Kennisrijk leesonderwijs voor het jonge kind (Beter Begeleiden, maart 2025)

Het vroeg starten met kennisopbouw, gecombineerd met leesonderwijs, helpt de kenniskloof tussen kleuters verkleinen, merken ze op de Alan Turingschool.

Tekst: Eva Kock en Maaike Groet

Literatuur

  • Bijlsma, H. (2024). Zicht op de les. Het meten en verbeteren van leskwaliteit in het onderwijs.
  • Bootsma, M. & Naaijkens, E. (2023). Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs. Gereedschap. Implementatie. Pica.
  • Buhrs, H. (2024). Effectief leesonderwijs in de praktijk. Een kennisrijke aanpak voor de basisschool.
  • (2019). Welke onderbouwde inzichten over het effect van kinder- en jeugdliteratuur dragen bij aan leeractiviteiten die de literaire leesvaardigheid stimuleren in het basisonderwijs? (KR755). Kennisrotonde.
  • (2024). Leidt stillezen in het basisonderwijs tot betere leesvaardigheid, een positievere leeshouding en meer lezen in de vrije tijd? (KR.2074). Kennisrotonde.
  • Land, J., Sanders, T., & Van den Bergh, H. (2006). Wat maakt een studietekst geschikt voor vmbo-leerlingen? Een experimenteel onderzoek naar de invloed van tekst -en lezerskenmerken op begrip en waardering. Stichting Lezen.
  • Meester, E. & Bosman, A. (2019, 22 oktober). Kennis van de wereld is zijn opstapje. Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/kennis-van-de-wereld-is-zijn-opstapje
  • Naaijkens, E. & Bootsma, M. (2018). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven. Een kwaliteitsaanpak voor scholen.
  • Recht, D. R. & Leslie, L. (1988). Effect of prior knowledge on good and poor readers’ memory of text. Journal of Educational Psychology, 80(1), 16-20.
  • Van Steensel, R. & Houtveen, T. (2020). De vele kanten van leesbegrip; Verslag van een literatuurstudie naar kernelementen van effectief onderwijs in begrijpend lezen. Levende Talen Tijdschrift, 21(3), 3-12.
  • Wohlleben, P. (2018). Het verborgen leven van bomen. Voor kinderen. Ploegsma.