Materialenbank

Welkom op onze vernieuwde materialenbank. In deze nieuwe versie hebben we een verbeterde zoekfunctie.
De materialenbank is echter nog in opzet en wordt regelmatig aangevuld.

Mocht je documententen missen vanuit onze oude materialenbank of zou je over een bepaald onderwerp materiaal willen terug vinden, laat het ons dan weten.
Materiaal vanuit de ‘oude materialenbank’ kunnen we dan met voorrang plaatsen.

Als je zelf materiaal beschikbaar hebt dat we hier mogen plaatsen, dan horen we dat uiteraard ook graag.
Een voorwaarde hierbij is wel, dat de bron bekend moet zijn en toestemming moet verlenen voor plaatsing.

kantoor@lbbo.nl met in de onderwerpregel Materialenbank.

Zoek
 

Documenten gekoppeld

 
Vrijwel alle menselijke activiteiten bevatten een cognitief element. Dat is een van de vele redenen om bewust en expliciet de denkvaardigheden van kinderen te ontwikkelen. Elk kind, met en zonder ontwikkelingsachterstand of -voorsprong, krijgt op die manier (nog) meer mogelijkheden zich te ontwikkelen tot een zelfregulerend individu dat naar beste kunnen deelneemt aan de samenleving.

Tekst: Floor van Loo en Emiel van Doorn
18-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 1396 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Sommige boeken zijn tijdloos: hoe oud ze ook zijn, je móet ze lezen, omdat de inhoud ervan zo waardevol is voor je werk. Specialist Begaafdheid Patricia Versnel-Blom en remedial teacher Charlotte Gelauff bespreken hun favoriete boek en vertellen waarom de inhoud ‘blijft hangen’.
18-03-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 64 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van het boek Zelfsturing in de Klas, Over aandacht, executieve functies en rust.
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 53 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Klaar met de basisschool, maar nog niet klaar voor de middelbare school

Even op adem komen, zo kun je dit tussenjaar zien voor jonge, begaafde leerlingen die zijn uitgeleerd op de basisschool, aangemeld voor het vwo, maar nog niet rijp voor de middelbare school. In navolging van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen, startte het Hondsrug College in Emmen vorig schooljaar met een Intermezzoklas.

Tekst: Nettie Kramer
27-02-2019 | pdf-bestandpdf-bestand, 327 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Recensie van de in 2017 uitgegeven exemplaren van Wijzer in executieve functies groep 1-4 en 5-8
19-09-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 157 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Sommige boeken zijn tijdloos: hoe oud ze ook zijn, je móet ze lezen, omdat de inhoud ervan zo waardevol is voor je werk. Columnist Tom van den Berg en student Practitioner Autisme Marjolijn Homringhausen bespreken hun favoriete boek en vertellen waarom de inhoud al jarenlang ‘blijft hangen’.
Slim maar... en Een echt mens.
14-03-2018 | pdf-bestandpdf-bestand, 1833 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Heb jij ook weleens te maken met kinderen die maar niet aan het werk komen? Die steeds maar niet kunnen beginnen, en als ze eindelijk begonnen zijn, niet aan het werk kunnen blijven? Overweeg je een interventie? Petra Blomhert beschrijft haar ervaringen met het programma ‘Beter Bij de Les’.
25-10-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 271 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
De Presentatie van de lezing over Executieve functies en agressieve gedragsproblemen. Bram de Orobio de Castro gehouden heeft deze tijdens de Beurs Beter Begeleiden gepresenteerd.
13-04-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1701 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Het vermogen van een kind om zelf zijn gedrag te reguleren heeft te maken met de ontwikkeling van executieve functies: een verzamelterm van denkprocessen die belangrijk zijn voor het uitvoeren van sociaal en doelgericht gedrag. Een kind kan die ontwikkeling niet alleen doormaken, ouders en leerkrachten spelen hierbij een onmisbare rol. In dit artikel staat de vraag centraal hoe deze begeleiding al in groep 1/2 vormgegeven kan worden.

Tekst Laurian Jacobs
16-02-2016 | pdf-bestandpdf-bestand, 1031 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling
 
Uit internationaal onderzoek blijkt 10 tot 15 procent van de kinderen uit het regulier onderwijs te worstelen met ernstige werkgeheugenproblemen (Gathercole et al., 2006). Deze problemen hebben een grote impact op het leerproces en het gedrag van deze kinderen. Wat is het werkgeheugen, hoe kun je gerelateerde problemen herkennen en wat kun je doen op het vlak van ondersteuning en training?
07-04-2015 | pdf-bestandpdf-bestand, 774 Kb | Downloaden | Plaats uw beoordeling