Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Ria Seplowin werkt al 21 jaar in het openbaar onderwijs in de VS, maar begon als leraar in Nederland. Ze is adjunct op Primary School 89 (PS89) in Manhattan, New York. PS89 is een inclusieve basisschool: regulier én speciaal basisonderwijs in een school en in alle groepen. In dit vraaggesprek gaat zij dieper in op de achterliggende filosofie en de dagelijkse praktijk van haar school.

Interview: Lidy Peters
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1911 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Sommige boeken zijn tijdloos: hoe oud ze ook zijn, je móet ze lezen, omdat de inhoud ervan zo waardevol is voor je werk. Dit keer de ‘must reads’ van remedial teacher en schooldirecteur Vera Dohmen en ib’er Karin van der Cammen.
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 75 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het in 2019 door Onderwijs maak je Samen uitgegeven boek: 'Deep Learning'
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 675 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Begeleiders zijn professionals; ze hebben cursussen gevolgd of een masteropleiding afgerond waardoor ze inhoudelijk expert zijn. Dat ze in de interactie met collega’s, ouders, de schoolleiding en leerlingen niet altijd professioneel handelen, is soms een blinde vlek. In dit artikel wordt onderscheid gemaakt tussen inhoudelijke en interactionele professionaliteit. Ook is er aandacht voor het begrenzen van gedrag van begeleiders, wanneer dit in de onderlinge interactie niet professioneel is.

Tekst: Henk Galenkamp
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 308 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column van Sansevieria, waarbij het in het themanummer over grenzen het over doseren gaat.
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 387 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Jitske Kramer is corporate antropoloog en reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Zij sprak in 2018 op het LBBO-congres over onder meer cultuurveranderingen en het belang van goede gesprekken voeren. Haar nieuwste boek Jam cultures gaat over inclusie, macht en verschil. Wat leerde zij van ‘over de grens’ en kunnen begeleiders daar iets van leren?

Interview: Nettie Kramer
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 451 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Sommige boeken zijn tijdloos: hoe oud ze ook zijn, je móet ze lezen, omdat de inhoud ervan zo waardevol is voor je werk. Dit keer de ‘must reads’ van specialist begaafdheid Monique Schaminée en basisschooldirecteur en leesspecialist Betty van Dam.
29-10-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 74 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Hoe komt het dat jongens het op school minder goed doen dan meisjes? Waarin liggen de verschillen qua ontwikkeling en behoeften? Hoe kunnen we het onderwijs zo inrichten dat zowel jongens als meisjes tot hun recht komen? Dick van der Wateren en Lauk Woltring schreven hier een boek over, getiteld De ontwikkeling van jongens in het onderwijs. Een kennismaking.

Tekst: Dick van der Wateren en Lauk Woltring
29-10-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 117 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 

Wie op de laatste Beurs Beter Begeleiden is geweest, kan zich ongetwijfeld de boeiende lezing van Jitske Kramer over deep democracy herinneren. In dit artikel schrijft de Vlaamse transitiepedagoge Fanny Matheusen over deze methode en laat ze zien hoe deze in het onderwijs een concrete plek kan krijgen.

Tekst: Fanny Matheusen
29-10-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 494 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling