Onderwijs van Morgen Live

Op 3 februari 2022 van 16.00 – 17.30 uur vindt de allereerste Onderwijs van Morgen Live plaats: hét online (kennis)event, voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs én mbo. Gepresenteerd door Malou Petter, bekend van het NOS Journaal, staat het event in het teken van het thema ‘Groei’.

Deelnemers kunnen zich gratis aanmelden via www.onderwijsvanmorgenlive.nl. Het programma staat vol met de volgende inspirerende sessies.

Inzicht in neuropsychologie: verschillende levensfases kinderen en jongvolwassenen? 

Hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles neemt de deelnemers mee in de verschillende levensfases van kind tot jongvolwassene. Jelle Jolles legt uit waarom gedrag, dat vaak als lastig ervaren wordt in de klas, wel degelijk nut heeft. Hij laat zien waar het gedrag vandaan komt, hoe onderwijsprofessionals ermee om kunnen gaan en waarom het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn als we soms denken.

 

Jelle Jolles leidt tevens het centrum Brein & Leren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De focus ligt in zijn werk vooral op het domein van cognitieve ontwikkeling, leren én het brein bij de doelgroep kinderen, tieners en bijna-volwassenen.

 

Leraren van het Jaar 2021 over hun persoonlijke groei

De leerkracht of docent is dagelijks bezig met de groei en ontwikkeling van leerlingen, maar hoe zit het met de persoonlijke groei van onderwijsprofessionals binnen de hectiek van het vak? Angela Esajas (leerkracht basisonderwijs), Jasper van der Noordt (docent speciaal voortgezet onderwijs), Kirsten Cuppen (docent mbo) en Ismail Aghzanay (docent voortgezet onderwijs) vertellen in ‘Sterk in je werk’ hoe en waarom zij het belangrijk vinden ruimte te maken voor hun persoonlijke ontwikkeling.

 

Groeien met taal, formatief evalueren, effectiever leren met leerstrategieën, reflecteren op de ontwikkeling

Om maar eens een paar onderwerpen te noemen van de vele sessies over groei. Zo deelt taalexpert Wim Daniëls persoonlijke voorbeelden en praten docenten en onderwijsexperts tijdens VO-Talks met elkaar over leerdoelgericht leren, formatief evalueren en achterstanden wegwerken in coronatijd.

 

Gerdineke van Silfhout, curriculum- en toets expert bij SLO, schuift aan om uit te leggen wat de toegevoegde waarde is van formatief evalueren. Barend Last, onderwijskundig specialist aan de universiteit van Maastricht, neemt MBO-docenten mee in het belang van didactiek in online onderwijs. Psycholoog, onderzoeker en docent Pieternel Dijkstra legt uit welke veertien leerstrategieën er zijn.

 

Tot slot, deelt Farid Tabarki in ‘Blik op de toekomst’ zijn vooruitblik op de toekomst van het Nederlandse onderwijs.