Motivatie in groep 1 en 2 (Beter Begeleiden, september 2024)

Wat kunnen leraren en begeleiders doen om de betrokkenheid van kleuters te stimuleren?

Tekst: Ruth Heuvelman-Kroon

 

Literatuur:

  • Brummer, L., & Van den Berg, N. (2017, 6 september). Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten? Kennisrotonde. https://www.kennisrotonde.nl/sites/kennisrotonde/files/media-files/PDF%20voor%20website-Kennisrotonde-antwoord%20VRAAG-254.pdf 
  • Bubikova-Moan, J., Næss Hjetland, H., & Wollscheid, S. (2019). ECE teachers’ views on play-based learning: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal, 27:6. 776-800, https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717 
  • Conley, D. T., & French, E. M. (2014). Student ownership of learning as key component of college readiness. American Behavioral Scientist, 58(8), 1018-1034. 
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78. 
  • Fukkink, R. (Red.). (2017). Welbevinden en betrokkenheid. Het pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. Bohn Stafleu van Loghum. 
  • Fredricks, J. A., Blumenfield, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109. 
  • Laevers, F., m.m.v. Buyse, E., Daems, M., & Declerq, B. (2016). Kennisdossier Kinderopvang BKK. Welbevinden en betrokkenheid als toetsstenen voor kwaliteit in de kinderopvang. Implicaties voor het monitoren van kwaliteit. Bureau Kwaliteit Kinderopvang. 
  • Laevers, F., Declerq, B., &, Van Esch, W. (2019). Grip op competenties. CEGO & OMJS. 
  • Onderwijskennis van het NRO. (2022, 31 maart). Sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Onderwijskennis.nl. https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/sociaal-emotionele-ontwikkeling-van-de-leerling 
  • Siraj-Blatchford, I., Sylva, K., Muttock, S., Gilden, R., & Bell, D. (2002). Researching effective pedagogy in the early years. Research report 356. University of Oxford/University of London. https://dera.ioe.ac.uk/4650/1/RR356.pdf 
  • Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., & Soenens, B. (2004). De kwaliteit van motivatie telt: Over het promoten van intrinsieke doelen op een autonomieondersteunende wijze. Nederlands Tijdschrift Psychologie, 59, 117-128. doi:10.1007/BF03062334 
  • Van Tuijl, C., Hofmeijer, T., & Broekhuis, W. (2021). Samen en doelgericht spelend leren. HJK, 3. 
  • Verbeeck, K. (2010). Op eigen vleugels. Autonomie voor kinderen in het basisonderwijs. KPC Groep. 
  • Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. 
  • Wood, E., & Attfield, J. (2005). Play, learning and the early childhood curriculum (2de dr.). SAGE Publishing.