Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Het Blog dat Engelien Houben-Feddema voor de website van Passend Onderwijs heeft geschreven over de ervaringen van een meisje met het syndroom van Kabuki op de reguliere basisschool
11-11-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 313 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Veel mensen denken bij het woord trauma aan iets heftigs als een oorlog, ongeluk of onveilige thuissituatie. Dat trauma ook kan ontstaan door school weten nog net veel mensen. In dit artikel wordt uitgelegd wat schooltrauma is, waardoor het kan ontstaan en wat de preventieve maatregelen zijn.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 505 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Scholen zijn verantwoordelijk voor het onderwijs aan zieke leerlingen. Consulenten Onderwijsondersteuning Zieke leerlingen blijven ondersteuning bieden, ook na de invoering van passend onderwijs. Is er iets veranderd voor scholen en zieke leerlingen èn wat is de werkwijze tussen het onderwijs aan de zieke leerling van de consulent en de begeleider passend onderwijs bij het samenwerkingsverband?

Tekst: Miek Hoogbergen
13-01-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 295 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Landelijke handreiking voor een integrale aanpak van schoolziekteverzuim bij kinderen en jongeren. Bestemd voor scholen, diensten jeugdgezondheidszorg, GGD-en, Centra voor Jeugd en Gezin, gemeenten en leerplichtambtenaren.
08-01-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 1658 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Veel kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) hebben begeleiding en aanpassingen nodig op school. Maar hoe doe je dat als docent of begeleider als je niet bent opgeleid in onderwijs aan leerlingen met NAH? Het onlangs verschenen Onderwijsprotocol helpt je hersenletsel te signaleren en leerlingen met NAH passend onderwijs te geven.
27-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 227 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over een instrument dat je kan helpen wanneer je plotseling geconfronteerd wordt met een ernstig zieke leerling.
25-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 84 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over de geschiedenis van de schoolarts in Nederland
11-11-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 359 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over het geven van onderwijs aan zieke kinderen
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 288 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De CG-Raad vindt dat kinderen die langdurig ziek zijn, zoveel mogelijk gewoon onderwijs moeten kunnen volgen
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 344 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling