De ambulant begeleider in het onderwijs vervult een gespecialiseerde rol in de ondersteuning van scholen, leraren en leerlingen bij het realiseren van passend en inclusief onderwijs. De ambulant begeleider houdt zich vanuit specifieke expertise, primair bezig met het ondersteunen van het onderwijsproces rondom een leerling. Dit in samenwerking met het onderwijsteam en gericht op inclusie en structurele afstemming binnen de schoolcontext. De kracht van de ambulant begeleider ligt in het verbinden van onderwijs en ondersteuning. Hoewel de inhoudelijke invulling van de rol per organisatie of regio kan verschillen, zijn er duidelijke gemene delers in taken en werkwijze.
De ambulant begeleider richt zich op het begeleiden en coachen van leraren, teams en/of (groepjes) leerlingen. Het vak van de ambulant begeleider is en blijft dynamisch. De laatste jaren is er een landelijke trend zichtbaar waarbij de ambulant begeleider onder verschillende nieuw ontstane functietitels het vak van ambulant begeleider uitoefent, zoals ‘begeleider passend onderwijs’, ‘expert passend onderwijs’ en dergelijke benamingen.
Ambulant begeleiders werken in alle onderwijssoorten. Veelvoorkomende specialisaties zijn o.a. gedrag, didactiek, hoog- en meerbegaafdheid, taalontwikkelingsstoornissen en autismespectrumstoornissen. De ambulant begeleider werkt handelings- en oplossingsgericht vanuit een hulpvraag. Deze hulpvraag komt vanuit de school voor de leerling, ouders, leerkracht en/of school.
Binnen de LBBO werkt een groep bevlogen ambulant begeleiders gericht aan de positionering en verdere professionalisering van het vakgebied ambulant begeleiden.