Gesprekken met kinderen met gedrag- en of emotionele problemen blijven vaak abstract en vaag. Door het gesprek op papier te visualiseren, ziet het kind zelf waar iets fout ging of anders gehandeld had kunnen worden. Ze krijgen inzicht in het feit dat bepaalde acties, gedachtes of gedragingen ineffectief en niet helpend zijn. Ze leren wat helpende en effectieve acties en gedachtes zijn.
De visuele onderzoekjes werken op 2 niveaus: Analyseren wat er nou eigenlijk precies gebeurd is en wie wat gedaan of gezegd heeft. Het andere niveau is: een kind een tweede kans geven: hoe had je het, achteraf gezien anders kunnen doen? Ook deze 2e kans reacties worden genoteerd op het A3 vel, als tips voor een volgende keer, dat een situatie zich voordoet. Een voordeel van deze manier van visueel vastleggen is ook, dat eerdere gesprekken en hun thema's in één oogopslag teruggehaald kunnen worden. Dit maakt de gesprekken concreet en effectief.
Op deze ochtenden geef ik je een instrument waarbij je makkelijk en op een plezierige manier een visueel gesprek kunt voeren over gedrag en emoties. Onderwerpen die aan de orde komen: Wat is er nou precies gebeurd en wat zou je anders hebben kunnen doen? Wat gaat er goed? Wat gaat er niet goed?