Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Ieder kind moet veilig en in liefde kunnen opgroeien. Daarover gaat het gratis magazine Veilig dat we je aanbieden. Het magazine is bedoeld voor heel het onderwijs in Nederland.

Aanleiding is de verbeterde Meldcode die leerkrachten helpt om sneller en beter te reageren als er thuis iets misgaat met een kind. In dit magazine staan verhalen van kinderen met een enorme veerkracht, maar ook – helaas – hoe het mis kan gaan.

Met voorbeelden hoe je als leerkracht het verschil kunt maken en tips voor praten met leerlingen en ouders. Hoe gek het ook klinkt bij dit onderwerp, veel leesplezier!
17-04-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 6856 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Naast het onderzoek van de Fontys Hogeschool in Eindhoven is er ook op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoek verricht naar beeldcaoching met behulp van een 360-graden-camera en een virtual reality-bril. Dit artikel beschrijft de concrete praktijkervaringen van een basisschoolleraar en vier hogeschooldocenten.

Tekst: Anne Floor Schoemaker, Christine Brons en Erwin Faasse

NB: In dit heeft de redactie de term ‘beeldbegeleiding’ gebruikt, terwijl dit volgens auteur Christine Brons, hoofdopleider Register Beeldcoaching, ‘beeldcoaching’ had moeten zijn. Brons maakt bewust onderscheid tussen beide begrippen. De LBBO heeft ervoor gekozen de brede groep van beeldbegeleiders en -coaches aan te duiden met de term ‘beeldbegeleiders’. Vandaar de verwarring. Excuses hiervoor.
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2359 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 


Het coachen en begeleiden van leraren is volop in ontwikkeling. Een van deze ontwikkelingen is synchroon coachen, een methodiek die onderzocht en doorontwikkeld wordt door Fontys. Zo worden ervaringen opgedaan met 360-graden-camera’s, virtual reality-brillen en draadloze coachingsmiddelen. De onderzoeksresultaten zijn veelbelovend.

Tekst: Paul Dirckx en Nicole Ebben
21-11-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2349 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Beeldbegeleiding is een effectieve vorm van coaching van leraren en leerlingen. Door je bewust te worden wie je bent als leraar en wat voor effect je gedrag heeft op leerlingen, kun je je verder ontwikkelen. De aanpak van ‘krachtgericht coachen’ biedt begeleiders stevige handvatten om hun coaching te verdiepen. Dit artikel toont in grote lijnen hoe deze aanpak vertaald kan worden naar de praktijk van de beeldbegeleiding.

Tekst: Marijke Bouwhuis en Astrid Pragt
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2117 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Vaak worden vragen gezien als een onderdeel van feedback. Of men denkt dat een vraag ook feedback is. Als je veel vragen stelt en geen feedback tussendoor geeft, wordt de ander onzeker. In dit artikel legt Lia Voerman, bedenker van de methode Didactisch Coachen, uit waarom bewuste afwisseling tussen vragen en feedback cruciaal is en waarom er onderscheid gemaakt moet worden tussen vragen stellen en feedback geven.

Tekst: Lia Voerman
18-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2386 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Voor veel coaches in het voortgezet onderwijs zijn ‘De vijf rollen van de leraar’ van Martie Slooter een leidraad in de begeleiding van leraren. Ze heeft nu een nieuw boek geschreven dat in januari verscheen: De zes rollen van de leraar, handboek voor effectief lesgeven. Daarin presenteert ze onder andere een leerlijn voor leraren. Wat houdt deze leerlijn in en wat is de betekenis hiervan voor begeleiders?

Interview: Nettie Kramer
14-03-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 2028 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Stel, je wilt in je school veranderingen doorvoeren, maar wordt geremd door terughoudendheid van een of meer collega‘s. Hoe zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan? Een goed begin is een zorgvuldige analyse van wat er precies speelt. Marijke Lingsma geeft vijf kritieke succesfactoren die daarbij helpen.

Tekst: Marijke Lingsma
30-01-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 1810 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.

Tekst: Nora Steenbergen-Penterman, Desirée Houkema en Yvonne Janssen
14-11-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 7872 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Interview begaafde leerling
‘Het gaat om het denkproces; je moet ze leren denken!’

Thomas zat als kleuter in mijn groep en bleek in de loop van zijn schoolcarrière een hoogbegaafde leerling te zijn. Hoe heeft hij zijn schooltijd in het po en vo ervaren? Kijkt hij terug op een passend onderwijsaanbod? En hoe gaat het nu hij aan de universiteit in Rotterdam studeert? Een gesprek met Thomas van Driel (19) en zijn moeder, Mirna van Vliet.

Interview: Lidy Peters
14-11-2017 | pdf-bestandpdf-bestand, 1796 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling