Motiverende gespreksvoering: Tieners willen best veranderen, maar niet veranderd worden.
Tekst: Pauline Jonker
Literatuur:
- Jolles, J. (2017). Het tienbrein. Amsterdam University Press.
- Jonker, P. (2020). Motiveer en leer! Leer jouw leerlingen zo leren, plannen en concentreren dat ze het écht gaan doen. Maak mij wat wijs!
- Jonker, P. (2023). Ik ben niet gemotiveerd. [Post]. LinkedIn. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7115953944903696384/
- Koenderink, T., & Louwerse, R. (2013). Is het voor een cijfer? Motivatie in het onderwijs: van containerbegrip naar hanteerbaar concept. Multilibris.
- Miller, W., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Ekklesia.
- Nelis, H., & Van Sark, Y. (2014). Puberbrein binnenstebuiten. Kosmos Uitgevers.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
- Tiggelaar, B. (2018). De ladder. Tyler Roland Press.
- Van der Pluijm, S. (2018). Coachen 3.0. Deel 1: Motiverende gespreksvoering. Bureau Bewezen Effect.