De oorlog tussen Rusland en Oekraïne houdt ons allemaal bezig. Ook kinderen en jongeren brengen hun gevoelens mee de school in. Hoe ga je met hen een gesprek over de oorlog aan? Hoe neem je de emoties van leerlingen serieus? Wat kun je als begeleider doen? En hoe begeleiden we Oekraïense vluchtelingenkinderen op school? Organisaties en experts deelden in de afgelopen tijd tips en handreikingen. We zetten er een aantal op een rij:
Over het onderwijs aan Oekraïense kinderen
- Het ministerie van OCW bundelde informatie over het onderwijs aan vluchtelingenkinderen uit Oekraïne op één webpagina. Met onder andere informatie over het aanmelden en inschrijven van kinderen, de financiering van nieuwkomersonderwijs en de invulling ervan. Ook publiceerde OCW de ‘Handreiking onderwijs voor kinderen en jongeren uit Oekraïne‘. Deze biedt schoolleiders, besturen en gemeenten handvatten en kaders bij de invulling van onderwijs, de inzet van onderwijspersoneel, bekostiging en toezicht.
- De PO-raad deelt onder andere lesmateriaal, maar zoomt ook in op hoe we Oekraïense kinderen in ons onderwijs opvangen en nieuwkomersonderwijs vormgeven.
- LOWAN (ondersteuning onderwijs nieuwkomers) bundelde veel informatie, onder andere over hoe je met leerlingen praat over de oorlog, over hoe je het onderwijs aan Oekraïense vluchtelingenkinderen organiseert en over traumasensitief onderwijs. Er is informatie voor het primair onderwijs en informatie voor het voortgezet onderwijs.
- Ria Goedhart, docent aan de Hogeschool Utrecht, deelde op LinkedIn een document waarin ze informatie geeft over het onderwijssysteem in Oekraïne. Door hiervan op de hoogte te zijn, kun je Oekraïense ouders beter begeleiden en vertellen wat de verschillen zijn tussen het onderwijs in Oekraïne en Nederland.
- Augeo biedt een gratis online cursus aan over hoe je steun kunt bieden aan vluchtelingenkinderen. Op de website van de organisatie zijn ook andere handreikingen te vinden.
Over omgaan met de oorlog en lastige gevoelens op school
- Het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) geeft praktische informatie voor onderwijsprofessionals, die niet alleen gaat over het voeren van gesprekken met leerlingen, maar ook over hoe je in het schoolteam bespreekt hoe jullie schoolbreed met deze situatie van oorlog omgaan.
- Op de website van Prodemos (‘Huis voor democratie en rechtsstaat’) kun je drie werkvormen downloaden over de oorlog in Oekraïne.
- Gedragsspecialist en LBBO-lid Anton Horeweg schreef het blog ‘Oorlog in Oekraïne: Praten in je klas? En hoe dan?’, vol inzichten en concrete handreikingen.
- Stichting School en Veiligheid geeft praktische handvatten voor hoe je een klimaat kunt creëren waarin iedereen zich veilig voelt en open durft te praten over zijn gevoelens.
- Onderzoekers van de Universiteit Utrecht (onder andere Beatrice de Graaf) ontwikkelden een lesbrief (voor primair en voortgezet onderwijs en mbo) met werkvormen, praktische handvatten en historische achtergrondinformatie.
- Kees van Overveld deelde op LinkedIn een leidraad voor een gesprek over de oorlog in Oekraïne.