De LBBO podcast: naar een betere onderwijskwaliteit!

In deze podcast kom je meer te weten over:

  • het proces en de totstandkoming van de beroepsstandaard IB/KC
  • welke domeinen binnen de rol van kwaliteitscoördinator zijn te onderscheiden
  • hoe jij als bestuurder, schoolleider of IB/KC’er het gesprek binnen de eigen stichting start over de intern begeleider als kwaliteitscoördinator
  • welke (beleids)keuzes je kunt maken voor de invulling van de functie of taak als kwaliteitscoördinator
  • de rol van de LBBO in de ontwikkeling van de onderwijskwaliteit

Podcast – FAQ

Deze FAQ is een toevoeging op de podcast en bevat veel gestelde vragen door IB/KC, schoolleiders, beleidsmedewerkers en bestuurders. De podcast is opgenomen met de intentie de dialoog te bevorderen tussen bestuurder, HR en kwaliteitsbeleidsmedewerker (staf) en kwaliteitscoördinator (IB/KC – op de basisschool). Het geeft o.a. antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de meerwaarde van de kwaliteitscoördinator in het (primair) onderwijs?
  • Wat is in essentie de grootste verandering m.b .t. de transitie van de IB naar KC?
  • Waarin is het geen transitie van de KC alleen?
  • In hoeverre houdt deze ontwikkeling verband met de landelijke verscherpte focus onderwijskwaliteit?
  • Op welke wijze positioneer je de kwaliteitscoördinator in de (school)organisatie?
  • Hoe maak je een gefundeerde keuze voor een functie of een taak.

 

Hoe pakken wij als scholengroep/stichting deze ontwikkeling nu het beste aan?

De transitie van Intern Begeleider (IB) naar Kwaliteitscoördinator (KC) is breder dan alleen een functie of rol-wijziging van de IB/KC. Het is een strategische ontwikkeling met een verscherpte focus op onderwijskwaliteit voor de hele school of scholengroep. Dit vraagt om een integrale aanpak waarbij je in een interne dialoog bespreekt hoe de verschillende domeinen – leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur – binnen de school of stichting aandacht krijgen. Hoe je de beweging gaat maken om preventief in plaats van curatief te werken. Het is belangrijk om niet alleen de rol van de KC’er te herdefiniëren, maar juist om een gezamenlijke verscherpte focus te krijgen op onderwijskwaliteit en wie welke rol daarin heeft. te kijken hoe deze transitie bijdraagt aan een bredere verschuiving naar.

Moet ik als IB/KCer in gesprek met HR als ik al taken uitvoer die passen bij een Kwaliteitscoördinator (KC)?

Ja, het is belangrijk om intern in gesprek te gaan met HR (en liefst breder). Dit zorgt ervoor dat binnen de stichting beleidsmatig wordt gekozen voor een verscherpte focus op onderwijskwaliteit. De transitie van IB als KC is breder dan alleen jouw eigen functie. Door het gesprek aan te gaan betrek je anderen, waardoor je mogelijk ook de verscherpte focus op onderwijskwaliteit verankert in beleid.

Wat is het verschil tussen OP en OOP qua salaris?

In de cao po 2024 zijn de salarisschalen OOP11 en LC aan elkaar gelijk geworden, beide 12 treden.

Is het verplicht een keuze te maken tussen OP (taak) en OOP (functie)?

Nee, het is niet verplicht om een keuze te maken tussen OP (onderwijzend personeel) en OOP (onderwijsondersteunend personeel) als het gaat om taken en functies. De indeling hangt af van de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de medewerker. De keuze tussen OP en OOP wordt dus bepaald door de beredenering die ten grondslag ligt aan en de gedachten omtrent visie van het bestuur van de aard van de werkzaamheden en niet door een verplichting om een specifieke rol te kiezen.

Hoe zit het met de bindingstoelage?

In de cao po 2024 is de bindingstoelage vervallen. Wel is er een nieuwe toelage: de oktobertoelage. De toekenning is als volgt:

  • Onderwijzend Personeel (OP): Leraren die zich in de hoogste trede van hun salarisschaal bevinden, ontvangen een oktobertoelage van €1.640 bruto per jaar bij een fulltime dienstverband.
  • Onderwijsondersteunend Personeel (OOP):
    • Schalen 1 tot en met 8: Alle medewerkers in deze schalen ontvangen de oktobertoelage van €1.640 bruto per jaar, ongeacht hun trede.
    • Schalen 9 en hoger: Medewerkers in de hoogste trede van hun schaal ontvangen eveneens €1.640 bruto per jaar. Degenen die nog niet de hoogste trede hebben bereikt, ontvangen een lagere oktobertoelage van €302,50 bruto per jaar.

Zijn er verschillen m.b.t. het pensioen?

OP en OOP vallen onder hetzelfde pensioen

Wat is de rol van de MR/GMR m.b.t. besluitvorming rondom de taak/ functie instelling?

GMR heeft instemmingsrecht.

Kan je vanuit OP en OOP aanspraak maken op de Lerarenbeurs?

Hier kom je als OOP niet voor in aanmerking.

Hoe kan een bestuurder de kwaliteitscoördinator ondersteunen in zijn/haar rol?

Een bestuurder kan de kwaliteitscoördinator ondersteunen door duidelijke doelen en verwachtingen te stellen, voldoende middelen en tijd beschikbaar te stellen voor kwaliteitsverbeteringsinitiatieven, en door een cultuur van continue verbetering en samenwerking te bevorderen

OP-Functie KC OOP-Functie KC
Salarisschaal: LB/LC Salarisschaal: Schaal 10/Schaal 11
Vakantieverlof:
Een leraar heeft conform cao 428 uur verlof (dit is ca. 10,5 week).
En is meestal niet genoeg om alle schoolvakanties vrij te kunnen zijn.
Wel is er een budget voor duurzame inzetbaarheid.
Vakantieverlof:
Ook voor OOP-ers geldt 428 uur verlof. Ook niet genoeg om alle schoolvakanties vrij te zijn.
Met wat extra verlof op basis van leeftijd, zou dit misschien wel genoeg kunnen zijn voor de schoolvakanties
(1 tot max. 6 werkdagen, afhankelijk van leeftijd) na overleg extra in te zetten tijdens schooldagen, max 4 uur per werkweek.
Salaristredes:
LB: twaalf treden
LC: twaalf treden
Salaristredes:
OOP schaal 10: dertien treden
OOP schaal 11: twaalf treden gelijk aan LC

Is een master opleiding verplicht voor de functie van kwaliteitscoördinator

Nee, een masteropleiding is niet verplicht voor de functie kwaliteitscoördinator. De Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs (LBBO) benadrukt wel dat de competenties die nodig zijn om de werkzaamheden als kwaliteitscoördinator uit te voeren een masterniveau vragen.

Is het verplicht wanneer je al geschoold bent als intern begeleider en werkt als intern begeleider je voor de ontwikkeling naar Kwaliteitscoördinator (KC) extra scholing te volgen?

Nee, extra scholing is niet wettelijk verplicht voor de kwaliteitscoördinator. Wel wordt het sterk aangeraden om je continu te blijven ontwikkelen. De rol van KC’er vraagt om actuele kennis van onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Veel scholen en onderwijsorganisaties stimuleren daarom aanvullende scholing, trainingen of verdiepende opleidingen. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs effectief te monitoren en te verbeteren.

Waar moet ik op letten als ik een leergang of opleiding wil volgen?

Zorg in ieder geval dat het een geaccrediteerde opleiding is bij het Cpion. En op de website van de LBBO kan je zien welke organisaties regelmatig met elkaar om tafel gaan om de inhoud van de opleidingen te bespreken om zo elkaar scherp te houden en ook knelpunten in het veld te signaleren en te bespreken.