Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Begeleiders zijn professionals; ze hebben cursussen gevolgd of een masteropleiding afgerond waardoor ze inhoudelijk expert zijn. Dat ze in de interactie met collega’s, ouders, de schoolleiding en leerlingen niet altijd professioneel handelen, is soms een blinde vlek. In dit artikel wordt onderscheid gemaakt tussen inhoudelijke en interactionele professionaliteit. Ook is er aandacht voor het begrenzen van gedrag van begeleiders, wanneer dit in de onderlinge interactie niet professioneel is.

Tekst: Henk Galenkamp
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 308 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In dit themanummer kijken we ook letterlijk over de grens. Hans Schuman, onder meer hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht en het Seminarium voor Orthopedagogiek, vergelijkt de praktijk van de Nederlandse ib’er met die van de zogeheten SENCo in Engeland. Hij zet de verschillen en overeenkomsten op een rij. Schumans artikel bestaat uit twee delen; deel 2 verschijnt in januari.

Tekst: Hans Schuman
09-12-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 415 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het Blog dat Engelien Houben-Feddema voor de website van Passend Onderwijs heeft geschreven over de ervaringen van een meisje met het syndroom van Kabuki op de reguliere basisschool
11-11-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 313 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column Sansevieria van mei 2016
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1320 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column Sansevieria van januari 2016
22-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 911 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Orthopedagoog Inge Zweers promoveerde onlangs aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de plaatsingskeuze en het functioneren van leerlingen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen in het regulier en speciaal onderwijs. Wat werkt beter: extra ondersteuning op de reguliere school of plaatsing op een speciale school?

Tekst Engelien Houben-Feddema in samenwerking met Inge Zweers
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 389 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Wat brengt een McKinsey-ingenieur die vier dagen per week de wereld rondreist ertoe zich met het Nederlandse onderwijs te gaan bemoeien? Jaap Versfelt’s burgerinitiatief leidde in 2012 tot de oprichting van Stichting Leerkracht. Lidy Peters, die zelf op een school werkt waar Leerkracht is geïmplementeerd, ondervraagt hem over dit professionaliseringstraject en de invloed ervan op de rol van de schoolleider en de intern begeleider.

Interview: Lidy Peters
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 593 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
‘Door je te registreren, laat je zien dat je bewust werkt aan je ontwikkeling’

Als je lid bent van de LBBO, geef je aan dat je de kwaliteit van je werk belangrijk vindt. Als je je inschrijft in het kwaliteitsregister voor begeleiders, ga je nog een stapje verder: je laat ermee zien dat je goed opgeleid bent als begeleider en bewust werkt aan je professionele ontwikkeling. Honderden begeleiders zijn inmiddels geregistreerd. Wie volgt?

Tekst: Elleke van den Burg-Poortvliet
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2250 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In februari 2016 verscheen dit ‘pareltje’ over Daan, een leerling met PDD NOS en ADHD. Met de juiste ondersteuning lukte het Daan om de reguliere lessen bij te wonen en zich net zo goed te ontwikkelen als de andere leerlingen. Een paar weken terug kreeg de redactie van Beter Begeleiden een update van de moeder van Daan. Die willen we onze lezers natuurlijk niet onthouden.
12-04-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 87 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling