Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Column Sansevieria: Leren Leren van november 2017. Een versnelde doorstroming is lang een instrument geweest om een hoogbegaafd kind voldoende uitdaging te kunnen bieden. Dat dit niet altijd goed uitpakt, illustreert het verhaal van Floortje.
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1854 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In dit artikel beschrijft expert hoogbegaafdheid Eleonoor van Gerven hoe je met behulp van het zogenoemde Systemisch Interventieprotocol (SIP) het onderwijs aan begaafde leerlingen passend en succesvol kunt maken.

Tekst: Eleonoor van Gerven
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 288 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het in 2018 verschenen boek 'Kei in hoogbegaafdheid'
18-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 377 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Sommige boeken zijn tijdloos: hoe oud ze ook zijn, je móet ze lezen, omdat de inhoud ervan zo waardevol is voor je werk. Specialist Begaafdheid Patricia Versnel-Blom en remedial teacher Charlotte Gelauff bespreken hun favoriete boek en vertellen waarom de inhoud ‘blijft hangen’.
18-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 64 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Saskia Prins geeft al jaren les aan (hoog)begaafde leerlingen, slaagde cum laude voor de opleiding specialist begaafdheid en kreeg de gelegenheid haar expertise breder in te zetten binnen STIP, het openbaar onderwijs in Hilversum. STIP heeft een voorziening ontwikkeld waar begaafde leerlingen van tien scholen met in totaal zestien locaties, naartoe kunnen. In een gesprek vertelt Prins onder meer over de kenmerken en de selectie van deze doelgroep.

Interview: Lidy Peters
18-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 517 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De LBBO heeft er een nieuwe tak bij. Sinds 1 januari 2019 is de Landelijke Beroepsvereniging voor Specialisten Begaafdheid (LBSB) onderdeel van onze organisatie. Voorzitter Karin Elburg legt uit waar de vereniging voor staat en waarom gekozen is voor samenwerking.

Tekst: Karin Elburg
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 376 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Klaar met de basisschool, maar nog niet klaar voor de middelbare school

Even op adem komen, zo kun je dit tussenjaar zien voor jonge, begaafde leerlingen die zijn uitgeleerd op de basisschool, aangemeld voor het vwo, maar nog niet rijp voor de middelbare school. In navolging van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen, startte het Hondsrug College in Emmen vorig schooljaar met een Intermezzoklas.

Tekst: Nettie Kramer
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 327 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van de in 2017 uitgegeven map 'Slagvaardig met snelle kleuters'
19-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 116 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Verrijking als middel voor het hogere doel

Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeftes van hoogbegaafde leerlingen, moet het standaardcurriculum aangepast worden. Sneller door de stof, stevig compacten, doelgericht, complexere vraagstukken, zinvolle verrijking. Goede verrijking sluit aan bij de talenten van een kind, stimuleert de vaardigheden en helpt bij het ontwikkelen van een positieve levenshouding.

Tekst: Marrigje de Bok

Lees verder
19-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 248 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Hoogbegaafdheid is nog altijd omgeven door een aantal misvattingen. Het is van belang deze mythes te ontkrachten, met als doel het onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen op een professionele en doelgerichte manier vorm te geven.

Tekst: Tessa Kieboom
14-03-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2078 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling