Materialenbank

Op zoek naar kennis over een bepaald onderwerp? In de materialenbank vind je een schat aan artikelen, recensies en ander materiaal over uiteenlopende onderwijsinhoudelijke thema’s. Vul slechts een zoekterm in voor het beste resultaat. Mocht je documenten of onderwerpen missen, laat het ons dan weten.
1450 documenten gevonden

21e eeuwse vaardigheden in kaart gebracht (BBM mei 2016)

Wat leerlingen precies moeten weten en kunnen als het gaat om 21e eeuwse vaardigheden is niet altijd duidelijk. Reden voor…

 

Big Picture Learning (BBM mei 2016)

Stel je voor: een praktijkschool of een vmbo met alleen gemotiveerde leerlingen die exact weten waarom ze naar school gaan.…

 

Recensie: Peuteren en kleuteren (BBM mei 2016)

Recensie van het boek ‘Peuteren en kleuteren, de breintheorie over het leren van het jonge kind’ uit 2015

 

Voor en na het inspectiebezoek

Beter Begeleiden was benieuwd naar hoe scholen zich voorbereiden op het nieuwe toezicht van de Onderwijsinspectie en wat de ervaringen…

 

Recensie: Kinderkoppie (BBM mei 2016)

Recensie van het boek Kinderkoppie uit 2015

 

Vernieuwing van het inspectietoezicht (BBM mei 2016)

Het toezicht van de onderwijsinspectie heeft een aantal vernieuwingen ondergaan. Wij vroegen hoofdinspecteur Arnold Jonk om het proces en de…

 

Met Leer-Kracht gedragsproblemen voorkomen en aanpakken (BBM mrt 2016)

Er is de afgelopen vijftien jaar hard gewerkt aan de ontwikkeling van de zorgstructuur in en om de school. Inzet…

 

Recensie: De Bovenkamer, een kleurrijke grammatica van het Nederlands (BBM mrt 2016)

Recensie van het Boek en de handleiding voor leraren van ‘De Bovenkamer’ uit 2015

 

Thuiszitter, kom samen in actie (BBM mrt 2016)

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Een open deur, maar helaas is dit recht nog niet altijd gewaarborgd. Nog steeds…

 

Oog voor kinderen van gedetineerden (BBM mrt 2016)

Als gevolg van criminaliteit verliezen veel kinderen hun ouders. Kinderen blijven na een arrestatie achter met hun moeder of verzorger.…

 

Recensie: mijn leerling hoort slecht (BBM mrt 2016)

Recensie van het boek ‘Mijn leerling hoort slecht’ uit 2014

 

Doorontwikkeling HGW: van papieren tijgers en administratieve rompslomp naar kleine handzame groepsplannen (BBM mrt 2016)

Handelingsgericht werken (HGW) bestaat ruim 10 jaar. De PO-raad schat dat zoâ??n drie op de vier scholen elementen van HGW…

 

Pedagogisch contact, Verbondenheid door aanraken (BBM mrt 2016)

Mag je een kleuter nog op schoot nemen? Hoe haal je vechtende kinderen uit elkaar? Mag je een verdrietige puber…

 

Trauma in de klas, tijd heelt niet alle wonden (BBM mrt 2016)

Getraumatiseerde leerlingen praten bijna nooit spontaan over hun angsten en trauma’s. Ze hebben meestal ook weinig inzicht in het verband…

 

Interview: Het is belangrijk te erkennen dat we geen therapeuten zijn (BBM mrt 2016)

Toestroom vluchtelingen in Cobo-groep Jose Leusink is sinds 2011 intern begeleider van de Cobo-afdeling gehuisvest in basisschool De Dubbeldekker en…

 

Beeldbegeleiding als kwaliteitsimpuls (BBD april 2016)

Stichting OPO Borger-Odoorn, een organisatie met elf basisscholen in Drenthe, zet sinds dit schooljaar het coachen met videobeelden in als…

 

Recensie:50 dingen die ouders en leerkrachten van elkaar moeten weten over kinderen met autisme (BBD april 2016)

Recensie van het boek ’50 dingen die ouders en leerkrachten van elkaar moeten weten over kinderen met autisme’ uit 2015

 

Recensie; Geweldloos verzet op school (BBD april 2016)

Recensie van het boek ‘Geweldloos verzet op school, een nieuwe kijk op gedragsproblemen’ uit 2015

 

Big Picture Learning

Een kort artikel door Nettie Kramer met een introductie naar Big Picture Learning

 

Recensie: Het inspiratieboek voor de gelukkige klas (BBD april 2016)

Recensie van het in 2015 verschenen boek ‘Het inspiratieboek voor de gelukkige klas’

 

Hoe behoud je de startende leraar voor het VO

Sinds januari is de LBBO aangesloten bij de Federatie voor Onderwijs vakorganisaties (FvOv). Voorzitter Jilles Veenstra belicht op welke manier…

 

Toetsen verplicht? Workshop gehouden door Arnold Jonk 29-9-2016

Hier kun je de presentatie van de workshop van Arnold Jonk (onderwijsinspectie) die gehouden is tijdens de conferentie ‘De begeleider…

 

Van geleefd worden naar leven (lezing George Smits) 29-9-2015

Hier kun je de lezing die George Smit heeft gehouden op de conferentie ‘de begeleider als regisseur en bruggenbouwer’ op…

 

Gaat het de goede kant op (lezing Peter Mol) sept 2015

Hier kun je de lezing terugvinden die Peter Mol op de conferentie ‘de begeleider als bruggenbouwer en regisseur’ op 29…

 

Leerlingbegeleiding in het glazen huis van social media (Lezing Bamber Delver)

Hier vind je presentatie van de lezing van Bamber Delver die hij heeft gehouden tijdens de conferentie ‘De begeleider als…

 

Dit moeten ZZPers weten over de vervanger van de VAR

Op 2 mei 2016 publiceerde nu.nl een artikel over de verandering voor zelfstandigen zonder personeel (zzp`ers) na het afschaffen van…

 

Presentatie Beurs Beter Begeleiden 2016, Annemiek Mol Lous

De Presentatie van de door Dr. Annemieke Mol Lous gehouden lezing tijdens de Beurs Beter Begeleiden 2016 over Post Traumatische…

 

Presentatie Beurs Beter Begeleiden Pasi Sahlberg Finnish Lessons 2,0

De presentatie van Pasi Sahlberg op de Beurs Beter Begeleiden van 5 april 2016.

 

Presentatie Beurs Beter Begeleiden 2016 Bram de Orobio de Castro

De Presentatie van de lezing over Executieve functies en agressieve gedragsproblemen. Bram de Orobio de Castro gehouden heeft deze tijdens…

 

Multi Method Coaching (BBD feb 2016)

Nieuwe training voor beeldbegeleiders Multi Method Coaching (MMC) is een nieuwe combinatie van evidence based methodieken, die wordt ingezet voor…

 

De proactieve rol van de ib’er (BBD feb 2016)

Francis van Haandel is onderwijsprofessional en orthopedagoog en werkt geregeld als interim-ib’er. Steeds vaker merkt zij bij het positioneren en/of…

 

Het SWV en passend onderwijs (BBD feb 2016)

Vorig schooljaar vroeg Beter Begeleiden een aantal directeuren van samenwerkingsverbanden (SWV’s) hoe hun organisatie passend onderwijs ging vormgeven. Inmiddels is…

 

Recensie: Handboek voor elke ouder (BBD feb 2016)

Recensie van het boek Handboek voor elke ouder uit 2015

 

Recensie: Ik hou nog steeds van appeltaart (BBD feb 2016)

Recensie van het boek Ik hou nog steeds van appeltaart. Over de gevolgen van Niet-Aangeboren Hersenletsel bij kinderen en jongeren.…

 

Breinsupport, speciale begeleiding voor kinderen en jongeren met NAH (BBD feb 2016)

BreinSupport is een expertisecentrum in Arnhem voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).Schade aan de hersenen kan ontstaan door zelfs al…

 

Parels Passend Onderwijs: Onze zoon Daan

Een ‘Good practice’-verhaal over scholen of instellingen waar passend onderwijs al jaren op een succesvolle manier in de praktijk wordt…

 

Verslag bijeenkomst Thuiszitters; schoolangst en schoolweigering

Op 23 november 2015 gaf Bieneke Nienhuis in Drachten op VSO Talryk een lezing over thuiszitters: schoolangst en schoolweigering. Bieneke…

 

Recensie:Wiebelen en friemelen in de klas (BBD feb 2016)

Recensie van het boek Wiebelen en friemelen in de klas uit 2015

 

Als zelfstandige aan het werk voor project Gedragswerk (BBM jan 2016)

Jos van de Horst is sinds 1997 zelfstandig adviseur, trainer en coach ondernemerschap gericht op non-profitorganisaties. Hij was mede-initiator van…

 

Recensie: Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas. (BBM jan 2016)

Recensie van het boek Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas. In 7 stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat uit…

 

Succesvol samenwerken (BBM jan 2016)

Onderwijsprofessionals werken meer en meer samen, met elkaar en met anderen. Dat is complex maar geeft ook mogelijkheden en kansen.…

 

De veranderende rol van de intern begeleider (BBM jan 2016)

De bovenschools-internbegeleider. Bij fusies en schaalvergroting zie je dat besturen meer en meer kiezen voor het instellen van een bovenschools-internbegeleider.…

 

Recensie: Haal meer uit je toetsgegevens (BBM jan 2016)

Recensie van het boek ‘Haal meer uit je toetsgegevens’ uit 2015

 

Omgaan met extreme verlegenheid (BBM jan 2016)

Verlegenheid komt veel voor. Bij sommige kinderen gaat dit echter verder dan ‘gewone’ verlegenheid. Zo zijn er kinderen die compleet…

 

Vier jaar ‘Lezen tegen de zomerdip’ (BBM jan 2016)

Intern begeleider en leesspecialist Lidy Peters startte vier jaar geleden met het project ‘Lezen tegen de zomerdip’ voor zwakke lezers…

 

MODEL2TALK- Dialogische gesprekken in de kleuterklas (BBM jan 2016)

MODEL2TALK is een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam naar het verbeteren van de gesprekskwaliteit met kleuters. In dit artikel…

 

Out of the box denken loont, interview met Ineke Kersten, intiator Opmaatgroep (BBM jan 2016)

Ineke Kersten ontwikkelde in 2010 als adjunct-directeur van basisschool De Kleine Reus de zogenoemde Opmaatgroep waarin de toenmalige rugzakleerlingen ’s…

 

Het SWV en passend onderwijs

Vorig schooljaar vroeg Beter Begeleiden een aantal directeuren van samenwerkingsverbanden (SWV’s) hoe hun organisatie passend onderwijs ging vormgeven. Inmiddels is…

 

Ib’ers en Teach like a champion (BBD dec 2015)

Waar willen we het volgend jaar over hebben? Toen deze vraag in het ib-netwerk van Stichting Primair Onderwijs Hilversum (STIP)…

 

Verslag van de regiobijeenkomt De Impulsklas, actief samenwerken met ouders (BBD dec 2015)

Verslag van de op 2 november 2015 georganiseerde regiobijeenkomst ‘De Impulsklas, actief samenwerken met ouders’.

 

Recensie: Ontwrichte kinderen in het onderwijs (BBD dec 2015)

Recensie van het in 2013 verschenen boek ‘Ontwrichte kinderen in het onderwijs’.

 

Recensie: Gevoeligheid in de klas (BBD dec 2015)

Recensie van het boek: Gevoeligheid in de klas uit 2015

 

Zorgstudent ondersteunt proces passsend onderwijs (BBD dec 2015)

Passend onderwijs kan scholen, leerkrachten en ouders voor problemen plaatsen; soms is er niet genoeg kennis of menskracht om alle…

 

Een beeld zegt niet alles (BBD dec 2015)

Een beeld heeft meer macht dan duizend woorden, maar een beeld zegt ook niet alles. In dit artikel geeft Nettie…

 

Verslag van de studiedag Like to Learn (BBD dec 2015)

Een verslag van redactielid Engelien Houben-Feddema van de inspirerende studiedag Like to Learn, rond het thema ‘De leraar doet ertoe’

 

Ons onderwijs2032, eindadvies

Het rapport met het eindadvies van Platform Onderwijs2032.

 

Spelenderwijs op weg naar zelfregulatie (BBM nov 2015)

Het vermogen van een kind om zelf zijn gedrag te reguleren heeft te maken met de ontwikkeling van executieve functies:…

 

Samen aan de slag voor positief gedrag (BBM nov 2015)

Toen Charlotte de Meester haar Master SEN behaalde, had ze nog geen idee wat de titel ‘gedragsspecialist’ precies inhield en…

 

Recensie: Wat écht werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs (BBM nov 2015)

Recensie van het boek Wat écht werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs uit 2015

 

Gericht oefenen: een succesvolle leerinterventie (BBM nov 2015)

In welke mate leidt ‘gericht oefenen’ tot een verbetering van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht? Om antwoord…

 

Recensie: De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG (BBM nov 2015)

Een recensie van het boek De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG, uit 2015

 

Onderwijsdifferentiatie voor hoogbegaafde leerlingen? (BBM nov 2015)

Aanzet tot discussie Onderwijsdifferentiatie voor hoogbegaafde leerlingen? Als het gaat om hoogbegaafdheid, spelen opvattingen van leraren over wat dit precies…

 

Integratieve Kindertherapie op school (BBM nov 2015)

Naast leerkracht is Natalie Sluiter twee keer per week integratief kindertherapeut op haar basisschool in Soest. Het is een brede…

 

Recensie: Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat (BBM nov 2015)

Een recensie van de Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat, De praktijk van begrijpend luisteren van het jonge kind,

 

Het spanningsveld tussen het wat en het wie in het onderwijs (BBM nov 2015

In april 2015 promoveerde Bill Banning, theoloog en docent levensbeschouwing in het vo en po, op zijn proefschrift ‘Leraren, wat…

 

Kijkwijzer Kind-leergesprek

Een artikel uit Praxis Bulletin, waarin Vincent Klabbers vertelt over Kind-leergesprekken.

 

Kwaliteitskaart Vos en Haas tegen de zomerdip

Kwaliteitskaart Vos en Haas tegen de zomerdip, genoemd in het artikel Vier jaar ‘lezen tegen de zomerdip’ van Lidy Peters…

 

Vakantiewerkschrift Vos en Haas op het eiland

Vakantiewerkschrift Vos en Haas op het eiland, genoemd in het artikel Vier jaar ‘lezen tegen de zomerdip’ van Lidy Peters…

 

Werkbladen Tot Kijk Vos en Haas

Werkbladen Tot Kijk Vos en Haas, genoemd in het artikel Vier jaar ‘lezen tegen de zomerdip’ van Lidy Peters uit…

 

Werkbladen Vos en Haas op het eiland

Werkblad Vos en Haas op het eiland, genoemd in het artikel Vier jaar ‘lezen tegen de zomerdip’ van Lidy Peters…

 

Reflectiemodel van STARR

(zelf)reflectie-model van Starr, dat gebruikt kan worden t.b.v. de herregistratie voor het kwaliteitsregister van de LBBO

 

Reflectiemodel van Korthagen

(zelf)reflectie-model van Korthagen, dat gebruikt kan worden t.b.v. van de herregistratie van het kwalteitsregister van de LBBO

 

Reflectiemodel van GIBBS

(zelf)reflectie-model van Gibbs, dat gebruikt kan worden t.b.v. de herregistratie voor het kwaliteitsregister van de LBBO

 

Reflectiemodel van Bateson

(zelf)reflectie-model van Bateson, dat gebruikt kan worden voor de herregistratie in het kwaliteitsregister van de LBBO

 

Format- Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP)

Een format van een POP-formulier

 

Format POP- Appreciative Approach

Een format voor een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

 

Rots en water training in het onderwijs

Wat een voldoening geeft het wanneer kinderen goed in hun vel zitten. Je ziet, hoort en voelt dat de kinderen…

 

Warme overdracht PO-VO (BBD okt 2015)

Zowel de invoering van passend onderwijs als nieuwe regelgeving omtrent de overgang van primair naar voortgezet onderwijs vragen opnieuw om…

 

Beeldcoaching en de verborgen boodschap (BBD okt 2015)

Krachtige Lichaamstaal Beeldcoach Christine Brons heeft een training ontwikkeld waarmee verschillende vormen van non-verbale communicatie kunnen worden herkend en waarmee…

 

Recensie: Passend onderwijzen, pedagogisch vakmanschap in de klas (BBD okt 2015)

Recensie van het boek: ‘Passend onderwijzen, pedagogisch vakmanschap in de klas’ door Peter Mol (2015)

 

Recensie: In beweging komen en blijven (BBD okt 2015)

Recensie van de werkmap: ‘In beweging komen en blijven’ (2015)

 

Recensie: Oplossingsgerichte therapie met kinderen en jongeren (BBD okt 2015)

Recensie van het boek: ‘Oplossingsgerichte therapie met kinderen en jongeren’ door Matthew Selekman (2015)

 

Recensie: Effectiever leren met leerstrategieën (BBD juni 2015)

Recensie van het boek: ‘effectiever leren met leerstrategieën’ van Pieternel Dijkestra (2015)

 

Recensie: Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs (BBD juni 2015)

Recensie van het boek: ‘Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs’ door Myriam Lieskamp en Rob Vink. (2015)

 

Laat kinderen met epilepsie niet vallen (BBD juni 2015)

Kennis over het lerende brein is hot! Maar wat als de hersenontwikkeling op jonge leeftijd wordt verstoord? Het Landelijk Werkverband…

 

Recensie: Aan de slag met rekenproblemen (BBD juni 2015)

Recensie van het boek: ‘Aan de slag met rekenproblemen’ van Marije van Oostendorp (2014)

 

Juf, ik heb faalangst! (BBD juni 2015)

Signaleren, accepteren en aanpakken Volgens de Peiling Jeugd en Gezondheid (2005) heeft 4 tot 8 procent van de kinderen van…

 

Passend onderwijs? Dat past prima! (BBD juni 2015)

Over passend onderwijs bestaan bij leerkrachten en ouders nog steeds zorgen over de werkbaarheid en het beoogde succes. Wilbert Bekkema,…

 

Oplossingsgerichte gespreksvoering en beeldcoching een Gouden Duo (BBD juni 2015)

Oplossingsgerichte beeldcoaching kan gemakkelijk een pleonasme worden genoemd. De eigenschap ‘oplossingsgericht’ ligt al besloten in het hoofdwoord ‘beeldcoaching’, zoals bij…

 

Opnames maken van jezelf voor de klas (BBM sept 2015)

Beelden als brug tussen stage en opleiding Bij de HAN-pabo Nijmegen maken studenten regelmatig korte opnames van zichzelf in de…

 

Leren voor de toekomst (BBM sept 2015)

Vaardigheden van de 21e eeuw: als leerlingen die in huis hebben zijn ze voorbereid op hun toekomst. Het klinkt magisch…

 

Wat kan je van stokstaartjes leren? (BBM sept 2015)

Recensie van het boek: ‘wat kan je van stokstaartjes leren, interventietechnieken voor oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren’. (2014)

 

Techniekcoördinator, ik? (BBM sept 2015)

‘Let’s make things better!’ Een slagzin van een bekend technologiebedrijf in het zuiden van het land. Het lijkt wel een…

 

Even voorstellen; de LBjk (BBM sept 2015)

De LBjk is de afkorting voor de Landelijke Beroepsgroep voor jonge kindspecialisten, een nieuwe tak aan de boom van de…

 

Recensie: Begeleiden van actief leren (BBM sept 2015)

Recensie van hetdoor Linda van den Bergh en Anje Ros geschreven boek: ‘Begeleiden van actief leren, theorie en praktijk van…

 

Leven zonder indicatiecriteria (BBM sept 2015)

Kunnen we de landelijke indicatiecriteria voor praktijkonderwijs (PrO) en leerwegondersteunend onderwijs loslaten en overlaten aan de samenwerkings-verbanden? Wat zijn de…

 

Recensie: Het prachtige risico van onderwijs (BBM sept 2015)

Recensie van het door Gert Biesta geschreven boek ‘Het prachtige risico van Onderwijs’ (2015)

 

Flitsbezoeken stimuleren reflectie in de school (BBM sept 2015)

Klassenbezoeken schieten er in de praktijk nogal eens bij in bij leidinggevenden of ze worden door leerkrachten vooral ervaren als…

 

Onderwijsresultaten in hetrogene klas niet minder (BBM sept 2015)

Met de komst van passend onderwijs wordt nog wel eens de zorg uitgesproken dat teveel kinderen met extra ondersteuningsbehoeften in…

 

Actieplan sociale veiligheid op school,

Het actieplan sociale veiligheid op school dat in september 2014 door de PO-raad en VO- raad is opgesteld.

 

Groepsoverzicht onderwijsbehoeften

Een schema om een groepsoverzicht onderwijsbehoeften van leerlingen te bepalen.

 

Parels Passend Onderwijs: Eerst waarnemen (BBD mei 2015)

Er zijn onderwijsinstellingen waar passend onderwijs al jaren succesvol in de praktijk wordt gebracht. In deze rubriek worden die zogenoemde…

 

Parels Passend Onderwijs: Dwars door gedrag heen kijken (BBD mei 2015)

Er zijn onderwijsinstellingen waar passend onderwijs al jaren succesvol in de praktijk wordt gebracht. In deze rubriek worden die zogenoemde…

 

Recensie: Hoe coach ik mijn klas?

Recensie van het boek ‘Hoe coach ik mijn klas?’ door Danny Wyffels uit 2014 (herziene druk)

 

Sterk naar voortgezet onderwijs (BBD mei 2015)

De overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs bij autisme Niet elk kind met autisme heeft behoefte aan de ondersteuningsstructuur van…

 

Recensie: De kracht van klagende ouders (BBD mei 2015)

Recensie van het in 2011 uitgegeven boek ‘De kracht van klagende ouders’ door Ivo Mijland

 

Klagende ouders zijn niet wijs? (BBD mei 2015)

Welkom beste lezer in een avontuurlijk artikel over klagende ouders. Werd jij getriggerd door de kop? Zo ja, las je…

 

Recensie: EDI Expliciete Directe Instructie

Recensie van het in 2015 uitgegeven boek ‘EDI Expliciete Directe Instructie, tips en technieken voor een goede les’.

 

Recensie: Prisma Co-Teaching (BBD mei 2015)

De recensie van het in 2014 uitgegeven boek ‘Prisma Co-Teaching’ door Dian Fluijt

 

Een kind met DCD hoort erbij (BBM april 2015)

De meeste kinderen hebben zin om naar school te gaan, spelen buiten en werken zelfstanding in de klas. Maar dit…

 

Voorkom uitval en buitensluiten door in verbinding te blijven (BBM april 2015)

In passend onderwijs zouden we er werk van moeten maken leerlingen binnen te sluiten en daar ons werk op af…

 

Peiling werkdruk ib’ers (BBM april 2015)

Met passend onderwijs, de inrichting van nieuwe samenwerkingsverbanden en de transitie jeugdzorg zijn er veel veranderingen voor intern begeleiders (ib’ers).…

 

Bang voor ouders? Tips voor een betere samenwerking

Op 4 april 2014 meldde CNV Onderwijs dat de helft van de jonge leraren wil stoppen met zijn baan. Een…

 

Werken met werkgeheugen (BBM april 2015)

Uit internationaal onderzoek blijkt 10 tot 15 procent van de kinderen uit het regulier onderwijs te worstelen met ernstige werkgeheugenproblemen…

 

Recensie: Krukken geen bezwaar, een praktijkboek (BBM april 2015)

Recensie van het praktijkboek Krukken geen bezwaar, leerlingen met motorische beperkingen in het regulier bewegingsonderwijs.

 

Feedback, een belangrijke leerkrachtvaardigheid (BBM april 2015)

Leerkrachten in het basisonderwijs zijn in toenemende mate begeleiders van leerprocessen en sluiten zoveel mogelijk aan bij de eigen wijze…

 

Vrijheid en loslaten, zelfstandig begeleider in het onderwijs (ZBO) (BBM april 2015)

Het komt steeds vaker voor dat ib’ers gaan werken als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er), al dan niet als bewuste keuze.…

 

Verslag symposium Flexinos ‘Denken in mogelijkheden’ (BBD nov 2014)

Verslag Symposium Flexinos 1 oktober 2014 ‘Denken in mogelijkheden’ Flexinos (ab-dienst cluster 3, Breda) bestaat 5 jaar en dat werd…

 

Recensie: Coaching en Reflexie in de klas, excellent worden en blijven (BBD mrt 2015)

Recensie van het boek ‘Coaching en Reflexie in de klas, excellent worden en blijven’

 

Parels Passend Onderwijs, binnensluiten door verbinding aan te gaan

Een goodpractice verhaal: Een leerkracht van een groep 7 is behoorlijk handelingsverlegen geraakt. Een leerling in haar groep komt maar…

 

Parels Passend Onderwijs, Skanfonds: Jongeren die het kunnen

MEDE is het kwartaalmagazine van Skanfonds (www.skanfonds.nl). In het decembernummer van 2014 stond onderstaand stuk over het project ‘jongeren die…

 

Recensie: Hoe plan ik mijn huiswerk, een praktisch werkboek (BBD mrt 2015)

Recensie van het boek ‘Hoe plan ik mijn huiswerk’ uit 2014

 

Beroepsstandaard voor de intern begeleider herzien, ‘Jouw werk als intern begeleider is in ontwikkeling’ (BBD mrt 2015)

De intern begeleider is een belangrijke professional als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. Je bent de spil…

 

Recensie: Luister en zie mij (BBD mrt 2015)

De recensie van het boekje Luister en zie mij uit 2013 van Annita Smit

 

SWPBS in het voortgezet onderwijs (BBD mrt 2015)

Gaat in de klas veel aandacht naar enkele leerlingen met gedragsproblemen, waardoor de docent het gevoel krijgt dat de rest…

 

Door intervisie samenwerken aan taakgericht gedrag van leerlingen (BBD mrt 2015)

In de onderwijspraktijk van Laura Tijssen bleek er vaak te weinig tijd om met leerlingen individueel in interactie te gaan.…

 

SWV Sterk VO Utrecht en Stichtse Vecht stelt zich voor (BBD feb 15)

Ank Jeurissen, directeur van SWV Sterk VO Utrecht en Stichtse Vecht geeft antwoord op vragen over de werkzaamheden van Sterk…

 

Meldplicht, meldrecht en zorgplicht in het onderwijs

Augeo wil ervoor zorgen dat kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien. We streven ernaar dat iedereen die met ouders en…

 

Animatietekst Ontstaan huiselijk geweld algemeen/ kindermishandeling

Augeo wil ervoor zorgen dat kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien. We streven ernaar dat iedereen die met ouders en…

 

Parels Passend Onderwijs; De Hasselbraam een vervolg (BBD feb 2015)

In Beter Begeleiden Digitaal van september 2013 stond een artikel over de Almeerse OBS De Hasselbraam. Het schoolteam was dat…

 

Beelden als bruggen (BBD feb 2015)

Samenwerken kan leiden tot voldoening en tot goede resultaten, maar verloopt lang niet altijd vlekkeloos en wordt dikwijls ervaren als…

 

Bouw! Het kind leert, de tutor stuurt bij en het computerprogramma wijst de weg (BBD feb 2015)

Sinds dit schooljaar is het interventie-programma Bouw! beschikbaar. Hiermee kunnen ernstige leesproblemen effectief worden voorkomen. In dit artikel wordt het…

 

Recensie: Teach like a Champioon: Het Jonge Kind (BBD feb 2015)

Recensie van het boek ‘Teach like a Champioon: Het Jonge Kind’ uit 2014

 

Recensie: Executieve functies versterken op school (BBD feb 2015)

Recensie van het boek ‘Executieve functies versterken op school’ door Joyce Cooper-Kahn & Margaret Foster

 

Recensie: Hoogbegaafdheid in kaart (BBD feb 2015)

48 praktische signaleringskaarten voor leerkrachten om hoogbegaafdheid te observeren, te begrijpen en te beïnvloeden

 

Recensie: Draaitaal en toverstapels (BBD feb 2015)

Recensie van Woordenschatspel Draaitaal en Rekenspel Toverstapels.

 

Leiderschap van leerlingen vergroten (BBD feb 2015)

Op OBS Atlantis in Amersfoort worden coöperatief leren en de 7 gewoonten van effectief leiderschap gecombineerd om leiderschap en samenwerking…

 

Recensie: Check-in, Check-out in Positive Behavior Support (BBM jan 2015)

Recensie van het boek ‘Check-in, Check-out in Positieve Behavior Support, dagelijkse gedragsondersteuning in de school’ uit 2014

 

John Hattie: Elk uur inzicht in de impact van je denken en doen (BBM jan 2015)

‘Als school, team en als individuele leraar vraag je je voortdurend af: hoe goed zijn we in staat om de…

 

De kern van opbrengstgericht werken (BBM jan 2015)

In het algemeen reageren directies, ib’ers en leraren positief als ze gevraagd wordt of ze aan opbrengstgericht werken (OGW) doen.…

 

Recensie: Aan de slag met je klas, een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn (BBM jan 2015)

Recensie van het boek ‘aan de slag met je klas, een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn’ uit 2013

 

Taal van oplossingen (BBM jan 2015)

In dit artikel vertelt dr. Dick J. van Dijk iets over zijn onderzoek naar oplossingsgerichte interactie. Hij legt in zijn…

 

Ouders als buddy (BBM jan 2015)

Mirjam Nooijens en Karin Engelen werken op KBS Sinte Maerte in Breda. Ze begeleiden leerlingen met gedragsproblemen in een speciale…

 

Hoe gaan we om met het ontwikkelingsperspectief (BBM jan 2015)

In het kader van passend onderwijs is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief (OPP) in het basisonderwijs verplicht voor alle leerlingen…

 

Kinderen zijn prooien in digitale jungle (BBM jan 2015)

Bamber Delver is oprichter van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, het opleidingsinstituut voor mediawijsheid ten behoeve van professionals.…

 

De partnerschapsschool groeit met je mee.

Vorig jaar november startte in Vlijmen, Noord-Brabant, de Partnerschapschool. Een innovatief initiatief welke prima past binnen de toenemende aandacht voor…

 

‘Stoere schildpadden’ helpt kleuters van gescheiden ouders (BBD dec 2014)

Kinderen waarvan de ouders gaan scheiden, ondervinden daar vaak last van, ook als de scheiding relatief ‘harmonieus’ verloopt. Gerichte ondersteuning…

 

Recensie: Gedragswaaier, een passende aanpak voor ieder kind (BBD dec 2014)

Een recensie van de Gedragswaaier. Een ringband met 8 katernen, cd rom met kopieerbladen en een losse waaier. Bestemd voor…

 

Veilig opgroeien, herken de signalen; Signs of Safety

‘Signs of Safety’ is een oplossingsgerichte benadering die professionals in de zorg leert wat de beste houding is naar ouders…

 

Recensie: Op stap naar de samenleving (BBD dec 2014)

Recensie van het boek ‘op stap naar de samenleving’ over diversiteit en sociale inclusie in voorzieningen voor jonge kinderen.

 

Recensie: Brieven voor de hemel (BBD dec 2014)

Een recensie van het boek ‘brieven voor de hemel’ over rouwverwerking bij kinderen

 

Passend onderwijs ook als je ziek bent! (BBD dec 2014)

Scholen zijn verantwoordelijk voor het onderwijs aan zieke leerlingen. Consulenten Onderwijsondersteuning Zieke leerlingen blijven ondersteuning bieden, ook na de invoering…

 

Kinderen die getuigen zijn van partnergeweld: ‘Ze horen en zien vaak alles’ (BBD dec 2014)

Vaak wordt gedacht dat kinderen niets merken van partnergeweld. Helaas is het tegendeel waar. Deze groep kinderen groeit op met…

 

Snel terug naar school is veel beter

Landelijke handreiking voor een integrale aanpak van schoolziekteverzuim bij kinderen en jongeren. Bestemd voor scholen, diensten jeugdgezondheidszorg, GGD-en, Centra voor…

 

Wijzer over Zien en Kijken

Een Inventarisatie van observatie instrumenten in het PO uitgevoerd in opdracht van de PO raad.

 

ADHD-tips voor leerkrachten

Tips voor leerkrachten hoe je een kind met ADHD beter kunt begeleiden.

 

Strategieën bij slaapproblemen

Tips bij slaapproblemen bij kinderen.

 

Recensie: Speel Goed (BBM okt 2014)

Recensie van het boek ‘Speel Goed’

 

Recensie: Piep (jonge lezers) (BBM okt 2014)

Een recensie van het pakket Piep (Jonge lezers) helaas is er in het magazine een foutieve versie geplaatst. In november…

 

Zelfsturing, Executieve functies bij peuters en kleuters en de rol van de ib’er (BBM okt 2014)

Het verkleinen of voorkomen van onderwijsachterstanden van bepaalde groepen jonge kinderen is een speerpunt van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).…

 

Doelgerichte woordenschatuitbreiding binnen VVE (BBM okt 2014)

Veel VVE-leerkrachten merken dat door goed woordenschatonderwijs leerlingen aangeboden woorden onthouden en gaan gebruiken. Wat maakt het onderwijs van deze…

 

Werken met beeldmateriaal bij begeleiding van jonge kinderen (BBM oktober 2014)

Uit de praktijk is gebleken dat inzet van camerabeelden de ideeën over ontwikkeling en onderwijsbehoeften van jonge kinderen aanzienlijk scherper…

 

Hoe begeleid je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? (BBM okt 2014)

In het verleden werd de kleuterklas gezien als een plek om te spelen. Tegenwoordig weten we dat hier de basis…

 

Kleutertoets: geen verplichting, ontwikkeling volgen wel! (BBM okt 2014)

Op de werkvloer in de onderbouw van het primair onderwijs bestaat verwarring over wat er nou wel of niet verplicht…

 

STOP 4-7 (BBM okt 2014)

STOP4-7 (Samen sterker Terug Op Pad) is een interventie voor kinderen van 4 tot en met 7 jaar met ernstige…

 

Interview: Freija Janssen-Vos: Help kinderen spelen (BBM okt 2014)

Frea Janssen-Vos is een halve eeuw betrokken geweest bij het onderwijs aan kleuters en auteur van ‘Basisontwikkeling’. In 2012 publiceerde…

 

Krachtig reflecteren met behulp van stills (BBM sept 2014)

Beeldcoaching is een begeleidingsinstrument dat past in de huidige tijd. Beeldcoaches werken niet met video maar met beeld. Alles wat…

 

Beter Begeleiden van uitdagend onderwijs (BBM sept 2014)

Op elke basisschool komen begaafde leerlingen voor. Leraren doen hun best om voor deze leerlingen een uitdagend onderwijsaanbod samen te…

 

Recensie: Basisboek RTI (BBM sept 2014)

Recensie van het ‘Basisboek RTI’

 

Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak (BBM sept 2014)

Scholen behoren voor iedere persoon een veilige plek te zijn. Pesten bedreigt dit uitgangspunt. Deze bedreiging vraagt om een krachtig…

 

Krachtig onderwijzen (BBM sept 2014)

Dr. Eric Jensen, vooraanstaand Amerikaans neurowetenschapper en voormalig docent, heeft meer dan twintig publicaties op zijn naam staan als het…

 

Ouderbetrokkenheid vraagt om omdenken (BBM sept 2014)

Als intern of ambulant begeleider zit je er soms mooi tussen: je begrijpt de ouders maar je wilt je collega…

 

Wat is RTI en hoe werkt het? (BBM sept 2014)

RTI staat voor ‘responsiveness to intervention’, een methodiek die de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart brengt en leraren professionaliseert…

 

Verslag Presentatie Margriet Sitskoorn Beurs Beter Begeleiden (BBM sept 2014)

Een verslag van de lezing van Prof. Dr. Margriet Sitskoorn tijdens de Beurs Beter Begeleiden op 15 april 2014

 

3T’s: Beeldvorming van gedrag (BBM sept 2014)

Erik van Meersbergen schrijft over de Beeldvorming van gedrag.

 

Emotionele verwaarlozing (BBD nov 2014)

‘Je ziet de littekens niet aan de buitenkant, maar ze zijn er wel degelijk’ Emotionele verwaarlozing is de meest voorkomende…

 

Onderwijs en jeugd komen samen, de kracht van het KEC (BBD nov 2014)

In september vond de feestelijke aftrap plaatst van de bouw van een voor Nederland uniek kenniscentrum waarin onderwijs- en jeugdzorginstellingen…

 

Recensie: Het autistische brein (BBD nov 2014)

Recensie van het boek ‘Het autistische brein, voorbij het spectrum denken’.

 

Recensie: Autisme op school, een passend aanbod binnen Passend onderwijs (BBD nov 2014)

Recensie van het boek Autisme op school, een passend aanbod binnen Passend onderwijs.

 

Recensie: Ik ben toch te gek (BBD nov 2014)

Recensie van het boek ‘Ik ben toch te gek’ van Ivo Mijland

 

Parels Passend Onderwijs (BBD nov 2014)

De invoering van passend onderwijs is de afgelopen jaren uitvoerig op een kritische wijze benaderd. Er zijn echter onderwijsinstellingen waar…

 

Ieder kind verdient een goede start (BBD nov 2014)

In de Beter Begeleiden Magazine van oktober heeft over dit onderwerp een artikel gestaan. Hierbij een praktisch voorbeeld. Een goede…

 

Meet2Learn: Een inclusieve samenleving

Leerlingen met een complexe hulpvraag worden verwezen naar het speciaal onderwijs. Ze komen in een onderwijsomgeving terecht waar weliswaar veel…

 

Genderkind zo passend mogelijk begeleiden (BBD nov 2014)

Als je een willekeurige school binnen loopt zie je direct wie de jongens en wie de meisjes zijn. Of je…

 

Passend onderwijs vraagt om een scherp oog (BBD nov 2014)

Dankzij de gemotiveerde en deskundige inzet van vele onderwijsprofessionals realiseert het Nederlandse onderwijs al jaren voor het leeuwendeel van alle…

 

De kwaliteitskring: het kloppend hart van de beeldbegeleiders

Kwaliteitskringen zijn niet meer weg te denken bij de LBbb. Zij spelen een centrale rol als het gaat om intervisie,…

 

Verwaarlozing: de meest voorkomende vorm van kindermishandeling (BBD sept 2014)

Bij kindermishandeling denken we vaak aan slaan en blauwe plekken. Terwijl de meeste mishandelde kinderen door hun ouders of verzorgers…

 

Leerkrachten en pesten: het signaleren van pesten (BBD sept 2014)

Leerkrachten spelen een centrale rol in het aanpakken van pesten. Omdat pesten bijna altijd stiekem gebeurt, is het echter moeilijk…

 

Recensie: Minder dwars en driftig (BBD sept 2014)

Recensie van het boek ‘Minder dwars en driftig’

 

Differentiëren is te leren! (BBD sept 2014)

Elke dag staan leerkrachten voor de uitdaging goed om te gaan met verschillen tussen leerlingen. Dit artikel belicht de complexiteit…

 

Recensie: Emotiethermometer (BBD sept 2014)

Recensie van de ‘Emotiethermometer’

 

Recensie: Differentiëren is te leren! (BBD sept 2014)

Recensie van het boek ‘Differentiëren is te leren!’

 

Aantal gepeste leerlingen per klas: leerkracht maakt het verschil (BBD sept 2014)

Pesten komt in bijna iedere klas wel voor. Toch zijn er grote verschillen in hoeveel leerlingen er per klas gepest…

 

Recensie: Knapzak praktijkgidsen (BBD sept 2014)

Recensie van het boek Knapzak praktijkgidsen door Eleonoor van Gerven

 

Leraren en gedragsproblemen: oefening baart kunst (BBD sept 2014)

Voor het omgaan met leerlingen met gedragsproblemen bestaat geen toverformule. Het is een leer- en ervaringsproces waar veel geduld bij…

 

Recensie: Elke dag een emmertje vol (BBD juni 2014)

Recensie van het boek ‘Elke dag een emmertje vol. Van positieve aandacht word je gelukkig!’

 

Teken je gesprek (BBD juni 2013)

Op 16 mei was ik, leerlingbegeleider (55), weer leerling op een studiedag voor leerlingbegeleiders, genaamd Teken je gesprek over gedrag.…

 

Opbrengstgerichter leren werken met beeldbegeleiding als methodiek (BBD juni 2014)

Wanneer de Inspectie een onvoldoende heeft gegeven voor het taal- of rekenonderwijs, is dat schrikken. Ieder teamlid voelt dan aan…

 

Passend onderwijs vanuit ecologisch perspectief (BBD juni 2014)

In de ecologische pedagogiek zijn vooral de praktijkverhalen van belang. Madelène Elmes is ambulant begeleider en in 2012 afgestudeerd als…

 

Recensie:Leren zichtbaar maken: De succesfactoren van onderwijs volgens John Hattie

Recensie van het boek ‘Leren zichtbaar maken: De succesfactoren van onderwijs volgens John Hattie’

 

Begeleiden met de ‘7 gewoonten’ en HGW (BBD juni 2014)

Op OBS Atlantis in Amersfoort zijn de 7 gewoonten voor zelfleiderschap geïntegreerd in het onderwijs, met als doel leerlingen effectief…

 

Begeleiden in de buitenlucht

Op weg naar passend onderwijs. Ga je eens te buiten en trek er met de leerlingen op uit! Op zoek…

 

Recensie: Gedrag? Oplossingen! Praktische oplossingen voor gedragsproblemen in het passend onderwijs (BBD juni 2014)

Recensie van het boek ‘Gedrag? Oplossingen! Praktische oplossingen voor gedragsproblemen in het passend onderwijs’

 

Passend Onderwijs voor leerlingen met epilepsie (BBD juni 2014)

Leerlingen met epilepsie én leerproblemen, kunnen gebruikmaken van gespecialiseerde begeleiding door onderwijskundig begeleiders van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie.…

 

‘Als toch eens één leerkracht mijn mogelijkheden wilde zien…’ (BBD juni 2014)

De onlangs overleden Prof. Reuven Feuerstein ontwikkelde een methode die ervan uitgaat dat ieder mens zich zijn leven lang verder…

 

Transactionele analyse als krachtig begeleidingsinstrument: Autonoom, bewust, samen en spontaan! (BBD juni 2014)

Hoe mooi is het als je ziet dat leerlingen zich ontwikkelen richting zelfstandigheid. Dat ze relaties kunnen aangaan, kunnen delen…

 

Nieuwe methode schrijfonderwijs: Tekster (BBD juni 2014)

Betere teksten leren schrijven met behulp van een vos, een dodo en een ekster, dat klinkt als een sprookje. Maar…

 

Recensie: Overleef de onderwijsinspectie!

Recensie van het boek ‘Overleef de onderwijsinspectie!’

 

Recensie: Ik kan het!, Je kunt het!

Recensie van de boekjes ‘Ik kan het!’ en ‘Je kunt het!’

 

Kinderen en jongeren met NAH op school: een dubbele uitdaging (BBD mei 2014)

Veel kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) hebben begeleiding en aanpassingen nodig op school. Maar hoe doe je dat…

 

Henk van der Weijden: ‘Inspectie, stop met beoordelen onderwijskwaliteit op basis van leerresultaten’ (BBD mei 2014)

Henk van der Weijden is onderwijspedagoog en was onder meer werkzaam als onderwijsinspecteur. Sinds vier jaar is hij met pensioen,…

 

SWPBS bevordert soepele overgang (BBD mei 2014)

Bevordert SchoolWide Positive Behavior een soepele overgang voor leerlingen naar een volgende groep? Als je op scholen komt waar dit…

 

Overgang naar het vo: De knip in de leerstof is niet de grootste overgang die jongeren bezighoudt (BBD mei 2014)

Voor elk vak een nieuwe leraar en opeens écht veel huiswerk. De overgang naar het voortgezet onderwijs brengt grote veranderingen…

 

Nieuw: digitale matrix voor doorgaande lijnen in onderwijs en ondersteuning van 0 – 23 jaar (BBD mei 2014)

Juist voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zijn doorgaande lijnen in de ondersteuning van kind en gezin van groot belang. Dat…

 

Recensie: Breukenwaaier (BBD mrt 2014)

Recensie van ‘De Breukenwaaier”

 

Mindfulness op School: Over balans tussen leren en stilte (BBD mrt 2014)

Is mindfulness of aandachttraining één van de onderwijstrends in 2014? Feit is dat het aantal mindfulness-trainingen op scholen in po…

 

Coaching als middel tegen meidenvenijn (BBD mrt 2014)

De term ‘Meidenvenijn’ is ooit door Anke Visser verzonnen om in één woord het scala van subtiele acties samen te…

 

Een compleet dyscalculieonderzoek (BBD mrt 2014)

Psycholoog Marisca Milikowski heeft veel onderzoek gedaan naar dyscalculie en diverse publicaties op haar naam staan, waaronder de Nederlandse Dyscalculie…

 

Recensie: In ogenschouw (film) (BBD mrt 2014)

Recensie van de film ‘In ogenschouw, reflectie op belangrijke leerkrachtvaardigheden’

 

Recensie: De onderwijsklapper (BBD mrt 2014)

Recensie van De Onderwijsklapper

 

Recensie: NSD, Nederlandse Dyscalculie Screener (BBD mrt 2014)

Een recensie van de Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS)

 

Beeldbegeleiding op de praktijkschool: Het goede voorbeeld van het management! (BBD mrt 2014)

De Rijzert in Den Bosch is een school voor praktijkonderwijs waar een cultuuromslag aan de gang is. Afgelopen schooljaar is…

 

Oplossingsgerichte coaching (BBD mrt 2014)

Er zijn veel manieren van coachen. Oplossingsgerichte coaching is er één die werkt! Bij oplossingsgericht coachen wordt niet ingegaan op…

 

Masterplan Dyscalculie (BBD mrt 2014)

Het Masterplan Dyscalculie, een initiatief van het ministerie van OCW, is in 2013 van start gegaan en loopt door tot…

 

Normatieve professionalisering en de rol van de ib’er (BBD mrt 2014)

De laatste jaren is er eer aandacht gekomen voor ‘normatieve professionalisering’ in het onderwijs. Wat houdt dit begrip precies in,…

 

Recensie: Handelingsgericht werken in passend onderwijs (BBD feb 2014)

Recensie van het boek Handelingsgericht werken in passend onderwijs.

 

Recensie: Voorkom probleemgedrag (BBD feb 2014)

Recensie van het boek Voorkom probleemgedrag, strategieën die werken op de basisschool

 

Recensie: Pedagogische tact (BBD feb 2014)

Recensie van het boek Pedagogische tact.

 

Recensie: Lastige kinderen? heb jij even geluk (BBD feb 2014)

Recensie van het boek Lastige kinderen? heb jij even geluk. Omdenken in opvoeding en onderwijs

 

Recensie: De invloed van het werkgeheugen op het leren (BBD feb 2014)

Recensie van het boek De invloed van het werkgeheugen op het leren, handelingsgerichte adviezen voor het basisonderwijs

 

Met plezier de klas weer in! (BBD feb 2014)

Van een moeilijk werkbare klas naar een werkbare klas met SVIB voor leraren.

 

Ouders betrekken bij integrale ondersteuningstrajecten: (BBD feb 2014)

Partnerschap tussen ouders, school en hulpverleners vergroot de kansen van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Met Passend onderwijs en de Jeugdwet…

 

Deuren open, meer verbinding (BBD feb 2014)

Op de Overijsselse Scholengemeenschap Het Noordik, locatie VMBO, is Nienke Dronkert-Veldkamp beeldbegeleider. Haar is het gelukt om een aantal collega’s…

 

Het ontstaan van de onderwijsklapper (BBD feb 2014)

Tijdens de NOT van januari 2013 zijn alle leden van de LBBO in de gelegenheid gesteld een onderwijsidee aan te…

 

Exit Cito-spellingtoets? (BBD feb 2014)

Naar aanleiding van analyses van resultaten van de huidige Cito-spellingtoets versus het traditionele dictee maakt Lidy Peters – leerkracht, intern…

 

Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs (BBD feb 2014)

Onlangs verscheen de brochure ‘Ontwikkelingsperspectief in het regulier basisonderwijs’, een instrument voor leerkrachten die het verschil willen maken’. Hierin schetst…

 

Ervaringen met het Ontwikkelingsperpectief (BBD feb 2014)

Op de Violenschool in Hilversum wordt sinds drie jaar gewerkt met ontwikkelingsperspectieven (OPP’s). Door ervaringen in de praktijk en de…

 

De ongrijpbare leerling (BBD feb 2014)

In dit artikel beschrijft Natasja Konter wat leerkrachten kunnen inzetten om hun machteloosheid met betrekking tot ongrijpbare leerlingen weer om…

 

Executieve functies en de begeleidingsaanpak (BBD feb 2014)

Hoe leerlingen hun schoolwerk plannen, organiseren en uitvoeren verschilt per leerling. Voor leraren en begeleiders is het de vraag hoe…

 

De Daisy-speler. Ervaringen van gebruikers (BBD jan 2008)

Interview met gebruikers van de Daisy-speler

 

Dyslexie en toetsen (BBD jan 2008)

Hoe wordt er in de Citotoets, de Entreetoets en de LVS-toetsen eigenlijk omgegaan met dyslexie?

 

Plusklas het Talent in Harderwijk (jan 2008)

Plusklas: een speciale klas waar hoogbegaafde kinderen tweemaal per week bijeenkomen Een Good Practice verhaal uit Harderwijk

 

Goede ICT-materialen onmisbaar bij integrale dyslexiezorg (BBD jan 2008)

Voor kinderen met dyslexie biedt ICT een geweldige kans om hun leerpotentieel tot ontwikkeling te laten komen 

 

Een andere kijk op dyslexie en andere leerproblemen (BBD jan 2008)

Ingrid Stoop vertelt over de Matrix methode

 

Onderzoek: ADHD en dyslexie (BBD feb 2008)

Artikel van Cristien de Jong over een onderzoek naar ADHD en dyslexie

 

Dyslexie (onderzoek) in de school (BBD feb 2008)

Dyslexievolgdocument leidt tot grote besparingen

 

ADHD in de klas (BBD feb 2008)

een artikel van Judith Vos over ADHD in de klas

 

ADHD in de basisschool (BBD feb 2008)

Een artikel van Harry Jannssens over ADHD in de basisschool

 

ADHD . Druk gedrag op school? Wat kunt u ermee? (BBD feb 2008)

Een artikel met praktische tips van Nadine Claassen en Eveline Vermeeren (GGZ-Midden Brabant)

 

ADHD: wel weten niet kunnen (BBD feb 2008)

Er zijn heel wat misverstanden over ADHD. Ten eerste het idee dat het vooral gaat om drukke, stuiterende jongentjes die…