Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Veel mensen denken bij het woord trauma aan iets heftigs als een oorlog, ongeluk of onveilige thuissituatie. Dat trauma ook kan ontstaan door school weten nog net veel mensen. In dit artikel wordt uitgelegd wat schooltrauma is, waardoor het kan ontstaan en wat de preventieve maatregelen zijn.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 505 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column Sansevieria van januari 2016
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 911 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het door Bohn Stafleu van Loghum uitgegeven boek 'Praten met kinderen en jongeren over scheiding, een praktijkboek voor professionals'
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 55 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Ieder kind moet veilig en in liefde kunnen opgroeien. Daarover gaat het gratis magazine Veilig dat we je aanbieden. Het magazine is bedoeld voor heel het onderwijs in Nederland.

Aanleiding is de verbeterde Meldcode die leerkrachten helpt om sneller en beter te reageren als er thuis iets misgaat met een kind. In dit magazine staan verhalen van kinderen met een enorme veerkracht, maar ook – helaas – hoe het mis kan gaan.

Met voorbeelden hoe je als leerkracht het verschil kunt maken en tips voor praten met leerlingen en ouders. Hoe gek het ook klinkt bij dit onderwerp, veel leesplezier!
17-04-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 6856 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In april van dit jaar verscheen het boek De traumasensitieve school van Anton Horeweg. Hierin legt hij uit hoe schoolbrede ondersteuning een leerling met een trauma kan helpen om toch een succesvolle schoolcarrière op te bouwen. In dit artikel geeft Horeweg alvast een inkijkje in hoe je de traumacyclus doorbreekt.

Tekst: Anton Horeweg
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2200 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.

Tekst: Nora Steenbergen-Penterman, Desirée Houkema en Yvonne Janssen
14-11-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 7872 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Interview begaafde leerling
‘Het gaat om het denkproces; je moet ze leren denken!’

Thomas zat als kleuter in mijn groep en bleek in de loop van zijn schoolcarrière een hoogbegaafde leerling te zijn. Hoe heeft hij zijn schooltijd in het po en vo ervaren? Kijkt hij terug op een passend onderwijsaanbod? En hoe gaat het nu hij aan de universiteit in Rotterdam studeert? Een gesprek met Thomas van Driel (19) en zijn moeder, Mirna van Vliet.

Interview: Lidy Peters
14-11-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1796 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Psychologe Martine Delfos is een autoriteit op het gebied van gesprekvoering met kinderen en adolescenten. In dit artikel houdt zij onder meer een pleidooi om leraren de ruimte en mogelijkheden te geven om hun vak goed te kunnen uitoefenen en legt zij ook het belang uit van écht contact maken met het kind, en hoe je dat doet.

Tekst: Martine Delfos
26-09-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1622 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Vluchtelingenkinderen hebben vaak ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt. Ook na aankomst in Nederland ervaren ze vaak nog veel stress, bijvoorbeeld over het verblijf in het AZC. Ieder kind reageert hier anders op. Sommigen lijden aan ernstige stressklachten, anderen reageren veerkrachtiger. School kan een belangrijke bijdrage leveren aan de veerkracht en het herstel van deze kinderen.

Tekst: Roely Drijfhout en Andrea Smits
21-02-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 386 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling