Motiveren met beeld (Beter Begeleiden, september 2024)

Hoe je de aanpak Didactisch Coachen inzet om leraren te motiveren.

Tekst: Lia Voerman en Frans Faber

 

Literatuur:

  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112.  
  • Rosenthal, R., & Jacobsen, L. (1968). Pygmalion in the classroom. Holt, Rinehart & Winston.  
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.  
  • Rubie-Davies, C. (2015). Becoming a high expectation teacher. Routledge.  
  • Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Soenens, B. (2020). Basic psychological need theory: advancements, critical themes, and future directions. Motivation and emotion, 44(1), 1-31. 
  • Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2019). Vitamines voor de groei. Acco.  
  • Voerman, L., & Faber, F. (2016). Didactisch Coachen. Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. De Weijer Uitgeverij.  
  • Voerman, L., & Faber, F. (2020). Didactisch Coachen II. Verdieping en implementatie. De Weijer Uitgeverij.  
  • Voerman, L. (2021, 7 oktober). Hoge verwachtingen gaan over (n)u. [Openbare les]. Hogeschool Rotterdam, Rotterdam, Nederland.