Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Column Sansevieria: Terug naar af van november 2018 over digitalisering in het onderwijs
10-07-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 2481 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Sommige boeken zijn tijdloos: hoe oud ze ook zijn, je móet ze lezen, omdat de inhoud ervan zo waardevol is voor je werk. Leraar en ict-coördinator Linetta Hartman en leraar Ton Redelijkheid bespreken hun favoriete boek en vertellen waarom de inhoud ‘blijft hangen’.
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2131 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Robots zijn onder ons. Ze maaien ons gras, stofzuigen en dragen onze bagage. Voorzien van ‘sociale vaardigheden’ spelen ze voor receptionist in hotels en geven ze rondleidingen in musea. Ook op school zien we ze, als leermateriaal en als hulp voor de leraar. Wat is de meerwaarde hiervan? Dennis Reidsma, assistent-professor aan de Universiteit Twente, doet hier onderzoek naar.

Tekst: Dennis Reidsma
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2253 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Onderzoek naar leraarsturing, leerlingsturing en de rol van ict

In het kader van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT is door de Universiteiten van Utrecht en Leiden in samenwerking met Oberon onderzoek verricht naar werkzame ingrediënten van maatwerk met behulp van ict in het onderwijs. Hierbij werden gangbare theorieën getoetst aan de praktijk. Een van de conclusies: vooral leraargestuurd maatwerk heeft een positief effect op prestaties, motivatie en zelfregulerend leren en ict kan hieraan bijdragen.

Tekst: Liesbeth Kester, Ditte Lockhorst en Wilfried Admiraal
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2214 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De begeleider in het onderwijs heeft de beschikking over talloze digitale hulpmiddelen. Beter Begeleiden hield een mini-enquête onder begeleiders over hun gebruik van ict. Wat blijkt: de gemiddelde begeleider ziet ict-instrumenten daadwerkelijk als een toevoeging. Het zorgt echter niet voor een afname van de werkdruk…

Tekst: Engelien Houben-Feddema
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2274 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het door uitgeverij Boom uitgegeven boom 'Onderwijs in tijden van digitalisering'
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2097 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Jonge kinderen leren spelend; met blokken, klei, water, prentenboeken, verkleedkleren en noem maar op. Moeten we daar digitale middelen aan toevoegen? Een antwoord uit onderzoek en een antwoord uit de praktijk.
Interviews van Janny Buma
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2271 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het in 2016 door uitgeverij Pica uitgegeven boek Kleppen dicht! Effectief leren met ICT
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2079 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Naast het onderzoek van de Fontys Hogeschool in Eindhoven is er ook op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoek verricht naar beeldcaoching met behulp van een 360-graden-camera en een virtual reality-bril. Dit artikel beschrijft de concrete praktijkervaringen van een basisschoolleraar en vier hogeschooldocenten.

Tekst: Anne Floor Schoemaker, Christine Brons en Erwin Faasse

NB: In dit heeft de redactie de term ‘beeldbegeleiding’ gebruikt, terwijl dit volgens auteur Christine Brons, hoofdopleider Register Beeldcoaching, ‘beeldcoaching’ had moeten zijn. Brons maakt bewust onderscheid tussen beide begrippen. De LBBO heeft ervoor gekozen de brede groep van beeldbegeleiders en -coaches aan te duiden met de term ‘beeldbegeleiders’. Vandaar de verwarring. Excuses hiervoor.
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2359 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 


Het coachen en begeleiden van leraren is volop in ontwikkeling. Een van deze ontwikkelingen is synchroon coachen, een methodiek die onderzocht en doorontwikkeld wordt door Fontys. Zo worden ervaringen opgedaan met 360-graden-camera’s, virtual reality-brillen en draadloze coachingsmiddelen. De onderzoeksresultaten zijn veelbelovend.

Tekst: Paul Dirckx en Nicole Ebben
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2349 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling