Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Sommige kinderen missen de grip op hun eigen gedrag, ze kunnen zichzelf niet genoeg sturen. Ze zijn snel afgeleid en vinden het lastig om te functioneren in een groep. Wat kun je doen om de ontwikkeling van zelfregulatie bij deze kinderen te stimuleren?
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 235 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het onderwijs is doorgeschoten met talloze vernieuwingen en hulpprogramma's die slechts leiden tot de bevestiging dat er normale kinderen zijn en kinderen die afwijken, aldus Peter Mol. Volgens hem kan een provocatieve houding van de begeleider ertoe bijdragen dat het tij gekeerd wordt.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 138 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Hoe geef je de juiste hulp aan leerlingen met een gedragsvraagstuk? Veel scholen worstelen hiermee. Samenwerkingsverband de Eem wil hen hierbij ondersteunen en kwam een innovatieve methode op het spoor: de Familieklas. In de Familieklas werken ouders en school samen om een leerling te helpen gewenst gedrag aan te leren.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 174 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Veel mensen denken bij het woord trauma aan iets heftigs als een oorlog, ongeluk of onveilige thuissituatie. Dat trauma ook kan ontstaan door school weten nog net veel mensen. In dit artikel wordt uitgelegd wat schooltrauma is, waardoor het kan ontstaan en wat de preventieve maatregelen zijn.
11-09-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 505 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Column Sansevieria: Zachte Tegels van januari 2018
10-07-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 2020 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Dit keer de ‘must read’ van orthopedagoog Erik van Meersbergen.

Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren
Kees van der Wolf & Tanja van Beukering
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 443 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
In de moderne samenleving ligt er op school, zowel in de bovenbouw van het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs, vaak een stevige uitdaging als het gaat om gedragsproblemen. De methodiek van geweldloos verzet blijkt een effectieve aanpak om de autoriteit en de orde in de klas te herstellen.

Tekst: Wil van Nus
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 365 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Een succesvolle schoolcarrière is onder meer gestoeld op een goede samenwerking tussen school en ouders. Door af te stemmen op wat voor de ouders belangrijk is, kun je toekomstige problemen voor zijn. Noëlle Pameijer geeft aan de hand van vijf scenario’s handvatten hoe je op een constructieve manier de dialoog met ouders kunt aangaan.

Tekst: Noëlle Pameijer
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1124 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Naast actuele problemen als het lerarentekort en de werkdruk, heb je als schoolteam om te gaan met ouders met overspannen verwachtingen. Peter de Vries, expert samenwerking school en ouders, roept op tot een verandering van binnenuit en besluit met vijf concrete tips voor begeleiders.

Tekst: Peter de Vries
08-05-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 465 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Kinderen van ouders met psychische problemen of een verslaving zijn op school vaak onzichtbaar en kwetsbaar. Wat zijn de signalen, wat zijn de gevolgen voor het kind en wat kan jij als onderwijsprofessional doen om deze kinderen te ondersteunen?

Tekst: Michèle Ferrière
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 442 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling