020). Traumasporen in lichaam, brein en geest. Uitgeverij Mens!
  • Wassink-De Stigter, R., Offerman, E., Asselman, M., Adiyaman, H., Nelen, W., De Berk, A., Buijze, J., & Helmond, P. (2021). Trainen voor traumasensitief onderwijs. Kind Adolescent Praktijk20, 24–31. https://doi.org/10.1007/s12454-021-0676-2
  • Zisopoulou, T., & Varvogli, L. (2023). Stress management methods in children and adolescents: Past, present, and future. Hormone Research in Paediatrics96(1), 97-107.