Effectieve elementen in sociale vaardigheidstrainingen (Beter Begeleiden, mei 2024)

Het Consortium Sociale Vaardigheden onderzocht wat de werkzame bestanddelen zijn in sociale vaardigheidsinterventies.

Tekst: Brechtje de Mooij, Geertjan Overbeek, Minne Fekkes

 

Literatuur

  • De Mooij, B., Rutgers, L., & Fekkes, M. (2023). Werkzame elementen in sociaal-emotionele vaardigheids- en weerbaarheidstrainingen. Tips bij het opzetten van effectieve trainingen en interventieprogramma’s. TNO Child Health & UvA.
  • De Mooij, B., Fekkes, M., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. (2020). Effective components of social skills training programs for children and adolescents in nonclinical samples: A multilevel meta-analysis. Clin Child Fam Psychol Rev, 23(2),250-264.
  • De Mooij, B., Fekkes, M., Van den Akker, A. L., Vliek, L., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. (2022). Does affirming children’s autonomy and prosocial intentions help? A microtrial into intervention component effects to improve psychosocial behavior. J Sch Psychol, 90, 60-81.
  • De Mooij, B., Fekkes, M., Miers, A. C., Van den Akker, A. L., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G.(2023). What works in preventing emerging social anxiety: Exposure, cognitive restructuring, or a combination? J Child Fam Stud, 32, 498–515.
  • ZonMw. (2020). Eindrapportage Consortium Sociale Vaardigheden en Weerbaarheid.