Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Column Sansevieria: Terug naar af van november 2018 over digitalisering in het onderwijs
10-07-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 2481 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Waar willen we het volgend jaar over hebben? Toen deze vraag in het ib-netwerk van Stichting Primair Onderwijs Hilversum (STIP) gesteld werd, bleek er onder meer behoefte te zijn aan handvatten om ‘Teach like a champion’ in de school te kunnen inzetten. In schooljaar 2014-2015 kreeg het netwerk daarom een meerdaagse training aangeboden. Lidy Peters, als ib’er werkzaam op twee STIP-scholen, beschrijft de eerste praktijkervaringen.



Tekst: Lidy Peters
23-02-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 530 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In welke mate leidt ‘gericht oefenen’ tot een verbetering van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht? Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is een ontwerpgericht interventie onderzoek uitgevoerd volgens de OPERA methode. De uitkomsten zijn verbluffend.

Tekst: Peter Snijders
16-02-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 866 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Dr. Eric Jensen, vooraanstaand Amerikaans neurowetenschapper en voormalig docent, heeft meer dan twintig publicaties op zijn naam staan als het gaat om het neurologisch proces van leren. In zijn nieuwe boek ‘Krachtig onderwijzen,de principes van breinvriendelijk onderwijs’ beschrijft hij de zeven principes
die volgens hem als uitgangspunt moeten dienen voor didactisch handelen. Ab van den Bosch en Wouter Camps gaan dieper in op deze inzichten.
09-12-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 1865 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Hoe je via gerichte observatie én zelfreflectie je beroepspraktijk kunt professionaliseren.
24-04-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 747 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over de 7 principes van breinvriendelijk onderwijs als uitgangspunt voor didactisch handelen
24-04-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 298 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Veel voorkomende klasse-situaties die zich goed lenen voor interventies met humor
24-04-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 513 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een door de CED-groep aangeleverd artikel over training Teach like a Champion
24-04-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 78 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling