Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Column Sansevieria: Loyaliteit, van mei 2018 over het loyaliteitsconflict van een leerling tussen zijn vader en de regels van de school
10-07-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 392 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Naast actuele problemen als het lerarentekort en de werkdruk, heb je als schoolteam om te gaan met ouders met overspannen verwachtingen. Peter de Vries, expert samenwerking school en ouders, roept op tot een verandering van binnenuit en besluit met vijf concrete tips voor begeleiders.

Tekst: Peter de Vries
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 465 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Op 24 mei 2018 is het eindrapport van het onderzoek Wat werkt tegen pesten? gepresenteerd. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is empirisch onderzoek gedaan naar de effecten van veelbelovende anti-pestprogramma’s. Welke programma’s werken en welke niet? En, wat kunnen onderwijsprofessionals van de onderzoeksuitkomsten leren?

Tekst: Ronald Kielman
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2347 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het in 2017 uitgekomen boek 'Gedraag je!' Toegepaste gedragsleer voor een goed leerklimaat in de klas.
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2143 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Trauma is een actueel onderwerp. Zowel door het grote aantal vluchtelingenkinderen op scholen als door de toegenomen aandacht voor de gevolgen van kindermishandeling. Kennis over trauma helpt om het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter te begrijpen en de kinderen beter te kunnen begeleiden. Hierdoor kunnen getraumatiseerde kinderen meer profiteren van het onderwijs.

Tekst: Leony Coppens en Bart van Gent
01-05-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1368 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Interview met Steven Pont in de Beter Begeleiden van januari 2017.

Steven Pont is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut. Hij schrijft columns in onder meer Het Humanistisch Verbond en Mama Magazine, publiceert boeken, geeft lezingen en is werkzaam als therapeut, teambegeleider en coach. Lidy Peters interviewde hem onder andere over de invloed van systemen op gedrag, over diagnosticeren en over opvoeden. ‘Ik heb thuis de regel: tot halfzes geen schermpjes aan.’

Interview: Lidy Peters
17-01-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1767 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De stichting School & Veiligheid heeft een nieuwe folder uitgegeven met richtlijnen om ongewenst (seksueel) gedrag tussen personeelsleden en leerlingen in de school te voorkomen. 'Grenzen aan gedrag is de titel.
28-06-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 91 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het boek 'De Ringaanpak' uit 2016
28-06-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 241 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Mag je een kleuter nog op schoot nemen? Hoe haal je vechtende kinderen uit elkaar? Mag je een verdrietige puber een troostende arm bieden? De troostende arm, de verjaardagskus, het schouderklopje, de high-five…

Tekst: Simone Mark
28-06-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 861 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling