Materialenbank

Op zoek naar kennis over een bepaald onderwerp? In de materialenbank vind je een schat aan artikelen, recensies en ander materiaal over uiteenlopende onderwijsinhoudelijke thema’s. Vul slechts een zoekterm in voor het beste resultaat. Mocht je documenten of onderwerpen missen, laat het ons dan weten.
1095 documenten gevonden

Recensie: 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme (BBM okt 2010)

Het boek bevat overpeinzingen, tips, theorie en verhalen uit de praktijk over kinderen met autisme.

 

Recensie: BUUT, Passend Onderwijs, kom maar op! (BBM okt 2010)

In zestien korte hoofdstukken wordt de huidige stand van zaken met betrekking tot Passend Onderwijs en good-practices uiteengezet.

 

Dimensies en trends in het werk van de begeleider (BBM okt 2010)

Ingekorte versie van het in ‘Basisschoolmanagement’ verschenen artikel ‘Begeleider met de blik vooruit’ (Nov. 2009).

 

Onderzoek als bijdrage tot inkleuring passend onderwijs (BBM okt 2010)

Wat gaan de ontwikkelingen rondom passend onderwijs voor leraren in het po betekenen?

 

Zorgprofiel voor Passend Onderwijs (BBM okt 2010)

In november 2009 werd de ‘Nieuwe Koers Passend Onderwijs’ gepresenteerd, de basis voor het Onderwijszorgprofiel (OZP) van APS.

 

Krachtig reflecteren met behulp van ‘stills’ (BBM okt 2010)

Begeleiders nemen lessen op om samen met de leraar te kijken naar het gedrag van een individuele leerling of klas.

 

Oplossingsgericht werken met kinderen, the artist way(BBM jan 2011)

Een gedragsspecialist die intensief gebruikmaakt van creatieve activiteiten

 

Schoolwide Positive Behavior Support (BBM april 2011)

Een passend onderwijsaanbod voor leerlingen met gedragsproblemen, een artikel door Monique Baard.

 

Doelgericht aan de slag met spelling (BBM april 2011)

Beschrijving van de CED-leerlijn voor spelling

 

Recensie: Het explosieve kind (BBM april 2011)

Over het opvoeden en begrijpen van snel gefrustreerde en chronisch inflexibele kinderen

 

Doen wat werkt, de clusters voorbij… (BBM april 2011)

Clusteroverstijgende ambulante begeleiding wint meer en meer terrein

 

Een andere aanpak voor passend onderwijs (BBM april 2011)

Over de aanpak van basisschool De Lichtboei in Emmeloord

 

Epilepsie en autismespectrumstoornis (BBM april 2011)

Over de behandeling en begeleiding van kinderen met epilepsie en/of autisme

 

3 T’s: Gedrag verklaard vanuit een ecologische benadering (BBM april 2011)

Steeds meer wordt duidelijk dat de invloed van de leefmilieus van leerlingen bepalend kan zijn voor hun gedrag

 

Kort lontje of coole gast? Gericht omgaan met agressie in school (BBM okt 2011)

Door deze eendimensionale kijk op agressie krijgt de leerling die agressie vertoont niet altijd een op de problemen toegesneden aanpak.

 

Sta op tegen pesten! (BBM okt 2011)

Over het anti-pestprogramma ‘Sta op tegen pesten!’

 

Recensie: Gedrag in Uitvoering. Over executieve functies bij kinderen en pubers (BBM okt 2011)

‘Gedrag in Uitvoering’ biedt handvatten voor het omgaan met gedragsproblemen en het brengt daarbij praktijk en wetenschappelijke inzichten samen.

 

Recensie: Gedrag is meer dan je ziet! (BBM okt 2011)

Wat iedere leerkracht moet weten over gedragsproblemen en -stoornissen

 

Ouderbetrokkenheid vraagt om omdenken (BBM okt 2011)

Hoe kan het toch dat veel leerkrachten ouders niet lijken te begrijpen?

 

ODD deel 1, de oppositioneel. Opstandige gedragsstoornis (BBM okt 2011)

Waaraan je ODD kunt herkennen en het verschil tussen ODD en CD

 

3 T’s: Trends in tien jaar schrijven over ADHD (BBM oktober 2011)

Over de grote hoeveelheid boeken die de afgelopen 10 jaar is verschenen over ADHD

 

Vaardigheidsscores: Wat kan een leerling? (BBM okt 2011)

Hoe werkt de vaardigheidsschaal van Cito?

 

Multidisciplinaire Zorgteams op school (BBM jan 2012)

Hoe in een pilot op 10 scholen wordt geëxperimenteerd met Multidisciplinaire Zorgteams, een artikel door Noelle Pameijer.

 

Meldplicht, meldcode: zoek de verschillen. Meldcode verplicht in scholen (BBM jan 2012)

Over het verschil tussen de Meldplicht voor onderwijspersoneel (1999) en de Meldcode, en de rol van de ib’er.

 

Recensie: Co–Teaching, Krachtig gereedschap bij de begeleiding van leerkrachten (BBM jan 2012)

Boek op basis van het onderzoek van Sandra Koot met als onderwerp: ‘Een nieuwe rol voor de begeleider: Het vergroten…

 

Recensie: De Preventie Piramide. Preventie van probleemgedrag in het onderwijs (BBM jan 2012)

Met de Preventie Piramide geeft Deklerck handvatten om te komen tot een positief preventiebeleid op school.

 

ODD deel 2; De aanpak van ODD in school (BBM jan 2012)

Hoe kun je het beste omgaan met kinderen met ODD-verschijnselen?

 

Passend Onderwijs in Cluster 2 (BBM jan 2012)

Hoe Cluster 2 de toelating en toewijzing tot het onderwijs en de begeleiding in wil richten.

 

Hoe ziet de toekomst van de ib’er eruit? (BBM jan 2012)

Over de evolutie van de ib’er in het onderwijs en toekomstige uitdagingen

 

3 T’s: Spelend leren in onderwijs en jeugdhulpverlening (BBM jan 2012)

Over de mogelijkheden van spelend leren in het onderwijs en de hulpverlening.

 

Alle opleidingen op een rij (BBM april 2012)

Een overzicht van alle opleidingen voor ib’er. In de BBD van mei 2012 is een naschrift van dit artikel opgenomen.

 

Recensie: Leraren en… competenties. Werken aan je vakbekwaamheid (BBM april 2012)

Recensie van het boek ‘Leraren en… competenties. Werken aan je vakbekwaamheid’.

 

Recensie: Teamprofessionalisering NU! Stappenplan voor een kennisnetwerk in school (BBM april 2012)

Het boek beschrijft hoe je de kwaliteiten van de verschillende teamleden kunt versterken. Uitgaande van de talenten wordt in een…

 

Kijken naar kinderen (BBM april 2012)

Hoe je via gerichte observatie én zelfreflectie je beroepspraktijk kunt professionaliseren.

 

Wat is RTI en hoe werkt het? (BBM april 2012)

Over de eerste ervaringen met RTI op Nederlandse scholen

 

3 T’s: Grip op gedrag (BBM april 2012)

Leraren en ouders hebben dezelfde ondersteuningsbehoefte aan meer grip op het gedrag van de leerling respectievelijk hun kind. Meer grip…

 

Micha de Winter: ‘Begeleiders gaan teveel mee in quasi-medisch denken’ (BBM okt 2012)

Over het sanctiebeleid van de overheid, labelen, burgerschap en de pedagogische civil society.

 

Krachtig onderwijzen (BBM okt 2012)

Over de 7 principes van breinvriendelijk onderwijs als uitgangspunt voor didactisch handelen

 

Recensie: Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding (BBM okt 2012)

Recensie van ‘Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding’. Boek over opvoeding, burgerschap en identiteit

 

Recensie: Krachtig onderwijzen. De principes van breinvriendelijk onderwijs (BBM okt 2012)

Recensie over Krachtig onderwijzen. De principes van breinvriendelijke onderwijs.

 

Humor in de klas (BBM okt 2012)

Veel voorkomende klasse-situaties die zich goed lenen voor interventies met humor

 

Aan de slag met VVI (BBM okt 2012)

Het experiment Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) kijkt terug op een geslaagd transitie-experiment.

 

De effecten van ‘Taakspel voor kleuters’ (BBM okt 2012)

Door dit interventieprogramma vindt een omschakeling plaats van negatieve naar positieve controle op gedrag.

 

Hoe signaleer je kindermishandeling? (BBM okt 2012)

Over het signaleren van – en handelen bij – kindermishandeling

 

3 T’s: Waarde(n)vol samenwerken (BBM okt 2012)

Een pleidooi voor meer dialoog bij de bestrijding van kindermishandeling

 

Door de bril van een beeldbegeleider (BBM jan 2013)

In dit artikel worden drie toepassingen van beeldbegeleiding beschreven.

 

Persoonlijk communicatieprofiel voor elke leerling met stoornis (BBM jan 2013)

Een pleidooi voor een individuele handleiding voor de omgang met de leerling met een ontwikkelingsstoornis

 

Recensie: Tantrix Match & Topple Tree (BBM jan 2013)

Een recensie van de spellen Tantrix Match en Topple Tree door de Plusklas van de Violenschool in Hilversum. Zij raden…

 

Anna Bosman: ‘Cito moet meerkeuzedeel spellingtoets afschaffen’ (BBM jan 2013)

Volgens Bosman is het niet verantwoord dat Cito een deel van het dictee vervangen heeft door een meerkeuzetoets

 

Functie en aanpak van probleemgedrag. ‘Waarom doe je dat!?’ (BBM Jan 2013)

Wanneer we de functie van probleemgedrag begrijpen, kunnen we ook efficiëntere oplossingen bedenken en uitvoeren.

 

3 T’s: De lereaar als pedagoog (BBM jan 2013)

Artikel van Erik van Meersbergen over de leraar als pedagoog

 

Succesvol aanbieden van leerstof aan begaafde leerlingen (BBM jan 2013)

Over het aanbieden van leerstof in een situatie waarin gewerkt wordt volgens het Model van Directe Instructie.

 

Op koers: vervolgpilot Multi Disciplinaire Ondersteuning (BBM april 2013)

Interview met Rob van Elswijk, directeur van de Annie M.G.Schmidt school in Hilversum en lid van de Initiatiefgroep Passend Onderwijs…

 

De NAH-observatieklas van Heliomare (BBM april 2013)

De observatieklas geeft leerlingen met NAH de kans toe te groeien naar een zo optimaal mogelijk schoolfunctioneren.

 

Remedial coaching: Noodzaak binnen passend onderwijs? (BBM april 2013)

Een pleidooi voor een nieuwe spin in het web: de remedial coach

 

Hoe begeleid je een rouwend kind? (BBM april 2013)

Over de verschillende uitingsvormen van een kind dat worstelt met een (dreigend) verlies en wat er komt kijken bij het…

 

Recensie: Handelingsgericht werken in het voortgezet onderwijs (BBM april 2013)

Over de taak van de ib’er binnen de teamverantwoordelijkheid voor goed leesonderwijs

 

Goed lees- en dyslexiebeleid is teamaangelegenheid (BBM april 2013)

De protocollen Leesproblemen en Dyslexie die in 2011 zijn herzien, beschrijven hoe goed lees- en spellingonderwijs en begeleiding van leerlingen…

 

HGW nu ook in het voortgezet onderwijs (BBM april 2013)

Op veel basisscholen is een start gemaakt met handelingsgericht werken (HGW). Het komt van pas bij het realiseren van Passend…

 

3 T’s: Documtenenanalyse: in de wolken of in de bonen? (BBM april 2013)

Als opleidingsdocent krijgt Erik van Meersbergen veel observatieverslagen en onderzoeksrapportages waarbij de vormgeving geen grenzen lijkt te kennen. Op deze…

 

Teach like a champion: Uitbreiding didactisch repertoire (BBM april 2013)

Een door de CED-groep aangeleverd artikel over training Teach like a Champion

 

3 T’s: De inclusieve gemeenschap (BBM oktober 2013)

Het ideaal van de inclusieve gemeenschap, samen leren en leven met het recht op deelname op elk terrein voor iedere…

 

Van begeleiding naar coaching (BBD dec 2006)

Wanneer het gaat om het begeleiden van collega’s in de school dan hebben we het al snel over “interne begeleiding”.…

 

Coachingscompetenties voor de beeldbegeleider

Coachingscompetenties voor de beeldbegeleider en SVIB’er

 

Mogelijke opzet van een begeleidingstraject

Een mogelijke opzet van een begeleidingstraject, te gebruiken bij beeldbegeleiding

 

Interactieprincipes te gebruiken bij beeldbegeleiding

Formulier met de interactieprincipes die te gebruiken zijn bij beeldbegeleiding

 

Horen, zien & doen: waar wringt de schoen? Balans Symposium (BBD nov 2013)

Verslag van Josje Jaasma over het kennissymposium Balans waarin ze uitgebreid over de executieve functies vertelt.

 

Flip the system, boekbespreking het Alternatief (BBD nov 2013)

René Kneyber en Jelmer Evers zijn allebei werkzaam in het voortgezet onderwijs. De eerste geeft les aan vmbo-leerlingen en noemt…

 

Recensie: Structuur op school (film) (BBD nov 2013)

Recensie van de Film ; Structuur op school, passend onderwijs voor leerlingen met een grote structuurbehoefte in het regulier Basisonderwijs’…

 

Recensie: Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief (BBD nov 2013)

Recensie van het boek: ‘Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief’.

 

Recensie: Misdiagnose voor hoofdbegaafden, handleiding voor passende hulp (BBD nov 2013)

Recensie van het boek; Misdiagnose voor hoofdbegaafden, handleiding voor passende hulp. Veel hoogbegaafde kinderen krijgen ten onrechte het etiket ‘ADHD’,…

 

Recensie: Het volle hoofdenboek (BBD nov 2013)

Recensie van ‘Het volle hoofdenboek, een werkboek voor kinderen en volwassenen’

 

Psychomotorische therapie op school (BBD nov 2013)

Op scholen worden geregeld kinderen met sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen gesignaleerd. Gebruikelijke begeleiding voor zorgleerlingen is niet altijd toereikend en…

 

Werken met beeld, Positieve ervaringen met Marte Meo (BBD nov 2013)

‘Marte Meo’ – Latijn voor ‘op eigen kracht’ – is een activerende beeldbegeleidingsmethodiek waarover menig begeleider en leerkracht enthousiast is.…

 

Brikki leert kinderen zelf verhalen te maken (BBD nov 2013)

Ingmar de Lange is maker van Brikki. Brikki is kortweg ‘Nijntje 2.0’, want zijn verhaaltjes worden gemaakt door kinderen, ook…

 

Prikkelverwerking op school (BBD nov 2013)

Onderzoek wijst uit dat 6 tot 15 procent van de leerlingen te maken heeft met prikkelverwerkingsproblemen. Dit heeft onmiskenbaar gevolgen…

 

Beter leren ontleden (BBD nov 2013)

‘Jongens, we gaan ontleden!’ De meeste leerlingen zullen niet van enthousiasme opspringen als de leerkracht dit zegt. Velen vinden ontleden…

 

Kijk, ik kan al picto’s lezen! (BBD nov 2013)

Pictolezen is een trend die momenteel vanuit het speciaal onderwijs overwaait naar de basisschool als één van de positieve effecten…

