Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Recensie van de door de Logopediste Martine Tisse-Linsen ontwikkelde agenda voor mensen met geheugen problemen, spraak-taal problemen, ADHD en autisme.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 161 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column Sansevieria over online gamen en internetten
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 238 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Veel mensen denken bij het woord trauma aan iets heftigs als een oorlog, ongeluk of onveilige thuissituatie. Dat trauma ook kan ontstaan door school weten nog net veel mensen. In dit artikel wordt uitgelegd wat schooltrauma is, waardoor het kan ontstaan en wat de preventieve maatregelen zijn.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 505 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het pakket Druk in de klas, leerkrachtmethode dat in 2017 door Boom Uitgevers is uitgegeven.
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 1653 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In elke klas zitten vaak meerdere leerlingen met druk, ongeconcentreerd of opstandig gedrag. Met de invoering van passend onderwijs is de diversiteit binnen klassen toegenomen, en daarmee de vraag van leerkrachten naar technieken die aansluiten bij individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Maar welke technieken werken nou écht voor deze gedragsproblemen?

Tekst: Anouck Staff en Betty Veenman
01-05-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 287 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Heb jij ook weleens te maken met kinderen die maar niet aan het werk komen? Die steeds maar niet kunnen beginnen, en als ze eindelijk begonnen zijn, niet aan het werk kunnen blijven? Overweeg je een interventie? Petra Blomhert beschrijft haar ervaringen met het programma ‘Beter Bij de Les’.
25-10-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 271 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
BreinSupport is een expertisecentrum in Arnhem voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).Schade aan de hersenen kan ontstaan door zelfs al een klein ongeval zoals vallen met de fiets, tijdens het sporten maar ook door grotere ongevallen zoals een auto-ongeval, een bloeding, tumor of acute ziekte. Zo’n beschadiging noemen we niet-aangeboren hersenletsel, kort gezegd: NAH.

Tekst: Martine Kapitein & Wies Schelfhout
02-03-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 232 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het vermogen van een kind om zelf zijn gedrag te reguleren heeft te maken met de ontwikkeling van executieve functies: een verzamelterm van denkprocessen die belangrijk zijn voor het uitvoeren van sociaal en doelgericht gedrag. Een kind kan die ontwikkeling niet alleen doormaken, ouders en leerkrachten spelen hierbij een onmisbare rol. In dit artikel staat de vraag centraal hoe deze begeleiding al in groep 1/2 vormgegeven kan worden.

Tekst Laurian Jacobs
16-02-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1031 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Tips bij slaapproblemen bij kinderen.
10-12-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 98 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling