Effectief begeleiders handelen, geeft effectief leerkracht handelen

Spreker Mirella van Minderhout

Inhoud

Des te meer problematiek een kind heeft, des te afhankelijker is hij/zij van zijn context om tot ontwikkeling te komen. Maar soms is er juist een tegengestelde beweging en wordt er gezegd: ‘dit is zo complex. Ik ben docent en geen therapeut’. In deze online lezing gaan we in op de kennis en vaardigheden die we nodig hebben om in lastige situaties ook steeds de context van een kind centraal te stellen. Ofwel effectief handelen van leerkrachten en docenten vergroten, juist als het lastig is.

Als we willen dat een kind verandert/iets anders gaat doen, dan weten we dat de ouders en leerkracht/opvoedprofessional iets anders moeten gaan doen. En als we willen dat de professional iets anders gaat doen, dan zullen we als begeleider zelf in de spiegel moeten kijken om te zien wat wij anders kunnen doen om dit te bevorderen. Dit vraagt naast inhoudelijke expertise vooral begeleidings- en coachingsvaardigheden. Hierbij is het van belang dat je differentieert in je begeleidingsaanpak bij vragen die meer van didactische of pedagogische aard zijn, of die meer op het gebied van leerkracht-leerling relatie liggen. Ofwel ‘effectief begeleiders handelen, geeft effectief leerkracht handelen’.

Opbrengst

Aan het einde van deze bijeenkomst ben je:

  • Geïnspireerd om in je werk een aantal dingen aan te scherpen.
  • Heb je kritische gekeken naar jouw rol als begeleider.
  • Heb je taal en onderbouwing verworven om uit te leggen waarom je leerkrachten en docenten zo nodig hebt in jouw trajecten
  • Heb je kennis verworven ter attentie van gespreksvaardigheden om vanuit weerstand naar reflectie te komen.

En bovenal heb je inzichten gekregen in hoe je kunt differentiëren in begeleiders vaardigheden in relatie tot de verschillende vragen die meer didactisch of pedagogisch van aard zijn of meer op relatie of communicatie vlak liggen.

Voor wie?

Intern begeleiders, ambulant begeleiders, jonge-kindspecialisten, gedragsspecialisten, beeldbegeleiders, specialisten begaafdheid.

Programma

Deze webinar vindt 22 mei van 19:30 tot 21:30 uur plaats.

Tijdens de bijeenkomst zullen informatie en werkvormen afgewisseld worden.

Benodigde voorkennis

Er is voor deze bijeenkomst geen voorkennis nodig.

Tijdens de bijeenkomst zullen er bronnen gedeeld worden voor eventuele verdere verdieping.

Over de spreker

Drs. Mirella van Minderhout is Orthopedagoog, Onderwijskundige en Cognitief Gedragstherapeut en startte haar loopbaan in het onderwijs als leerkracht en als groepsleidster in de gehandicaptenzorg. Vanuit een sterke drive om de kwaliteit van onderwijs en zorg voor elk kind te verbeteren en dit haalbaar te maken voor professionals, werkt zij als trainer/adviseur bij Bureau MIND.

Mirella dacht mee in de ontwikkeling van boeken over HGW en HGD in het onderwijs, levert een bijdrage aan de ontwikkeling van interventies rond vastgelopen leerkracht-leerling relaties en schreef publicaties over kwaliteit van onderwijs en zorg en hoe psychologen en orthopedagogen daar een bijdrage aan kunnen leveren. Ze verzorgt post-academisch onderwijs voor Schoolpsychologen en NVO-OG en is supervisor. Ook is ze landelijk betrokken bij diverse projecten om vorm te geven aan inclusief onderwijs en het vormgeven van beleid en uitvoering van transitie jeugdzorg. En bovenal welk gedrag van professionals daarbij hoort, juist als het lastig is. Daarnaast is zij veel gevraagd spreker op congressen.

Annuleringsvoorwaarden

Op de inschrijvingen zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Je kunt de aanmelding tot een week voor de bijeenkomst kosteloos annuleren. Daarna is het volledige inschrijfbedrag verschuldigd.  De LBBO behoudt zich het recht de bijeenkomst te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.

  • 22 mei 2024
  • Leden
    € 47,50
    Niet-leden
    € 67,50
  • Online bijeenkomst