De doorontwikkeling van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator brengt een verschuiving teweeg in de aansturing van ontwikkelingsprocessen binnen scholen. Dit artikel onderzoekt de relatie tussen de samenwerking van de schoolleider en de intern begeleider (managementteam) en de effectiviteit van leiderschap op schoolontwikkeling. Het geeft een voorbeeld van een aanpak die heeft geleid tot verbeteringen, zoals het helder definiëren van rollen en taken binnen het managementteam, een grotere gezamenlijke verantwoordelijkheid en verbeterde communicatie. Reflectie op het samenwerkingsproces in managementteams en evaluatie van schoolontwikkelingen worden aanbevolen om de kwaliteit van de samenwerking te versterken.
Verspreiden van dit artikel
Behalve voor strikt persoonlijk gebruik en behoudens de in of krachtens de Auteurswet gestelde uitzonderingen, is het niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur deze uitgave te downloaden, op te slaan in een geautomatiseerd gegevensbestand, de tekst of delen daarvan te verveelvoudigen, openbaar te maken of door te sturen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier.
Kremer, S. (2024). Krachtige samenwerking leidt tot gedeeld, verbindend leiderschap [eindopdracht Master Educational Leadership, NHL-Stenden].