Het vroeg starten met kennisopbouw, gecombineerd met leesonderwijs, helpt de kenniskloof tussen kleuters verkleinen, merken ze op de Alan Turingschool.
Tekst: Eva Kock en Maaike Groet
Literatuur
- Bijlsma, H. (2024). Zicht op de les. Het meten en verbeteren van leskwaliteit in het onderwijs.
- Bootsma, M. & Naaijkens, E. (2023). Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs. Gereedschap. Implementatie. Pica.
- Buhrs, H. (2024). Effectief leesonderwijs in de praktijk. Een kennisrijke aanpak voor de basisschool.
- (2019). Welke onderbouwde inzichten over het effect van kinder- en jeugdliteratuur dragen bij aan leeractiviteiten die de literaire leesvaardigheid stimuleren in het basisonderwijs? (KR755). Kennisrotonde.
- (2024). Leidt stillezen in het basisonderwijs tot betere leesvaardigheid, een positievere leeshouding en meer lezen in de vrije tijd? (KR.2074). Kennisrotonde.
- Land, J., Sanders, T., & Van den Bergh, H. (2006). Wat maakt een studietekst geschikt voor vmbo-leerlingen? Een experimenteel onderzoek naar de invloed van tekst -en lezerskenmerken op begrip en waardering. Stichting Lezen.
- Meester, E. & Bosman, A. (2019, 22 oktober). Kennis van de wereld is zijn opstapje. Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/kennis-van-de-wereld-is-zijn-opstapje
- Naaijkens, E. & Bootsma, M. (2018). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven. Een kwaliteitsaanpak voor scholen.
- Recht, D. R. & Leslie, L. (1988). Effect of prior knowledge on good and poor readers’ memory of text. Journal of Educational Psychology, 80(1), 16-20.
- Van Steensel, R. & Houtveen, T. (2020). De vele kanten van leesbegrip; Verslag van een literatuurstudie naar kernelementen van effectief onderwijs in begrijpend lezen. Levende Talen Tijdschrift, 21(3), 3-12.
- Wohlleben, P. (2018). Het verborgen leven van bomen. Voor kinderen. Ploegsma.