Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Beschrijving van de must reads: Ontwikkelingsstoornis bij leerlingen, Leerlingen met een specifieke hulpvraag en De klas in beeld.
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 72 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Naast het onderzoek van de Fontys Hogeschool in Eindhoven is er ook op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoek verricht naar beeldcaoching met behulp van een 360-graden-camera en een virtual reality-bril. Dit artikel beschrijft de concrete praktijkervaringen van een basisschoolleraar en vier hogeschooldocenten.

Tekst: Anne Floor Schoemaker, Christine Brons en Erwin Faasse

NB: In dit heeft de redactie de term ‘beeldbegeleiding’ gebruikt, terwijl dit volgens auteur Christine Brons, hoofdopleider Register Beeldcoaching, ‘beeldcoaching’ had moeten zijn. Brons maakt bewust onderscheid tussen beide begrippen. De LBBO heeft ervoor gekozen de brede groep van beeldbegeleiders en -coaches aan te duiden met de term ‘beeldbegeleiders’. Vandaar de verwarring. Excuses hiervoor.
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2359 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 


Het coachen en begeleiden van leraren is volop in ontwikkeling. Een van deze ontwikkelingen is synchroon coachen, een methodiek die onderzocht en doorontwikkeld wordt door Fontys. Zo worden ervaringen opgedaan met 360-graden-camera’s, virtual reality-brillen en draadloze coachingsmiddelen. De onderzoeksresultaten zijn veelbelovend.

Tekst: Paul Dirckx en Nicole Ebben
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2349 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Erwin Faasse, onderwijskundige, beeldcoach en docent aan de HvA Academie, deed een pilot waarbij een groep docenten werd gevolgd met een 360-graden-camera. Het terugkijken werd gedaan met behulp van een virtual reality-bril. Christine Brons en Erwin Faasse beschrijven de eerste ervaringen.
09-10-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 405 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De taal van het beeld

Net als taal kent beeld zijn eigen grammatica; regels waaraan een goed beeld moet voldoen. Je gaat ze pas zien als je het doorhebt, om met Cruijff te spreken. Gert de Graaff heeft 67 van zulke regels ontdekt, waarvan hij er een aantal voor de beeldbegeleiders toelicht.

Tekst: Nettie Kramer

Lees verder
19-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 129 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Beeldbegeleiding is een effectieve vorm van coaching van leraren en leerlingen. Door je bewust te worden wie je bent als leraar en wat voor effect je gedrag heeft op leerlingen, kun je je verder ontwikkelen. De aanpak van ‘krachtgericht coachen’ biedt begeleiders stevige handvatten om hun coaching te verdiepen. Dit artikel toont in grote lijnen hoe deze aanpak vertaald kan worden naar de praktijk van de beeldbegeleiding.

Tekst: Marijke Bouwhuis en Astrid Pragt
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2117 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Beeldbegeleiders zijn gehouden aan het beroepsprotocol waarin staat hoe zij met gemaakte beelden en privacy omgaan. In deze digitale tijd geven we de beelden mee op een usb-stick of we versturen ze via WeTransfer. Is dit veilig genoeg of zijn er betere alternatieven? Ik mocht een aantal maanden het videoprogramma Notivid uitproberen en deel hier mijn ervaringen.

Tekst: Nettie Kramer
12-04-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 307 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Beeldbegeleiding is vooral bekend als een methodiek voor het verder ontwikkelen van het vakmanschap van een leraar. De toepassing van beeldbegeleiding die in dit artikel wordt beschreven, is hiervan afgeleid en heet Kijken met kinderen. Het is een groepshandelingsplan voor het verbeteren van het (leer)gedrag van kinderen, waarbij het deskundig gebruik van filmbeelden en foto’s het verschil maken.

Tekst: Vincent Klabbers
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2035 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De Landelijke Beroepsgroep voor Beeldbegeleiders (LBbb) organiseert elk jaar een bijeenkomst voor haar leden. Op 8 november werd in de Hogeschool Utrecht een inspiratiemiddag gehouden, in samenwerking met het Werkverband Opleidingen Speciale Onderwijszorg en het collectief Beeldcoaching. Drie sprekers gingen in op het thema ‘Eigenaarschap in Beeld ‘.

Tekst: Nettie Kramer
18-12-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 179 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Klassenaanpak met behulp van video-opnames

Esther Jager is directeur van De Zonnewijzer in Bussum. Zij beschrijft de
ervaringen van haar school met een training om de sfeer in de klas te
verbeteren, waarbij beeldbegeleiding een belangrijke rol speelt.
Tekst: Esther Jager
18-12-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 359 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling