Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Orthopedagoog Inge Zweers promoveerde onlangs aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de plaatsingskeuze en het functioneren van leerlingen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen in het regulier en speciaal onderwijs. Wat werkt beter: extra ondersteuning op de reguliere school of plaatsing op een speciale school?

Tekst Engelien Houben-Feddema in samenwerking met Inge Zweers
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 389 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het kiezen van een passende leerroute is ingewikkeld. We willen leerlingen niet overvragen, maar ook geen toekomstkansen afsluiten. Kohnstamm Instituut en Cito hebben, in opdracht van NRO, samen met het speciaal basisonderwijs een keuzewijzer ontwikkeld die helpt bij het vinden van een balans.

Jos Keuning, Judith Hollenberg en Joost Meijer
17-01-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1162 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Ineke Kersten ontwikkelde in 2010 als adjunct-directeur van basisschool De Kleine Reus de zogenoemde Opmaatgroep waarin de toenmalige rugzakleerlingen ’s ochtends buiten hun klas werden begeleid. In 2012
begon ze - als zelfstandig ondernemer - deze formule ook op andere scholen te implementeren. Inmiddels werken negen basisscholen met een Opmaatgroep.

Lidy Peters interviewde haar.
02-03-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1246 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Leerlingen met een complexe hulpvraag worden verwezen naar het speciaal onderwijs. Ze komen in een onderwijsomgeving terecht waar weliswaar veel expertise wordt geboden, maar waar de sociale omgeving begrensd is: de groepen zijn klein en de leerlingen trekken gedurende hun hele schoolloopbaan met dezelfde groep op.

Bovendien houden de leerlingen na schooltijd nauwelijks tijd over om contact te maken met kinderen uit hun eigen buurt.
09-12-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 277 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Artikel over tentoonstelling in het Nationaal Onderwijsmuseum
24-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 559 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Brochure van Gedragpunt (voorheen REC4.5NH) over hoe je verschillende angststoornissen kunt herkennen en behandelen.
11-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 286 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In het voorjaar van 2008 is TARA, de elektronische leeromgeving voor het (V)SO gelanceerd
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 192 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over geïntegreerd onderwijs in de VS
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 228 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Leerlingen met Downsyndroom op een gewone school: wat, waarom en hoe?
een artikel van Gert de Graaf.
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 270 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het SBOwerkverband verwacht dat de harmonisatie van rugzakmiddelen in het SBO 3500 extra thuiszitters oplevert.
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 345 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling