Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Dit keer de ‘must read’ van orthopedagoog Erik van Meersbergen.

Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren
Kees van der Wolf & Tanja van Beukering
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 443 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In de moderne samenleving ligt er op school, zowel in de bovenbouw van het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs, vaak een stevige uitdaging als het gaat om gedragsproblemen. De methodiek van geweldloos verzet blijkt een effectieve aanpak om de autoriteit en de orde in de klas te herstellen.

Tekst: Wil van Nus
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 365 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Orthopedagoog Inge Zweers promoveerde onlangs aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de plaatsingskeuze en het functioneren van leerlingen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen in het regulier en speciaal onderwijs. Wat werkt beter: extra ondersteuning op de reguliere school of plaatsing op een speciale school?

Tekst Engelien Houben-Feddema in samenwerking met Inge Zweers
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 389 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het pakket Druk in de klas, leerkrachtmethode dat in 2017 door Boom Uitgevers is uitgegeven.
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 1653 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In elke klas zitten vaak meerdere leerlingen met druk, ongeconcentreerd of opstandig gedrag. Met de invoering van passend onderwijs is de diversiteit binnen klassen toegenomen, en daarmee de vraag van leerkrachten naar technieken die aansluiten bij individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Maar welke technieken werken nou écht voor deze gedragsproblemen?

Tekst: Anouck Staff en Betty Veenman
01-05-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 287 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het in 2015 en 2016 door LannooCampus uitgegeven boek en werkboek 'Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs' geschreven door Anton Horeweg
01-05-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1084 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kees van Overveld is een warm pleitbezorger van het zogenoemde sociaal-emotioneel leren (SEL). In zijn onlangs verschenen boek SEL, sociaal-emotioneel leren als basis gaat hij onder andere dieper in op de SEL-competenties en waarom deze belangrijk zijn. ‘Ik gun ieder kind de vaardigheid om met vertrouwen en plezier om te gaan met zichzelf en anderen.’

Interview: Lidy Peters
01-05-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1508 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het aanleren en versterken van gedragsvaardigheden lukt niet met �???�??�?�©�???�??�?�©n les in de week. Gedrag is een vak dat een vaste plek binnen het dagelijks curriculum verdient. Het systematisch aanleren van gedragsverwachtingen zorgt ervoor dat leerlingen precies weten en begrijpen wat er van hen verwacht wordt en vergroot de kans dat zij zich ernaar zullen gedragen.

Tekst: Monique Baard en Inge Reijnders
17-01-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1615 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een van de taken van een begeleider is het stimuleren van de kwaliteitsverhoging van collega’s. De definitie van ‘kwaliteit’ is direct van invloed op het werk van de begeleider. In dit artikel beschrijft de auteur die kwaliteit vanuit een niet gebruikelijke invalshoek.

Tekst: Drs. Peter Mol
29-11-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1444 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Josje Jaasma bezocht namens Beter Begeleiden het congres over hoogbegaafdheid in Eindhoven, dat dit keer in het teken stond van schoolse en sociale problemen.
25-10-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 155 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling