Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
In plaats van praten over wat er niet goed gaat zijn de docenten in de brugklassen van het Ds. Pierson College in Den Bosch met leerlingen en met elkaar gaan praten over wat de kracht van de groep is. Het uitgangspunt is oplossingsgericht samenwerken, zowel met leerlingen als met ouders. Hoe komt zoiets van de grond en hoe wordt dit in stand gehouden? Een gesprek met Willeke Rijkers, docent en teamleider van het eerste leerjaar.

Interview: Engelien Houben-Feddema
28-06-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1266 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Toen Charlotte de Meester haar Master SEN behaalde, had ze nog geen idee wat de titel 'gedragsspecialist' precies inhield en hoe ze dit een plek zou kunnen geven op haar school. Enthousiast en bevlogen is zij inmiddels twee jaar aan de slag. Een inkijkje in de dagelijkse praktijk van een gedragsspecialist.

Tekst: Charlotte de Meester
16-02-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 891 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het boek: 'Oplossingsgerichte therapie met kinderen en jongeren' door Matthew Selekman (2015)
20-10-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 113 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Oplossingsgerichte beeldcoaching kan gemakkelijk een pleonasme worden genoemd. De eigenschap ‘oplossingsgericht’ ligt al besloten in het hoofdwoord ‘beeldcoaching’, zoals bij ‘houten boomstam’ en ‘ronde cirkel’. De beeldcoach betracht een transparante en sympathieke grondhouding, bouwt aan een positieve samenwerkingsrelatie met zijn/haar cliënt en focust op geslaagde contactmomenten en interventies bij het analyseren van beelden. Dit is consistent met de principes van de oplossingsgerichte benadering, gebaseerd op de respectvolle vooronderstelling dat cliënten beschikken over innerlijke hulpbronnen om, samen met de coach, effectieve en efficiënte oplossingen te bedenken voor de ontstane problemen. In dit artikel wordt een aantal begrippen van de oplossingsgerichte benadering nader toegelicht en tools beschreven waarover de oplossingsgericht beeldcoach kan beschikken.

Tekst: Arnoud Huibers
20-10-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 257 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het boek: 'wat kan je van stokstaartjes leren, interventietechnieken voor oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren'. (2014)
20-10-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 322 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De recensie van het boekje Luister en zie mij uit 2013 van Annita Smit
19-03-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 107 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het boek 'aan de slag met je klas, een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn' uit 2013
13-01-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 156 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In dit artikel vertelt dr. Dick J. van Dijk iets over zijn onderzoek naar oplossingsgerichte interactie. Hij legt in zijn proefschrift níet uit dat oplossingsgericht werken (OGW) effect heeft – dat is genoegzaam aangetoond; hij maakt duidelijk welk theoretisch concept er achter die effectiviteit schuilgaat. Met zijn bevindingen, die zijn verkregen uit systematische observaties, wil hij (aankomende) specialisten beter toerusten.
13-01-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 499 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Mirjam Nooijens en Karin Engelen werken op KBS Sinte Maerte in Breda. Ze begeleiden leerlingen met gedragsproblemen in een speciale klas, waar ouders met hun kinderen samenwerken om het gedrag te verbeteren zodat ze beter gaan functioneren in de eigen klas. Dit samenbrengen van ouder, kind en leerkracht gebeurt in de Impulsklas. Een nieuwe, veelbelovende ontwikkeling.
13-01-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 566 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling