Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Absences zijn epileptische aanvallen met korte momenten van afwezigheid. De omgeving merkt ze vaak niet op of herkent ze niet. Vaak ook worden ze verward met dromerig gedrag. Als een kind absences heeft, mist het steeds stukjes informatie. Hierdoor kan het zich anders gaan gedragen en/of kunnen er leerproblemen ontstaan.

Tekst: Desirée Jenniskens
29-10-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 251 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het Epilepsiefonds heeft voor leerkrachten en leerlingen in het basisonderwijs verschillende materialen over epilepsie. Maar ook ouders kunnen de informatie gebruiken om meer te weten komen over epilepsie bij kinderen. In dit document staan directe verwijzingen naar deze materialen en naar de website
09-04-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 269 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Eenvoudige kaart waar in korte stappen staat, wat epilepsie is, hoe je het kunt herkennen en wat je kunt doen bij een aanval. Hierin word ook over absence gesproken.
12-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 166 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Er zijn allerlei typen geheugens: we komen nieuwe informatie tegen, nemen deze op, koppelen deze aan al bestaande informatie, we slaan de informatie op... en we roepen de informatie weer terug. De verschillende geheugen zijn druk bezig in netwerken overal in het brein. Geen wonder dat als epilepsie het netwerk verstoord, er een kans is dat er geheugenproblemen ontstaan. Loretta van Iterson beschrijft het proces en gaat dieper in op de rol van de leerkracht hierbij.

Tekst: Loretta van Iterson
29-11-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1408 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kennis over het lerende brein is hot! Maar wat als de hersenontwikkeling op jonge leeftijd wordt verstoord? Het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie (LWOE) verzorgt ambulante begeleiding voor leerlingen met epilepsie binnen het primair- en voortgezet onderwijs en het MBO en richt zich nadrukkelijk op de link tussen het brein, epilepsie, cognitie en leren.

Tekst: Marieke Wijnans
20-10-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 209 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Leerlingen met epilepsie én leerproblemen, kunnen gebruikmaken van gespecialiseerde begeleiding door onderwijskundig begeleiders van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie.



Deze groep leerlingen heeft binnen de wet Passend Onderwijs een aparte positie gekregen van het ministerie OCW, zoals die ook geldt voor cluster 1 en 2.
27-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 181 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie: Handle with care - Passend handelen bij leerbelemmeringen
10-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 378 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Richard Donker schrijft over wat kinderepilepsie is en hoe ga je ermee om?
10-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 50 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Tot de meest gehoorde klachten bij epilepsie horen geheugenklachten, Loretta van Iterson schrijft in dit over deze klachten en passende lee strategieën.
10-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 119 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over de behandeling en begeleiding van kinderen met epilepsie en/of autisme
24-04-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 476 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling