Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Column Sansevieria van januari 2017
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1362 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Ieder kind moet veilig en in liefde kunnen opgroeien. Daarover gaat het gratis magazine Veilig dat we je aanbieden. Het magazine is bedoeld voor heel het onderwijs in Nederland.

Aanleiding is de verbeterde Meldcode die leerkrachten helpt om sneller en beter te reageren als er thuis iets misgaat met een kind. In dit magazine staan verhalen van kinderen met een enorme veerkracht, maar ook – helaas – hoe het mis kan gaan.

Met voorbeelden hoe je als leerkracht het verschil kunt maken en tips voor praten met leerlingen en ouders. Hoe gek het ook klinkt bij dit onderwerp, veel leesplezier!
17-04-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 6856 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In april van dit jaar verscheen het boek De traumasensitieve school van Anton Horeweg. Hierin legt hij uit hoe schoolbrede ondersteuning een leerling met een trauma kan helpen om toch een succesvolle schoolcarrière op te bouwen. In dit artikel geeft Horeweg alvast een inkijkje in hoe je de traumacyclus doorbreekt.

Tekst: Anton Horeweg
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2200 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De meldcode bevat nu een afwegingskader toegespitst op de eigen beroepspraktijk, waarmee beroepskrachten kunnen afwegen of het noodzakelijk is een melding te doen bij Veilig Thuis.

Dit betekent dat beroepskrachten in stap 4 en 5 van de Meldcode onder andere afwegen of er sprake is van acute of structurele onveiligheid.
Het doel van de verbeterde Meldcode is: slachtoffers beter en eerder in beeld te hebben, sneller te kunnen helpen en de veiligheid beter te kunnen monitoren over langere tijd.
Daarvoor is het nodig dat beroepskrachten goed uit de voeten kunnen met de Meldcode en wanneer dat nodig is situaties van vermoedens van onveiligheid melden bij Veilig Thuis.
03-07-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 4249 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 


De leraar kan een enorm positieve invloed hebben op het leven van een mishandeld kind. Positieve ervaringen binnen een hoogwaardige relatie werken positief en kunnen negatieve ervaringen ‘overschrijven’. Hij kan vanuit zijn professie iets zeer waardevols toevoegen. Niet door het toepassen van een ‘programma’, maar door de leerling te herkennen, erkennen en hem het gevoel te geven ‘gekend’ te worden. De begeleider kan voor de leraar een enorme steun betekenen bij het omgaan met een mishandelde of verwaarloosde leerling.

Tekst: Peter Mol
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 1727 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een overzicht van de instanties m.b.t. kindermishandeling en huiselijk geweld waarbij vermeld is wat de instantie kan betekenen.
19-12-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 293 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De afwezigheid van een ouder, vanwege een gevangenisstraf, heeft een grote impact op het dagelijks leven en de ontwikkeling van een kind. Op 7 november zijn door kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer en Exodus Nederland de resultaten gepresenteerd van ‘Zie je mij wel?’, een project waarin aan kinderen met een ouder in detentie is gevraagd om hun eigen verhaal te vertellen via een ‘timeline’.

Tekst: Engelien Houben-Feddema
18-12-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 244 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In het Beter Begeleiden Magazine van januari 2018 staat een artikel van Peter Mol over de rol van de leraar en begeleider als er een vermoeden is van kindermishandeling bij een leerling. De literatuurlijst was dermate groot dat de redactie heeft besloten om deze te plaatsen in deze Beter Begeleiden Digitaal.
18-12-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 182 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De Meldcode en de praktijk van alledag

Hoe werkt de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling in de praktijk? Marianne Bookelmann, collegiaal consultant bij swv Profi Pendi en Loudy Nijhof, senior sociaal-professional bij stichting Geynwijs, leggen uit hoe ze hier in Nieuwegein mee omgaan.

Interview: Engelien Houben-Feddema
18-10-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 238 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling