Materialenbank

Op zoek naar kennis over een bepaald onderwerp? In de materialenbank vind je een schat aan artikelen, recensies en ander materiaal over uiteenlopende onderwijsinhoudelijke thema’s. Vul slechts een zoekterm in voor het beste resultaat. Mocht je documenten of onderwerpen missen, laat het ons dan weten.
1438 documenten gevonden

Effectieve leerlingbesprekingen in het basisonderwijs (BBD mei 2008)

Over een methodiek/training van CPS

 

Het Handelingsplan in cluster 4 (BBD mei 2008)

Welke eisen worden er gesteld aan een handelingsplan in cluster 4?

 

Boekbespreking: Werkboek over Handelingsgericht werken (BBD mei 2008)

Boekbespreking van het werkboek effectieve handelingsplannen

 

Leerlingen met gedragsproblemen en planmatig handelen (BBD mei 2008)

Leerkrachten worden steeds vaker geconfronteerd met leerlingen die in een bepaalde situatie inadequaat gedrag vertonen. Op dit moment is er…

 

Slimme Kleuters: sociaal zwak of niet (BBD april 2008)

Eleonoor van Gerven schrijft over de sociaal emotionele ontwikkeling van slimme kleuters.

 

AVI gaat veranderen (BBD juni 2008)

Het AVI-leessysteem wordt ingrijpend veranderd.

 

Taalprogramma’s van Muiswerk Educatief (BBD juni 2008)

Over slimme computerprogramma’s voor taalonderwijs

 

Scholen kunnen meer dan dat ze denken. (BBD juni 2008)

Vraaggericht werken biedt meer perspectief voor de leerling met een onderwijsbelemmering. Over de rol van de onderwijsconsulenten van de ACTB

 

Zorgplicht: Wat kan mijn school zelf? (BBD juni 2008)

Zorgplicht: Wat kan mijn school zelf? een artikel van Tom Pijpers

 

Recensie: Dyscalculie in discussie. (BBD juni 2008)

Recensie van het boek Dyscalculie in discussie.

 

Recensie: Kinderen met dyscalculie (BBD juni 2008)

Recensie van het boek Kinderen met dyscalculie uit april 2008

 

Project “Natuurlijk welkom op school” (BBD sept 2008)

Over omgaan met kinderen met een beperking op de reguliere basisschool.

 

Het Syndroom van Asperger (BBD sept 2008)

Naomi Haveman vertelt hoe hoe je Asperger kunt herkennen.

 

1-zorgroute: de rol van de intern begeleider (BBD sept 2008)

Om passend onderwijs vorm te geven wordt van scholen steeds meer verwacht dat zij inzoomen op onderwijsbehoeften van alle leerlingen.…

 

Intern begeleider én contactpersoon? (BBD sept 2008)

Hoe kun je als ib’er je extra taak als contactpersoon invullen?

 

Recensie: Een rugzak voor verdriet (BBD sept 2008)

Recensie van Een rugzak voor verdriet., een rugzak met inhoud om te gebruiken bij een verliessituatie bij een kind.

 

Recensie: Passend Inclusief onderwijs: doen (BBD sept 2008)

Recensie van het boek Passend onderwijs, inclusief onderwijs: doen Invoeringsprogramma met DVD

 

Recensie: Instrumenten voor Interne Begeleiders, deel II (BBD okt 2008)

Recensie van het boek Instrumenten voor Intern Begeleiders, deel II

 

Meervoudige Intelligentie MOET! (BBD okt 2008)

Kind en de leerkracht zijn gebaat bij het veelvuldig toepassen van meervoudige intelligentie in het onderwijs.

 

Recensie: Storm in mijn hoofd, gedichten over ADHD en Autisme (BBD okt 2008)

Recensie van het boek Storm in mijn hoofd met gedichten over ADHD en Autisme.

 

Recensie: De zorgwijzer, praktische gids voor leerlingenzorg in het primair onderwijs (BBD okt 2008)

Recensie van De zorgwijzer, praktische gids voor leerlingenzorg in het primair onderwijs

 

Jonge risicokinderen: observeren en signaleren in de voorschoolse periode (BBD okt 2008)

Jonge risicokinderen: observeren en signaleren in de voorschoolse periode Bianca Bijlsma, Alexander Minnaert en Ineke Oenema schrijven hierover.

 

Hoe ontwikkelt Cito de LVS-toetsen? (BBD nov 2008)

Hoe ontwikkelt Cito de LVS-toetsen?

 

Meerwaarde van het Drempelonderzoek (BBD nov 2008)

Ton Kapinga schrijft over de meerwaarde van het drempelonderzoek

 

Meer professionaliteit en betere kansen door verstandig toetsgebruik. (BBD nov 2008)

Zonder verantwoord toetsgebruik kan van professioneler onderwijs en daarmee kansenverbetering geen sprake zijn.

 

Een andere kijk op toetsen (BBD nov 2008)

Frans J.G. Janssens van de Universiteit Twente en Inspectie van het Onderwijs. Schrijft over het toetsen n.a.v. de Kwaliteitsagenda PO.

 

Optimalisering van het gebruik van onafhankelijke toetsen in een leerling- en onderwijsvolgsysteem. (BBD nov 2008)

Over de kwaliteitsnota PO en cito

 

Toetsen en testen (BBD nov 2008)

Een kritische beschouwing over de betrouwbaarheid van ‘sociaal-emotionele’ leerlingvolgsystemen en de beoordelingsprocedures van leerlinggedrag.

 

Signaleren en beoordelen van gedrag in school (BBD nov 2008)

Over verschillend probleemgedrag als signaalfunctie.

 

Recensie: Mafkezen en het Asperger-syndroom (BBD dec 2008)

Recensie van het boek: Mafkezen en het Asperger-syndroom, Luke Jackson, Nieuwezijds

 

Recensie: Kind in evenwicht en warmte KIEW-begeleidingssysteem

Beschrijving/recensie van 4 delen van een begeleidingsprogramma

 

Ieder kind is speciaal: Speciaal onderwijs in Nederland (BBD juni 2007)

Artikel over tentoonstelling in het Nationaal Onderwijsmuseum

 

Ib’er/RT’er op Hollandse school in Singapore (BBD juni 2007)

Een ib’er/rt’er beschrijft zijn werk op een Hollandse School in Singapore

 

Recensie: Meervoudige Intelligentie (BBD mrt 2007)

Meervoudige Intelligentie en hoogbegaafdheid (3) (vervolg op het artikel uit de nieuwsbrief van november 2006) Drie visies

 

Handleiding digitale competentiescan gedragsspecialist

De handleiding behorende bij de digitale scan voor gedragsspecialisten. Deze scan is gebaseerd op de beroepsstandaard die door de LBgs…

 

Handleiding digitale competentiescan voor de intern begeleider

De handleiding behorende bij de digitale scan. De scan is gebaseerd op de beroepsstandaard die door de LBib ontwikkeld is…

 

Mismatch of achterstand? (BBD dec 2008)

Door mijn werkzaamheden ontmoet ik dagelijks ouders en leerkrachten. In gesprekken met beide groeperingen valt het op, dat men het…

 

Meervoudige Intelligentie MOET! Deel 2 (BBD dec 2008)

Over het toepassen van MI bij vakken als taal, lezen en rekenen.

 

Recensie: Autisme Wegwijzer. Doeltreffende oplossingen voor alledaagse problemen (BBD dec 2008)

Recensie van het boek Autisme Wegwijzer.

 

(Hoog)begaafd in Nederland (BBD dec 2008)

Artikel over de problemen die kunnen ontstaan n.a.v. hoogbegaafdheid en hoe een vroegtijdige signalering dit kan voorkomen.

 

Coaching als instrument (BBD feb 2009)

Hoe ga je als ib’er om met weerstand vanuit de leerkracht?

 

School Video Interactie Begeleiding (SVIB) (BBD feb 2009)

Introductie SVIB door Marijke Lamers

 

Provocatieve Coaching: Uitrusten op flanken van dode paarden (BBD feb 2009)

De ib’er als hofnar die prikkelt en uitdaagt

 

Coachen: een resultaat- en ontwikkelingsgerichte ontmoeting voor ib’ers (BBD feb 2009)

Hoe je coachen kunt toepassen als intern begeleider

 

Recensie: Aan de slag met teamcoaching (BBD feb 2009)

Recensie van het boek ‘Aan de slag met teamcoaching’

 

Recensie: Succesvol coachen (BBD feb 2009)

recensie van vertaling van Amerikaans boek over de evolutie van sportcoaching naar managementstijl

 

Recensie: Waar komt dat gedrag vandaan? (BBD feb 2009)

Recensie van het boek ‘Waar komt dat gedrag vandaan?, met 20 tips en interventiestrategieën voor leerkrachten en begeleiders

 

Recensie: Inleiding in de zorgverbreding en orthodidactie (BBD feb 2009)

Recensie van het boek ‘Inleiding in de zorgverbreding en orthodidactie’

 

Nieuw protocol geneest kinder van angststoornis (BBD mrt 2009)

Een nieuw cognitief-therapeutisch gedragsprotocol zorgt voor genezing bij ruim 70% van de kinderen met een angststoornis

 

Recensie: Angst en depressie in het onderwijs (BBD mrt 2009)

Brochure van Gedragpunt (voorheen REC4.5NH) over hoe je verschillende angststoornissen kunt herkennen en behandelen.

 

Samenwerken voor kinderen (BBD mrt 2009)

Artikel over de organisatie Gedragswerk

 

Recensie: Angst overwinnen voor dummies (BBD mrt 2009)

Recensie van het boek Angst overwinnen voor dummies.

 

Uitwisselingsproject met Finland (BBD mrt 2009)

Door een uitwisselingsproject van haar school ‘Here I am’, waaraan leerkrachten uit Bulgarije, Roemenië, België, Finland en Nederland deelnemen, werd…

 

Passend onderwijs – Voor ieder kind een passende ontwikkeling (BBD apr 2009)

Uitleg over de geplande invoering van Passend Onderwijs in 2011 door Henk Keesenberg

 

Passend onderwijs (BBD apr 2009)

Uitleg over de geplande invoering van Passend Onderwijs in 2011 door Albert Boelen (WEC raad)

 

Past de leerkracht in Passend onderwijs: uitdagingen voor ib’er en ab’er (BBD apr 2009)

Standpunt Sandra Koot over invoering passend onderwijs

 

Zorg- en adviesteams (ZAT’s) en passend onderwijs (BBD apr 2009)

Passend onderwijs vereist samenwerking op elk denkbaar niveau

 

Passend onderwijs aan cluster 4-leerlingen: Uitdaging of illusie? (BBD apr 2009)

Kritisch artikel over de mogelijke gevolgen van passend onderwijs voor leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte

 

Recensie; coöperatief leren binnen passend onderwijs (BBD apr 2009)

Recensie van het boek ‘coöperatief leren binnen passend onderwijs’

 

Recensie: Het Asperger syndroom en pesten (BBD apr 2009)

Recensie van het boek Het Asperger syndroom en pesten

 

Recensie: opzoekboekje (BBD apr 2009)

Recensie van het opzoekboekje uitgegeven door Braams en partners

 

Recensie: Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs (BBD apr 2009)

Recensie van het boek Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs

 

WinWin (BBD mei 2009)

Vijf scholen sloegen de handen ineen om preventief en professioneel om te gaan met lastig gedrag op school. Ze noemden…

 

De rugzak ingezet. Het welles en nietes van de leerlinggebonden financiering (BBD mei 2009)

Artikel over ondersteuning bij de aanvraag van indicatie voor speciaal onderwijs (rugzakje)

 

Gedeelde zorg is betere zorg. De ib’er als spin in het zorgnetwerk (BBD mei 2009)

Artikel over de taken van de ib’er m.b.t. passend onderwijs

 

Recensie: Positive Behaviour Support. Goed gedrag moet je belonen! (BBD mei 2009)

Recensie van het boek Positive Behaviour Support. Goed gedrag moet je belonen!

 

Help, ze willen niet! (BBD mei 2009)

Artikel van Gedragswerk over strategieën voor meer samenwerking en het wegnemen van weerstand

 

Recensie: Witte jassen in de school, de schoolarts in Nederland ca. 1895 – 1965 (BBD mei 2009)

Over de geschiedenis van de schoolarts in Nederland

 

Interventie bij gedragsproblemen (BBD mei 2009)

Monique Baard schrijft hoe een vroegtijdige interventie ondersteuning kan bieden bij probleemgedrag.

 

De wereldschool. Expert in afstandsonderwijs (BBD mei 2009)

De Wereldschool biedt al meer dan 60 jaar onderwijs aan Nederlandse kinderen in het buitenland. Marike Snippe schrijft hierover.

 

Naschrift; Alle opleidingen op een rij (BBD mei 2012)

Een naschrift op het in april 2012 gepubliceerde artikel in de Beter Begeleiden; Alle opleidingen op een rij

 

Handreiking dylexiezorg onder de jeugdwet

De zorg voor kinderen met ernstig enkelvoudige dyslexie (EED) – dyslexiezorg – valt per 1 januari 2015 onder de Jeugdwet.…

 

Met Leespraat naar school (BBD juni 2009)

Een geïntegreerde methode voor peuters om te leren praten en lezen

 

TARA, de elektronische leeromgeving voor het (V)SO (BBD juni 2009)

In het voorjaar van 2008 is TARA, de elektronische leeromgeving voor het (V)SO gelanceerd

 

Op School in Amerika (BBD juni 2009)

Over geïntegreerd onderwijs in de VS

 

TOS_Online, voor een goed gevulde rugzak (BBD juni 2009)

Om tegemoet te komen aan de handelingsverlegenheid van het reguliere onderwijs bij leerlingen met een verstandelijke beperking (een Rugzak cluster…

 

Gedeelde zorg is betere zorg. De ib’er als spin in het zorgnetwerk deel 2 (BBD juni 2009)

Vanaf 1 mei 2009 publiceert de LBib een serie artikelen onder de noemer: gedeelde zorg is betere zorg; de IB’er…

 

Leerlingen met Downsyndroom op een gewone school: wat, waarom en hoe? (BBD juni 2009

Leerlingen met Downsyndroom op een gewone school: wat, waarom en hoe? een artikel van Gert de Graaf.

 

Een nieuwe wereld ging voor mij open (BBD juni 2009)

Desiree Wilken-vd Meulen beschrijft haar ervaringen als onderwijs-assistente met het ondersteunen van een leerling met down

 

Recensie: Leesprogramma Kijken en Kiezen (BBD juni 2009)

Recensie van het leesprogramma Kijken en Kiezen

 

Recensie: Angst en depressie (BBD juni 2009)

Recensie van het boek van WIllem de Jong. Angst en depressie , over angsten, depressies en aanverwante problematiek bij kinderen…

 

Onderwijs aan een leerling die ziek is: kan dat wel ? … en wie doet dat? (BBD sept 2009)

Over het geven van onderwijs aan zieke kinderen

 

LZK3: waar gaat het over? (BBD sept 2009)

Een ambulant begeleider ondersteunt een leerling met hersenbeschadiging bij haar terugkeer in het onderwijs

 

Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (BBD sept 2009)

De CG-Raad vindt dat kinderen die langdurig ziek zijn, zoveel mogelijk gewoon onderwijs moeten kunnen volgen

 

Gedeelde zorg is betere zorg, deel 3: De 1-onderwijs- en zorgroute in de praktijk (BBD sept 2009)

Vanaf 1 mei 2009 heeft de LBib een serie artikelen gepubliceerd onder de noemer: gedeelde zorg is betere zorg; de…

 

Recensie: Code en karakter, beroepsethiek in onderwijs, jeugdzorg en recht (BBD sept 2009)

Recensie van het boek Code en karakter, beroepsethiek in onderwijs, jeugdzorg en recht

 

Recensie: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen (BBD okt 2009)

Recensie van het boek Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

 

Van TOS-Online naar PRO-Online (BBD okt 2009)

Uitleg over hoe de Toets voor zelfredzaamheid werkt

 

Gedeelde zorg is betere zorg deel 4; ouders als samenwerkingspartners (BBD okt 2009)

Over het nut van actieve samenwerking met de ouders

 

Recensie: Opstandig, Dwars en driftig (BBD okt 2009)

Recensie van het boek Opstandig, Dwars en driftig. Een handboek gedragsstoornissen voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners.

 

Inclusief in het basisonderwijs? (BBD nov 2009)

Pleitbetoog voor inclusief onderwijs

 

Gedeelde zorg is betere zorg deel 5; Leerlingbespreking in het ZAT-team (BBD nov 2009)

wettelijke kaders voor ‘het delen van privacygevoelige informatie

 

Lesprogramma Stotteren (BBD nov 2009)

Tips voor de leerkracht en ib’er hoe om te gaan met stotteren

 

Logopedie is geïntegreerd in cluster 2-onderwijs (BBD nov 2009)

Een artikel over primair speciaal onderwijs aan dove en slechthorende kinderen, leerlingen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden (ESM) en kinderen met autisme

 

Luister & doe mee! (BBD nov 2009)

Over een vernieuwend, interactief luisterprogramma

 

Recensie: Theory of Mind en de Triade van Perspectieven bij Autisme en Syndroom van Asperger (BBD nov 2009)

Recensie van het boek Theory of Mind en de Triade van Perspectieven bij Autisme en Syndroom van Asperger

 

Recensie: Leerlingen met een specifieke hulpvraag (BBD nov 2009)

Recensie van het boek Leerlingen met een specifieke hulpvraag

 

Competentiecoaching: kerntaak voor ib’ers? (BBD dec 2009)

Van leerkrachten wordt nu echt verwacht, dat ze aandacht besteden aan alle leerlingen. Ook aan achterblijvende en hoogbegaafde leerlingen en…

 

Oppositioneel gedrag (BBD dec 2009)

Volgens Paul Miedema heeft probleemgedrag altijd een doel

 

Oppositioneel opstandig gedrag (BBD dec 2009)

Opstandig gedrag past bij levensfase, Tamar de Vos schrijft hierover.

 

Echte actie en spanning tijdens weekendopvang (BBD dec 2009)

Veel kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) en/of ADHD zijn moeilijk achter hun computer, PSP of Nintendo weg te krijgen tenzij…

 

Recensie: Ik en mijn ADHD (BBD dec 2009)

Recensie van het boek ‘Ik en mijn ADHD’ waarin een jongere zijn leven met ADHD van peuter tot puber beschrijft.

 

Afscheid van het rugzakje; nieuwe koers of terug bij af? (BBD mrt 2010)

Peter Kropveld voorspelt dat het rugzakje in 2012 of 2013 gaat verdwijnen

 

Recensie: Een rugzakje vol – Belevenissen met zorgkinderen in het onderwijs (BBD mrt 2010)

Recensie van het boek van Monique Baard: Een rugzakje vol – Belevenissen met zorgkinderen in het onderwijs

 

Recensie: D.R.U.K. of A.D.H.D.? Een educatief pakket rond ADHD voor allochtone ouders (BBD mrt 2010)

Recensie van D.R.U.K. of A.D.H.D.? Een educatief pakket rond ADHD voor allochtone ouders

 

Lang leve het logeerweekend! (BBD mrt 2010)

Logeeropvang, gespecialiseerde oppas of activiteitenbegeleiding voor het kind met een onzichtbare handicap is geen overbodige luxe.

 

Onderwijsraad: De school en leerlingen met gedragsproblemen (BBD mrt 2010)

Nieuwe koers; de Onderwijsraad pleit ervoor om gedragsproblemen niet te snel te labellen en leerlingen niet te snel als ziek…

 

‘Wat zeg je?’, de methode voor auditieve taalontwikkeling (BBD mrt 2010)

Waarom is auditieve taalontwikkeling zo belangrijk? Het bubbeldebub team vertelt hier meer over.

 

Recensie: Wat Werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement (BBD mrt 2010)

Recensie van het boek Wat Werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement

 

Passend onderwijs gaat over goed onderwijs (BBD april 2010)

De PO-Raad uit kritiek op de ontwikkelingen en besluitvorming rondom Passend onderwijs

 

Op koers naar passend onderwijs? (BBD april 2010)

Riemer Poortstra schrijft over de veranderingen, doelstellingen en ontwikkelingen binnen passend onderwijs.

 

3500 extra thuiszitters door harmonisatie rugzakmiddelen (BBD april 2010)

Het SBOwerkverband verwacht dat de harmonisatie van rugzakmiddelen in het SBO 3500 extra thuiszitters oplevert.

 

ZAT’s als voorwaarde en schakelpunt voor passend onderwijs (BBD april 2010)

De ontwikkeling van passend onderwijs is meer dan alleen een onderwijsverhaal.

 

Onderwijs in Roemenië (BBD april 2010)

Loek Mak-Peters vertelt over het onderwijs in Roemenie

 

Helpen we een MKD in Bulgarije een handje? (BBD april 2010)

Vanuit de Van Leersumschool te Zeist participeert Loek Mak-Peters in een project Here I am , samen met onderwijspartners uit…

 

IB-ers kijken en kiezen vooruit (BBD mei 2010)

Over het voorkomen van lees- en spellingsproblemen m.b.v. Lezen moet je doen

 

Recensie: De spelkist (BBD mei 2010)

Receinsie van ‘De spelkist’ en middel om kinderen te helpen die moeite hebben met werkwoordspelling

 

Komt een leerkracht bij de ib’er (BBD mei 2010)

Hoe een gesprek over een onderwijs-leersituatie, waarin de leerkracht een probleem ervaart, zou kunnen verlopen

 

Passend onderwijs: haalbare kaart (BBD mei 2010)

Peter Kropveld stelt zichzelf de vraag: waar heb ik aan meegewerkt? Passend onderwijs, haalbare kaart?

 

Wat vinden ouders van kinderen met een beperking van Passend Onderwijs? (BBD mei 2010)

Ouders van kinderen met een beperking maken zich zorgen over de ontwikkelingen van Passend Onderwijs. Floor Kaspers van de CG…

 

De toekomst van de intern begeleider (BBD juni 2010)

Het waarderen van de ib’er in combinatie met de functiemix, een artikel van Sjoerd Sol over de toekomst van de…

 

Recensie: Moeilijke eters (BBD juni 2010)

Recensie van het boek Moeilijke eters

 

IPod als persoonlijke coach (BBD juni 2010)

De Ipod als digitaal hulpmiddel voor mensen met autisme

 

Met alleen extra handen ben je er niet (BBD juni 2010)

Om als leerkracht adequaat te kunnen werken, moet je terug kunnen vallen op goede deskundigen en collega’s, een artikel van…

 

Zelfstandige kinderen leren zelf! (BBD juni 2010)

Kinderen leren zelf en de onderwijzer schept daar de ruimte en omgeving voor.

 

Zelfstandig werken en passend onderwijs (BBD juni 2010)

Hoe een school met verschillende vernieuwingsonderwerpen bezig is, waaronder het zelfstandig werken, die invulling geven aan passend onderwijs.

 

ASS in de reguliere kleuterklas (BBD sept 2010)

Over gedragssignalen van jonge leerlingen

 

Hoe herken je een kind met een beperking? (BBD sept 2010)

Hoe herken je een kind met een licht verstandelijke beperking en hoe ga je hiermee om?

 

Meldcode helpt professionals ingrijpen (BBD sept 2010)

In de nieuwsbrief van Rijksoverheid wordt meer vertelt over de Meldcode Kindermishandeling

 

Zorg in beeld. Instrument onderwijszorgprofiel KPC Groep (BBD sept 2010)

KPC Groep heeft een instrument ontwikkeld om scholen in het proces naar Passend onderwijs te ondersteunen.

 

Het ontwikkelingsperspectief (OPP) (BBD sept 2010)

Werken vanuit een ontwikkelingsperspectief kan in SBO-scholen een belangrijke bijdrage leveren. Een artikel van Ellen Pieterse

 

Recensie: Doen wat helpt (BBD sept 2010)

Recensie van Doen wat helpt, onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en zorg in Zutphen.

 

Recensie: De dyslexie survivalgids (BBD sept 2010)

Recensie van de Dyslexie Survivalgids

 

“Ja maar, als …” over angst en depressie bij leerlingen (BBD nov 2010)

Willem de Jong over het omgaan met angstige leerlingen

 

Wat betekent de functiemix voor de ib’er en leerlingenzorg? (BBD nov 2010)

Het bestuur van de LBib maakt zich zorgen over de ontwikkeling rondom de functiemix

 

De uitdaging: Van problemen naar oplossingen! (BBD nov 2010)

Hoe kun je een kind met een probleem helpen zelf de oplossing te vinden? Carolien van Mourik-van der Ham vertelt…

 

Recensie: Je bibbers de baas, faalangsttraining voor kinderen (BBD nov 2010)

Recensie van Je bibbers de baas, faalangsttraining voor kinderen, de handleiding en het werkboek.

 

Leren en communiceren in de klas voor kinderen met autisme (BBD dec 2010)

Transcript van de lezing van de Vlaamse deskundige Peter Vermeulen

 

Recensie: Pubergids autisme, een praktische handleiding (BBD dec 2010)

Recensie van het boek Pubergids autisme, een praktische handleiding

 

Recensie: Oudergids autisme (BBD dec 2010)

Recensie van het boek Oudergids autisme, een praktische handleiding sociale vaardigheden.

 

Wanneer zet ik hulpmiddelen in bij dyslexie? En welke? (BBD feb 2011)

Het is belangrijk om al vroeg (in groep 3 of 4) hulpmiddelen tegen dyslexie in te zetten. Ria Janssen schrijft…

 

De letters en hun leesrichting (BBD feb 2011)

Trijntje de Wit-Gosker schrjft over het gebruik van de leesrichting als leidraad bij leesonderwijs.

 

Ervaringen met de zorg voor ernstige enkelvoudige dyslexie (BBD feb 2011)

Vanuit verschillende gezichtshoeken worden ervaringen met de diagnostiek en behandeling van ernstige dyslexie belicht door Tom Braams, Margo Hartgerink en…

 

Recensie: Protocol Leesproblemen en Dyslexie (BBD feb 2011)

Recensie van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie

 

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Leren is een feest en jij bent uitgenodigd! (BBD mrt 2011)

Greetje van Dijk en Harry Kort beschrijven hoe je leerkrachten onderbouw ondersteunt in hun omgang met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

 

Begaafde leerling zoekt competente leerkracht (BBD mrt 2011)

Eleonoor van Gerven schrijft op welke gebieden kun je kennis en vaardigheden verzamelen om als competente begeleider een hoogbegaafde leerling…

 

Recensie: Spiegel jezelf spel (BBD mrt 2011)

Recensie van het Spiegel jezelf spel. Bij het praten met kinderen is het van belang goede eigenschappen te benoemen, dit…

 

Recensie: Handboek hoogbegaafdheid (BBD mrt 2011)

Recensie van Handboek hoogbegaafdheid door Eleonoor van Gerven

 

Recensie: De hoogbegaafdheids survivalgids (BBD mrt 2011)

Recensie van de hoogbegaafdheids survivalgids

 

Duizendpoot in onderwijsveld…? (BBD mrt 2011)

Marian de Ruijter en Aaltsje Wester beschrijven wat er tot de werkzaamheden van een interne begeleider behoort en wat een…

 

Bewegen is leren, leren is bewegen (BBD mei 2011)

Bijna 20% van alle kinderen binnen het basisonderwijs heeft een bewegingsachterstand.Veel van deze kinderen hebben hierdoor last van stoornissen in…

 

Recensie: Wat kun je doen reeks (BBD mei 2011

Een recensie van de boeken – Wat kun je doen als je verkeerde gewoontes hebt, – Wat kun je doen…

 

Ouderbetrokkenheid kun je leren (BBD mei 2011)

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op de schoolprestaties en werkhouding van leerlingen. Ron de Groot…

 

Een eigen praktijk, hoe doe je dat? (BBD mei 2011)

Gerard de Jong beschrijft in een aantal stappen wat je nodig hebt voor een eigen praktijk als gedragsspecialist. Hij beschrijf…

 

Recensie: De Gouden weken, groepsvorming en ouderbetrokkenheid (BBD mei 2011)

Recensie van het boek ‘De Gouden Weken’ over groepsvorming en ouderbetrokkenheid

 

Brief OCW betreffende besluitvorming loslaten van de criteria lwoo en pro en lwoo-licenties

De brief van 19 september 2014 van Ministerie van OCW naar de 2e kamer betreffende de besluitvorming loslaten van de…

 

Recensie: Zorg voor kleuters, bewust planmatig handelen binnen de klas (BBD sept 2011)

Recensie van het boek Zorg voor kleuters, waarin Johan Eichhorn diverse praktijkvoorbeelden geeft.

 

De kwaliteit van het basisschooladvies

Een onderzoek van Inspectie van het Onderwijs naar de totstandkoming van het basisschooladvies en de invloed van het basisschooladvies op…

 

Onderzoeksrapport Passend en Zeker volledige versie

Volledige versie van het onderzoek naar het mogelijk loslaten van landelijke criteria en duur voor lwoo en praktijkonderwijs en de…

 

Onderzoeksrapport Passend en Zeker verkorte versie

Verkorte versie van het onderzoek naar het mogelijk loslaten van landelijke criteria en duur voor lwoo en praktijkonderwijs en de…

 

Ouders van slechthorende kinderen willen goed geïnformeerd worden (BBD feb 2010)

Steeds meer slechthorende kinderen gaan met een rugzakje naar een reguliere school. Ouders willen graag goed geïnformeerd worden over de…

 

De eerste ervaringen met een nieuwe rekenmethode: Reken zeker

Reken zeker is ontwikkeld om weer tot beter rekenen te komen.

 

Recensie: Gedragsproblemen in scholen (BBD feb 2010)

Recensie van het boek ‘Gedragsproblemen in scholen’ over de invloed van het denken en handelen van de leerkracht op gedragsproblemen…

 

Recensie: Handboek Ouders in school

Recensie: Handboek Ouders in school

 

Preventie van gehoorschade (BBD feb 2010)

Een artikel van Oorakel over hoe je gehoorschade kunt voorkomen

 

Slechthorendheid op de basisschool (BBD feb 2010)

Wanneer moet je je als leerkracht afvragen of een leerling wel goed hoort?

 

Recensie: Onderneem met zin en behoud uw gezond verstand (BBD mei 2011)

Recensie: Onderneem met zin en behoud uw gezond verstand

 

Recensie Compact en Rijk (BBD feb 2010)

Boek over de begeleiding van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

 

Recensie: Handle with care – Passend handelen bij leerbelemmeringen

Recensie: Handle with care – Passend handelen bij leerbelemmeringen

 

EHBZo: onmisbaar hulpmiddel voor leerkrachten van zieke leerlingen (BBD juni 2011)

Eerste hulp bij zieke leerling in het onderwijs

 

Recensie: Bijzonderwijs, omgaan met leerlingen die anders zijn (BBD juni 2011)

Recensie: Bijzonderwijs, omgaan met leerlingen die anders zijn

 

Maatschappelijke effecten van pestgedrag onder meisjes (BBD juni 2011)

Frans van Bezouw schrijft over de negatieve gevolgen van pestgedrag op school

 

Klassecontact: Ziek en toch in de klas (BBD feb 2010)

Succesverhaal teleleren door een zieke leerling van groep 7. Sinds 1999 kunnen scholen met ernstig of langdurig zieke leerlingen een…

 

Handschriftonderwijs vernieuwd en verbeterd (BBD juni 2011)

Over de hoofdoorzaken van de terugval van de handschriftkwaliteit en wat er aan te doen is.

 

Wat is de verwijsindex? (BBD jan 2010)

Om jongeren goed te kunnen helpen, is een soepele samenwerking noodzakelijk tussen alle partijen in de jeugdketen.

 

Wat is Psychomotorische kindertherapie (BBDjuni 2011)

Over therapie voor kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling.

 

Kinderen met een eetstoornis moeten gewoon gaan eten’ (BBD juni 2011)

Het is de overtuiging van Buro PUUR dat juist door samenwerking tussen de persoon met de (beginnende) eetstoornis, de hulpverleners,…

 

Recensie: Onderpresteren (BBD jan 2010)

Recensie van het boek ‘Onderpresteren – help je kind de middelbare school door zonder duwen en trekken’ over onderpresteren door…

 

Versterken van executieve functies in de klas (BBD sept 2011)

Wijnand Dekker en Anneke Dooyeweerd schrijven over trainingen voor schoolteams en ib’ers om executieve functies bij kinderen te versterken.

 

Afstemming binnen Zorg op maat (BBD jan 2010)

ICT kan een meerwaarde hebben voor leerlingzorg. Anthony van de Zande schrijft hier over.

 

Thuiszitten is geen vakantie (BBD sept 2011)

Jaarlijks zitten er zo’n 3000 leerlingen thuis, die eigenlijk op school zouden moeten zitten.

 

De triotrap: Een effectieve veranderstrategie (BBD jan 2010)

Via de Triotrap wordt tegelijkertijd gewerkt aan de verbetering van de competenties van zowel leerkrachten als ib’er.

 

Een goede start (BBD sept 2011)

Een goede groep vormen: het komt aan op het begin van het schooljaar.

 

De intern begeleider en meidenvenijn op school (BBD sept 2011)

Wat kun je als ib’er tegen pestgedrag onder meiden doen?

 

Druk in de klas? (BBD sept 2011)

Een leerkrachtmethode voor druk gedrag en aandachtsproblemen in de klas.

 

Executieve functies in de klas: interventies (BBD nov 2011)

Hoe help je kinderen met zwakke executieve functies?

 

Waar zou een mens zijn zonder weerstand? (BBD jan 2010)

Weerstand is niet altijd een slechte zaak. Jan Ruigrok schrijft hier over in dit artikel.

 

Recensie: Coachen met veerkracht

Recensie: Coachen met veerkracht

 

Good practice: een kind met Cerebrale Parese op een reguliere school (BBD nov 2011)

Ouders vertellen over hun ervaringen met hun Cerebrale Parese-kind op school

 

Recensie: Ik en autisme, thuis en op school (BBD nov 2011)

Recensie: Ik en autisme, thuis en op school

 

DCD, meer dan onhandig (BBD nov 2011)

Wat is DCD en hoe ga je ermee om?

 

Recensie: Oplossingsgericht aan het werk met kinderen en jongeren

Recensie: Oplossingsgericht aan het werk met kinderen en jongeren

 

Kinderepilepsie, meer dan alleen maar (aan)vallen!! (BBD nov 2011)

Richard Donker schrijft over wat kinderepilepsie is en hoe ga je ermee om?

 

Verslag Ieku congres Hoogbegaafde Kinderen

Verslag van het Ieku congres over Hoogbegaafde Kinderen

 

Hechtingsproblematiek bij kinderen op de basisschool (BBD dec 2011)

Wat is een hechtingsprobleem en hoe ga je om met een kind met dit probleem?

 

Kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld (BBD dec 2011)

Over kinderen die getuige zijn geweest van huiselijk geweld en hoe de leerkracht met ze om kan gaan.

 

Parents Skills, oplossingsgericht opvoeden voor ouders! (BBD dec 2011)

Cursus oplossingsgerichte vaardigheden voor de opvoeding van kinderen.

 

Geheugen bij kinderen met epilepsie: ontwikkel samen met het kind passende leerstrategieën (BBD dec 2011)

Tot de meest gehoorde klachten bij epilepsie horen geheugenklachten, Loretta van Iterson schrijft in dit over deze klachten en passende…

 

Verslag conferentie ‘Gedraag je!?’ (BBD dec 2011)

Een verslag van de LBBO conferntie ‘Gedraag je?!’

 

Systemisch waarnemen en begeleiden in het onderwijs (BBD dec 2011)

Systemisch waarnemen helpt om onder alle gedragingen de liefde voor het familiesysteem te ervaren die eraan ten grondslag ligt.

 

Kleinschalig, particulier middelbaar onderwijs met oog voor elk kind (BBD dec 2011)

Sabine Vekemans beschrijft de ervaringen van haar zoon met syndroom van Asperger op een kleinschalige school.

 

Recensie: Nino kinderboeken

Recensie: van 2 boeken uit de Nino kinderboekenreeks met sociaal emotionele verhalen. MIjn vader zit vast en Niemand mag het…

 

Het verwende kind syndroom (BBD dec 2011)

Jongens en meisjes verwaarloosd door verwenning artikel van Willem de Jong n.a.v de publicatie van zijn boek hierover.

 

Recensie: Het grote sociale verhalen boek (BBD dec 2011)

Recensie: Het grote sociale verhalen boek

 

Recensie: Alle honden hebben ADHD, alle katten hebben Asperger (BBD dec 2011)

Recensie: Alle honden hebben ADHD, alle katten hebben Asperger

 

Recensie: Koen: ‘Ik heb geen ADHD, want ik ben anders dan Leon’ (BBD dec 2011)

Recensie: Koen: ‘Ik heb geen ADHD, want ik ben anders dan Leon’

 

Opbrengstgerichter werken met ‘1 stap verder met 1-zorgroute’ (BBD feb 2012)

Over een nieuwe publicatie van de CED-groep

 

Multidisciplinaire zorgteams op school: werkwijze en groeidocument (BBD feb 2012)

In het Magazine Beter Begeleiden (jaargang 2, nummer 2) stond een artikel over “Multidisciplinaire zorgteams op school” (Pameijer, p. 6…

 

Opbrengstgericht Intern Begeleiden voor en door Amsterdam (BBD feb 2012)

De rol van de Intern Begeleider in het basisonderwijs heeft de afgelopen jaren een belangrijke ontwikkeling door-gemaakt. De Intern Begeleider…

 

Recensie: Protocol leesproblemen en dyslexie voor het SBO (BBD feb 2012)

Recensie: Protocol leesproblemen en dyslexie voor het SBO

 

Het speciaal basisonderwijs is niet het kleine broertje (Speziaal 2011)

Wat betreft het opbrengstgericht werken loopt het SBO voorop. Rogier Meijer schrijft hierover in Speziaal. We mochten dit artikel ook…

 

Recensie: Het vollehoofdenboek (BBD mrt 2012)

Recensie: Het vollehoofdenboek

 

Recensie: Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid (BBD feb 2012)

Recensie: Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid

 

Handelingsgericht werken in relatie tot gedrag (BBD feb 2012)

Artikel van Dorien Boeljon over hoe onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen verbeterd kan worden.

 

Recensie: Tangle (BBD feb 2012)

Recensie: Tangle, een draaiend therapeutisch hulpmiddel voor handen en hersenen.

 

Recensie: Veel gestelde vragen over woordenschatonderwijs

Recensie: Veel gestelde vragen over woordenschatonderwijs

 

Serious Games maken de behandeling leuker (BBD mrt 2012)

Over een game in ontwikkeling t.b.v. autistische mensen

 

‘Disleksi op sgol’ wordt ‘Dyslexie op school’ (BBD mrt 2012)

Marrith Hoederken en Annalotte Ossen schrijven over twee recent ontwikkelde hulpmiddelen voor dyslectische kinderen

 

School Video Interactie Begeleiding en School Wide Positive Behavior Support (BBD mrt 2012)

Dit artikel van M. Haassen kan een inspiratie zijn voor SVIB begeleiders die zich willen bekwamen in het bevorderen van…

 

Parnassys voor de IB (BBD mrt 2012)

Artike over hoe ParnasSys opbrengstgericht werken vorm geeft.

 

De MatriXmethode, een welkom hulpmiddel bij scholen (BBD mrt 2012)

De ontwikkelaar van de Matrixmethode stelt haar werk voor

 

Recensie: 55 uitdagingen in de klas (BBD mrt 2012

Recensie: 55 uitdagingen in de klas

 

Recensie: Werkmap Gecijferd bewustzijn (BBD mrt 2012)

Recensie: Werkmap Gecijferd bewustzijn

 

Recensie: Een persoonlijke gids voor de professionele leraar (BBD mrt 2012)

Recensie: Een persoonlijke gids voor de professionele leraar

 

Van techneut tot ICT-coordinator (BBD mrt 2012)

Door de technische ontwikkelingen heeft de Ict’er meer tijd om onderwijsinhoudelijk een slag te maken. Op onze school heeft hij…

 

Recensie: Op Woordenjacht; Creatief en effectief werken aan woordenschatuitbreiding (BBD mrt 2012)

Recensie: Op Woordenjacht; Creatief en effectief werken aan woordenschatuitbreiding

 

Recensie: De rouwende school; Handboek voor kinderopvang, po, vo en mbo (BBD mrt 2012)

Recensie: De rouwende school; Handboek voor kinderopvang, po, vo en mbo

 

Overgang Basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs (BBD mei 2012)

Een artikel van Ingrid Roelofs over lotingsstress vanuit het perspectief van een ouder

 

Gefundeerd schooladvies dankzij Consulent Jonge Risico Kinderen, CJRK (BBD mei 2012)

Anja van Vliet en Susan Osterop schrijven over de doorstroom van peuters naar basisschool.

 

Drempelonderzoek (BBD mei 2012)

Ton Kapinga legt uit hoe je met drempelonderzoek tot een passend schoolverlatersadvies kunt komen.

 

De Servicebeurt, artikel vanuit JSW

Het artikel waarin Marjan Beentjes schrijft dat steeds meer scholen besteden een deel van hun nascholingsbudget aan SVIB, hebben wij…

 

De zin en onzin van zittenblijven (BBD mei 2012)

Drs. Monica P. Koster, een tegenstander van doubleren aan het woord

 

Wat vragen najaarskleuters van ib’er en leerkracht? (BBD mei 2012)

Welke afwegingen moeten gemaakt worden bij de doorstroom van najaarskleuters naar groep 3? Lidy Peters schrijft hierover

 

Recensie: Gouden regels voor een sterke school, Samenwerken aan opbrengstgericht onderwijs (BBD mei 2012)

Recensie: Gouden regels voor een sterke school, Samenwerken aan opbrengstgericht onderwijs

 

Recensie: Contact maken op school. Motiveren, leidinggeven en samenwerken in het vo(BBD mei 2012)

Recensie: Contact maken op school. Motiveren, leidinggeven en samenwerken in het vo

 

Recensie: Letter Leven, Creatief met schrijven vanaf 9 jaar (BBD mei 2012)

Recensie: Letter Leven, Creatief met schrijven vanaf 9 jaar

 

NIO Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (BBD mei 2012)

Henk van Dijk schrijft over een Intelligentietest om niveau voor vervolgonderwijs te bepalen.

 

Recensie: Onderpresteren op de basisschool (BBD mei 2012)

Recensie: Onderpresteren op de basisschool

 

Recensie: Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit (BBD mei 2012)

Recensie: Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit

 

Recensie: Stomme sommen, Mijn boek over dyscalculie (BBD mei 2012)

Recensie: Stomme sommen, Mijn boek over dyscalculie

 

Effecten van het Lettertype Dyslexie in het basisonderwijs – een praktijkonderzoek (BBD juni 2012)

Een praktijkonderzoek naar het lettertype Dyslexie wijst erop dat het mogelijk een positief effect heeft op leestempo, leessnelheid en tekstbegrip.

 

Positieve ervaringen met het lettertype Dyslexie: Een placebo effect? (BBD juni 2012)

Desgevraagd plaatste Anna Bosman enkele kritische kanttekeningen bij de positieve uitkomsten van een onderzoek naar de effectiviteit van het lettertype…

 

Recensie: Leervoorwaardentest (BBD juni 2012)

Recensie van de Leervoorwaardentest

 

Recensie: Kinderen worden stil van Magische Tingel (BBD juni 2012)

Recensie van de Magische Tingel

 

Recensie: Rekenhulpkaart 1F (BBD juni 2012)

Recensie van Rekenhulpkaart 1F

 

Gouden weken voor groepsvorming (BBD sept 2012)

De eerste weken van het schooljaar zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming.

 

Een goede start met je groep (BBD sept 2012)

Een nieuw schooljaar biedt kansen voor een nieuwe start. De eerste weken na de zomervakantie zijn van cruciaal belang om…

 

Het nieuwe schooljaar in: blanco of goed geïnformeerd? (BBD sept 2012)

Noelle Pameijer schrijft over het belang van een goede overdracht

 

Het KiVa-antipestprogramma; Pesten los je op in de groep (BBD sept 2012)

Een artikel van Rene Veenstra en Gijs Huitsing over de achtergronden en praktijk van dit Finse antipestprogramma

 

De Vreedzame School Blok 1: We horen bij elkaar (BBD sept 2012)

Leo Pauw schrijft over de Vreedzame school, een handvat om een goede start te maken in het nieuwe schooljaar.