Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
De literatuurlijst behorende bij het artikel 'Ontwikkel denkmiddelen en -vaardigheden' van Floor van Loo en Emiel van Doorn (Beter Begeleiden Magazine maart 2019) gepubliceerd in de Beter Begeleiden Digitaal april 2019
15-04-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 544 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Vrijwel alle menselijke activiteiten bevatten een cognitief element. Dat is een van de vele redenen om bewust en expliciet de denkvaardigheden van kinderen te ontwikkelen. Elk kind, met en zonder ontwikkelingsachterstand of -voorsprong, krijgt op die manier (nog) meer mogelijkheden zich te ontwikkelen tot een zelfregulerend individu dat naar beste kunnen deelneemt aan de samenleving.

Tekst: Floor van Loo en Emiel van Doorn
18-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1396 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Onderzoek toont aan dat kinderen met minder goede motorische vaardigheden in het bewegingsonderwijs vooral baat hebben bij impliciete instructies. Maar is dit ook de praktijk? De Radboud Universiteit deed er onderzoek naar en ontwikkelde een handboek met werkvormen.
14-05-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2360 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De laatste jaren is de relatie tussen motoriek en cognitie een veelbesproken onderwerp van onderzoeken en studiedagen. Maar hoe zit het nu precies en hoe kun je kennis hierover gebruiken in de dagelijkse schoolpraktijk? In dit artikel wordt de relatie tussen bewegen en de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden uitgelegd en worden tips gegeven en handreikingen gedaan.
Tekst: Marieke Westendorp
14-05-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2315 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Hoe leerlingen hun schoolwerk plannen, organiseren en uitvoeren verschilt per leerling. Voor leraren en begeleiders is het de vraag hoe daarmee om te gaan in het onderwijs en het executief functioneren te stimuleren van de leerling, vooral als die weinig taakgericht gedrag tijdens de lessen laat zien of zijn huiswerk niet maakt.

Het Solution Focused Tuning (SFT) kan hierbij een hulpmiddel zijn.
25-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 249 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een nieuw cognitief-therapeutisch gedragsprotocol zorgt voor genezing bij ruim 70% van de kinderen met een angststoornis
11-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 353 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een recensie van de boeken
- Wat kun je doen als je verkeerde gewoontes hebt,
- Wat kun je doen als je niet durft te gaan slapen,
- Wat kun je doen als je snel boos bent,
- Wat kun je doen als je gedachten vastlopen.
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 344 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het boek Zorg voor kleuters, waarin Johan Eichhorn diverse praktijkvoorbeelden geeft.
16-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 82 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Vincent en Ingrid Schillevoort, schrijven over een platform voor denkspellen die effectief ingezet worden om metacognitieve vaardigheden aan te leren.
07-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 533 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een artikel over het trainen van executieve functies bij kinderen met ADHD via gecomputeriseerde trainingen is een nieuwe, veelbelovende ontwikkeling.
16-06-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 304 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling