Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
In het septembernummer van Beter Begeleiden Magazine van dit jaar beschreef Eustache Sollman het fenomeen selectief mutisme, oftewel angst om in het openbaar te praten. Hij gaf tips hoe je als begeleider en leerkracht om kunt gaan met een kind met deze angststoornis. In dit artikel beschrijft hij zijn persoonlijke
ervaringen.

Tekst: Eustache Sollman
25-10-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 367 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In een kleuterklas kom je ze wel vaker tegen; kinderen die alles nog spannend vinden, nog niet mee durven doen met activiteiten, de kat uit de boom kijken en vooral nog niets tegen de leerkracht durven te zeggen. Verlegenheid? Of kan er meer aan de hand zijn? Als het niet durven praten langer duurt dan een aantal
maanden kan er ook sprake zijn van selectief mutisme.
Tekst: Eustache Sollman
20-09-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1232 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Verlegenheid komt veel voor. Bij sommige kinderen gaat dit echter verder dan ‘gewone’ verlegenheid. Zo zijn er kinderen die compleet verstijven als er iets aan ze wordt gevraagd of die volharden in zwijgen. Met geen mogelijkheid zijn ze tot beweging of aan het praten te krijgen. Extra hulp is dan nodig, want hier is mogelijk sprake van een angststoornis die gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het kind en waarvoor behandeling en preventie van chronische problemen belangrijk is (Gregory A.M. et al., 2007).

Tekst: Hilde van Braam van Vloten, Maretha de Jonge & Jessica de Pagter
02-03-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 890 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Tips voor de leerkracht en ib'er hoe om te gaan met stotteren
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 242 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een artikel over primair speciaal onderwijs aan dove en slechthorende kinderen, leerlingen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden (ESM) en kinderen met autisme
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 179 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Over een vernieuwend, interactief luisterprogramma
21-10-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 419 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie: Handle with care - Passend handelen bij leerbelemmeringen
10-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 378 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie: Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid
10-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 329 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie: Selectief mutisme bij kinderen. Als een kind soms niet praat
07-07-2014 | pdf-bestandpdf-bestand, 456 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling