De rol en taken van de ambulant begeleider

Dit kader biedt handvatten voor het profiel, de rollen en de competenties van ambulant begeleiders, met als doel hun toegevoegde waarde voor het onderwijs zichtbaar en herkenbaar te maken. Het fungeert als naslagwerk en inspiratiebron voor ambulant begeleiders zelf én voor scholen, schoolbesturen en opleiders die met hen samenwerken.

De rol van de ambulant begeleider in het onderwijs

De ambulant begeleider is een onafhankelijke, tijdelijke adviseur. Het advies focust zich op de hulp-vraag en kan op verschillende niveaus ingezet worden, zijnde voor:

  • De leerling (eventueel in groepsverband)
  • De leraar
  • Het team
  • Ondersteuningsteam / het management

De ambulant begeleider houdt in het oog dat de verantwoordelijkheid voor het onderwijs bij de school blijft. Hij of zij blijft een externe, onafhankelijke partner. Als ambulante ondersteuning wordt ingezet, dan is deze gericht op het aanpassen van de pedagogische en didactische context van de school, de klas, de leraar of de leerling. De ambulant begeleider is geen remedial teacher; deze richt zich vooral op individuele leerhulp en specifieke didactische interventies. Ook zijn zij geen zorgverleners en behandelaren.

De ondersteuning vanuit de ambulant begeleider is in principe tijdelijk en alleen bij hoge uitzonde-ring structureel. De behoefte van ondersteuning kan fluctueren, waardoor maatwerk belangrijk is.

 

Taken van de ambulant begeleider

De taken van de ambulant begeleider kunnen zijn:

  • Observeren, analyseren en inzetten van een evidence informed aanpak ten behoeve van de hulpvraag.
  • In kaart brengen, implementeren, monitoren en evalueren van creatieve oplossingen voor onderwijs- en begeleidingsvraagstukken.
  • Adviseren, coachen en begeleiden van leraren, teams en leerlingen.
  • De school ondersteunen in onderwijsinnovaties, zoals inclusief onderwijs
  • Bouwen en onderhouden van een netwerk van interne en externe samenwerkingspartners, zoals jeugdhulpverleners en behandelaars.
  • Versterken van de eigen kracht van scholen door gerichte advisering, scholing en procesbegeleiding 
  • Contact met interne en externe samenwerkingspartners, zoals leraren, ouders, jeugdhulpverleners, en behandelaars.
  • Meedenken en versterken van de onderwijs- en ondersteuningsstructuur van de school, in samenwerking met leraren, leerlingen, ouders en professionals in en buiten de school.