Tips voor het onderwijs: omgaan met de oorlog in Oekraïne

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne houdt ons allemaal bezig. Ook kinderen en jongeren brengen hun gevoelens mee de school in. Hoe ga je met hen een gesprek over de oorlog aan? Hoe neem je de emoties van leerlingen serieus? Wat kun je als begeleider doen? En hoe begeleiden we Oekraïense vluchtelingenkinderen op school? Organisaties en experts deelden in de afgelopen tijd tips en handreikingen. We zetten er een aantal op een rij:

Over het onderwijs aan Oekraïense kinderen

Over omgaan met de oorlog en lastige gevoelens op school

  • Het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) geeft praktische informatie voor onderwijsprofessionals, die niet alleen gaat over het voeren van gesprekken met leerlingen, maar ook over hoe je in het schoolteam bespreekt hoe jullie schoolbreed met deze situatie van oorlog omgaan.
  • Op de website van Prodemos (‘Huis voor democratie en rechtsstaat’) kun je drie werkvormen downloaden over de oorlog in Oekraïne.
  • Gedragsspecialist en LBBO-lid Anton Horeweg schreef het blog ‘Oorlog in Oekraïne: Praten in je klas? En hoe dan?’, vol inzichten en concrete handreikingen.
  • Stichting School en Veiligheid geeft praktische handvatten voor hoe je een klimaat kunt creëren waarin iedereen zich veilig voelt en open durft te praten over zijn gevoelens.
  • Onderzoekers van de Universiteit Utrecht (onder andere Beatrice de Graaf) ontwikkelden een lesbrief (voor primair en voortgezet onderwijs en mbo) met werkvormen, praktische handvatten en historische achtergrondinformatie.
  • Kees van Overveld deelde op LinkedIn een leidraad voor een gesprek over de oorlog in Oekraïne.