 

Recensie: Klaar voor de 21e eeuw, vaardigheden voor een veranderende wereld. (BBM okt 2013)

Recensie van het boek ‘Klaar voor de 21e eeuw, vaardigheden voor een veranderende wereld’. Robert Marzano is een alom geprezen…

 

Recensie: Van pesten naar samenwerken (BBM okt 2013)

Recensie van het boek ‘van pesten naar samenwerken, de supportgroep oplossingsgerichte aanpak bij pestgedrag in school’ Sue Young is onafhankelijk…

 

Trainen met beeldbegeleiding is effectief (BBM okt 2013)

Professionele werknemers, zoals in het onderwijs en de verpleging, hebben te maken met continue veranderingen in hun werk. Ze moeten…

 

Geluidsversterking vergroot effectiviteit klassikale instructie (BBM okt 2013)

Concentratie en aandacht zijn belangrijke voorwaarden voor goede leerprestaties. Een tekort hieraan komt vaak voor bij leerlingen in het basisonderwijs,…

 

De ib’er voor de klachtencommissie (BBM okt 2013)

Ib’ers krijgen vaak een centrale rol in het proces rondom kinderen waarbij ‘iets speelt in de thuissituatie’. De inzet en…

 

Pesten vraagt om positieve groepsaanpak (BBM okt 2013)

Scholen behoren voor iedere persoon een veilige plek te zijn. Pesten bedreigt dit uitgangspunt. Deze bedreiging vraagt om een krachtig…

 

Interventies tegen pesten (BBM okt 2013)

Op 24 juli jl. maakten minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker bekend dat zij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) opdracht hebben gegeven…

 

Recensie: Van kerndoel tot referentiekader (BBD sept 2013)

Recensie van het boek Van kerndoel tot referentiekader door Marielle van der Stap In het voorwoord wordt ingegaan op de…

 

Recensie: Ouders en school, succesfactoren voor betrokkenheid (BBD sept 2013)

Recensie van het boek ‘Ouders en school, succcesfactoren voor betrokkenheid’ door Dr. Frederik Smit Dr. Frederik Smit is als senior-onderzoeker…

 

Recensie: Gedragproblemen in de klas, een praktisch handboek (BBD sept 2013)

Recensie: Gedragproblemen in de klas, een praktisch handboek Anton Horeweg is bijna 30 jaar leraar in het basisonderwijs en was…

 

Recensie: Competentie-toolkit voor coaching van jongeren (BBD sept 2013)

Recensie van de competentie toolkit. Ageeth Jorna en Heleen van der Steen vormen de directie van onderwijsbureau Lekker Werken. Guzi…

 

OBS de Hasselbraam, Almere Passend onderwijs in de praktijk (BBD sept 2013)

In de Almeerse Parkwijk staat de kleine, openbare buurtschool de Hasselbraam. Het schoolteam is vorig jaar voortvarend en zorgvuldig aan…

 

Synchroon Coachen als aanvullende methodiek op School Video Interactie Begeleiding (BBD sept 2013)

In 2008-2009 is door Fontys OSO in samenwerking met Rec Vierland, een aanvullende methodiek ontwikkeld op de SVIB-methode; ‘Synchroon coachen…

 

7 uitgangspunten van Handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken is een systematische manier van werken in de school gebasseerd op de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek, voor zover…

 

Recensie: De Planagenda (BBD mrt 2013)

Recensie van de planagenda welke in de BBD van maart 2013 is geplaatst. De plan-agenda is een agenda in gebonden…

 

Recensie: Moeilijke letters lezen (BBD mrt 2013)

Recensie van het boek met oefenbladen Moeilijke Letters lezen door Betty Vleeschouwer.

 

Recensie: Geen kind overboord (BBD mrt 2013)

Recensie van het boek ‘Geen kind overboord’ , Een onderzoek naar passende onderwijszorgarrangementen voor leerplichtigen.