Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Column Sansevieria van mei 2016
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1320 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column Sansevieria van januari 2016
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 911 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Orthopedagoog Inge Zweers promoveerde onlangs aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de plaatsingskeuze en het functioneren van leerlingen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen in het regulier en speciaal onderwijs. Wat werkt beter: extra ondersteuning op de reguliere school of plaatsing op een speciale school?

Tekst Engelien Houben-Feddema in samenwerking met Inge Zweers
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 389 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Wat brengt een McKinsey-ingenieur die vier dagen per week de wereld rondreist ertoe zich met het Nederlandse onderwijs te gaan bemoeien? Jaap Versfelt’s burgerinitiatief leidde in 2012 tot de oprichting van Stichting Leerkracht. Lidy Peters, die zelf op een school werkt waar Leerkracht is geïmplementeerd, ondervraagt hem over dit professionaliseringstraject en de invloed ervan op de rol van de schoolleider en de intern begeleider.

Interview: Lidy Peters
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 593 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
‘Door je te registreren, laat je zien dat je bewust werkt aan je ontwikkeling’

Als je lid bent van de LBBO, geef je aan dat je de kwaliteit van je werk belangrijk vindt. Als je je inschrijft in het kwaliteitsregister voor begeleiders, ga je nog een stapje verder: je laat ermee zien dat je goed opgeleid bent als begeleider en bewust werkt aan je professionele ontwikkeling. Honderden begeleiders zijn inmiddels geregistreerd. Wie volgt?

Tekst: Elleke van den Burg-Poortvliet
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2250 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In februari 2016 verscheen dit ‘pareltje’ over Daan, een leerling met PDD NOS en ADHD. Met de juiste ondersteuning lukte het Daan om de reguliere lessen bij te wonen en zich net zo goed te ontwikkelen als de andere leerlingen. Een paar weken terug kreeg de redactie van Beter Begeleiden een update van de moeder van Daan. Die willen we onze lezers natuurlijk niet onthouden.
12-04-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 87 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Voor veel coaches in het voortgezet onderwijs zijn ‘De vijf rollen van de leraar’ van Martie Slooter een leidraad in de begeleiding van leraren. Ze heeft nu een nieuw boek geschreven dat in januari verscheen: De zes rollen van de leraar, handboek voor effectief lesgeven. Daarin presenteert ze onder andere een leerlijn voor leraren. Wat houdt deze leerlijn in en wat is de betekenis hiervan voor begeleiders?

Interview: Nettie Kramer
14-03-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2028 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het door Instondo uitgegeven boek 'De toekomst van de intern begeleider'
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 1629 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Van ib’er naar coördinator passend onderwijs

Met de komst van passend onderwijs is de rol van de ib’er veranderd. Steeds vaker vormt deze de schakel tussen de zorg binnen en buiten de school. Hoe bouw je met je partners een samenwerking op waar leerlingen van profiteren? In Den Bosch volgen ib’ers samen een opleidingsmodule om zich hierin te bekwamen.

Tekst: Marijke Nijboer
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2046 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling