Handvatten voor het onderwijs aan vluchtelingenkinderen

In de publicatie Nieuwe kinderen, nieuwe kennis vinden schoolleiders, maar ook hun teams, handvatten vanuit de schoolpraktijk voor het vormgeven van het onderwijs aan vluchtelingenkinderen. De opvang van deze snel groeiende groep van veelal getraumatiseerde kinderen vraagt veel van het organisatietalent van de schoolleider. Daarom geeft het Schoolleidersregister PO schoolleiders inspiratie door collega’s aan het woord te laten over gevonden oplossingen.

Naast dat enkele schoolleiders uit verschillende delen van het land hun kennis en ervaringen delen, geeft de publicatie een inkijkje in de drempels waar vluchtelingen tegenaan lopen in het Nederlandse onderwijs. Ook staan er tips in over het communiceren met ouders die nog geen Nederlands spreken. Zo zegt een schoolleider: “Op school zelf hebben we een ouder die onze brieven in het Arabisch vertaalt. Dat is echt heel fijn. Doordat zij alles vertaalt, krijgen de ouders alle belangrijke informatie zowel in het Nederlands als in hun eigen taal mee.”

Alle kinderen tot en met 18 jaar hebben in Nederland recht op onderwijs. Het onderwijs verzorgen voor vluchtelingenkinderen, betekent soms dat er een of meerdere extra klassen bij moeten komen. Of dat nu voor korte of langere tijd is, scholen staan voor een uitdaging die ook weer heel leerzaam kan zijn. Door nieuwe kennis en vaardigheden in de praktijk (informeel leren) op te doen, is deze manier van professionaliseren bruikbaar voor de herregistratie in het Schoolleidersregister.
 

Klik hier voor de publicatie

Bron: (FvOv)