Materialenbank

Op zoek naar kennis over een bepaald onderwerp? In de materialenbank vind je een schat aan artikelen, recensies en ander materiaal over uiteenlopende onderwijsinhoudelijke thema’s. Mocht je documenten of onderwerpen missen, laat het ons dan weten.
1061 documenten gevonden

Groepsdynamica op het po en het vo (BBD juni 2017)

 

Recensie: Het tienerbrein (BBD juni 2017)

 

Groepsplanloos onderwijs (BBD juni 2017)

 

Samen leren door beelden (BBD juni 2017)

 

Recensi: Mama, papa, weet je…? ik heb kwaliteiten! (BBD juni 2017)

 

Ib’ers over hun werk binnen passend onderwijs (BBD juni 2017)

 

Verslag: studiedag werkgeheugen in de klas (BBD juni 2017)

 

Ervaringen met Iris Connect (BBD juni 2017)

 

Recensie: Flitsgesprekken (BBD juni 2017)

 

Recensie: Passend voortgezet onderwijs, pedagogisch vakmanschap (BBM mei 2017

 

Onderwijsinspecteur Floor Wijnands: ‘Swv moet zorgen dat schoolbesturen hun zorgplicht kunnen nakomen’ (BBM mei 2017)

 

Recensie: Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs (BBM mei 2017)

 

Stand van zaken passend onderwijs: Feiten en cijfers (BBM mei 2017)

 

Passend onderwijs op het vmbo; ‘De achterkant van onze zorg is op orde, nu de voorkant!’ (BBM mei 2017)

 

Hoofdbevindingen uit landelijk NCOJ-onderzoek ib’ers over passend onderwijs (BBM mei 2017)

 

Evaluatie passend ondewijs, de leerling aan het woord (BBM mei 2017)

 

Marc Dullaert: Begeleiders staan met hun voeten in de klei (BBM mei 2017)

 

Recensie: Autisme ontrafelen

 

De omgang met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas, wat werkt echt? (BBD april 2017)

 

Verslag: nationaal congres leerlingbegeleiding (BBD april 2017)

 

Verslag: Tweede bootcamp voor LANSbrekers (BBD april 2017)

 

Verslag: Congres Talent in de klas (BBD april 2017)

 

Recensie: SEL, sociaal emotioneel leren als basis (BBD april 2017)

 

Sociale veiligheid op school (BBD april 2017)

 

Krachtige Lichaamstaal (BBD april 2017)

 

Recensie: Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs (BBM mrt 2017)

 

Passend onderwijs zonder thuiszitters (BBM mrt 2017)

 

Tweeling op school: Samen of apart in de klas? (BBM mrt 2017)

 

Recensie: Betrokkenheid, de sleutel tot beter leren (BBM mrt 2017)

 

Doubleren of doorstromen, wat is zinvol in het primair onderwijs? (BBM mrt 2017)

 

Hoe begeleid je een getraumatiseerd kind? (BBM mrt 2017)

 

Recensie: Meidenvenijn in het basisonderwijs, preventie en aanpak (BBM mrt 2017)

 

Interview: Kees van Overveld over sociaal emotioneel leren (BBM mrt 2017)

 

Recensie: Wiebelen hulpkaarten (BBD feb 2017)

 

Recensie: Actief schoolbeleid (BBD feb 2017)

 

Steun bieden aan vluchtelingkinderen (BBD feb 2017)

 

Coachingstraject Sint Josephscholen, Nijmegen (BBD feb 2017)

 

Recensie: De Dyslexie-express (BBM jan 2017

 

Kennismaken met De Kennisrotonde (BBM jan 2017)

 

Wat doet de FvOv voor mij? (BBM jan 2017)

 

Theaterlezen met dyslectische leerlingen (BBM jan 2017)

 

Werken met (hoog)begaafde leerlingen in de klas (BBM jan 2017)

 

Recensie: De Leraar in beeld (BBM jan 2017)

 

Hoe kies je een passende leerroute voor leerlingen in het sbo? (BBM jan 2017)

 

recensie: Dit is dyslexie, achtergrond en aanpak (BBM jan 2017)

 

Gedrag is een vak apart (BBM jan 2017)

 

Interview Steven Pont; over twintig jaar lachen we ADHD (BBM jan 2017)

 

Tweelingen en een ontwikkelingsstoornis: Dubbel ingewikkeld of juist niet?

 

Recensie: De Kleine gids Kindermishandeling (BBD dec 2016)

 

Recensie: De gids, over begaafdheid in het onderwijs (BBD dec 2016)

 

Good Practice: Mindset (BBD dec 2016)

 

Verslag Beeldenproeverij LBbb (BBD dec 2016)

 

Nieuw: Interactie Communicatie Beeldcoachen (ICB) (BBD dec 2016)

 

Reactie van de LBBO op de tiende evaluatie Passend Onderwijs (BBD dec 2016)

 

Recensie: Starten met een Professionele LeerGemeenschap (BBD dec 2016)

 

Coachen via een app, handig of niet? (BBM nov 2016)

 

Van maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek (BBM nov 2016)

 

Het succes van EDI verklaard

 

Recensie: Iris Grace (BBM nov 2016)

 

Hoe werkt het geheugen bij kinderen met epilepsie? (BBM nov 2016)

 

Recensie: Voor de leeuwen! (BBM nov 2016)

 

Onderzoek naar de effectiviteit van beeldbegeleiding, Met andere ogen (BBM nov 2016)

 

Recensie: Gedrag is een vak en Gedrag is een signaal

 

‘Een OPP-trap voor kleuters? Nee!’ (BBM nov 2016)

 

Recensie: Op SAMI-expeditie in Onderwijsland (BBD okt 2016)

 

Recensie: Wijzer in onderwijsbehoeften (BBD okt 2016)

 

Recensie: Leren Leren voor het voortgezet onderwijs (BBD okt 2016)

 

Moeizame starters beter bij de les (BBD okt 2016)

 

Verslag onderzoeksconferentie, weten wat werkt met ict in het onderwijs (BBD okt 2016)

 

Verslag onderzoeksconferentie, weten wat werkt met ict in het onderwijs (BBD okt 2016)

 

Verslag congres hoogbegaafdheid 29 september 2016 (BBD okt 2016)

 

Selectief mutisme, mijn ervaringen (BBD okt 2016)

 

Recensie: De weg kwijt op school (BBM sept 2016)

 

Vergoede dyslexiezorg via de gemeente, wat is de stand van zaken? (BBM sept 2016)

 

Kwaliteit en gelijke kansen op Finse scholen (BBM sept 2016)

 

Ib’er versus zorgcoördinator

 

Recensie: de negen principes van de exellente schoolleider (BBM sept 2016)

 

Recensie: Knapzak praktijkgidsen (BBM sept 2016)

 

Selectief mutisme, hoe om te gaan met een kind dat niet durft te praten (BBM sept 2016)

 

Gepersonaliseerd leren; Voicing en de ‘leer’kracht van de leerling (BBM sept 2016)

 

Het werk van de onderwijsconsulent

 

School, de ogen en oren van veilig thuis (BBM sept 2016)

 

Ik geloof heel erg in autonomie (BBM sept 2016)

 

Verslag voorzittersdag Kwaliteitskring Beeldbegeleiden (BBD juni 2016)

 

Beeldcoaching

 

CAO HBO 2017-2018

 

CAO MBO 2016-2017

 

CAO VO 2016-2017

 

CAO PO 2016-2017

 

Presentatie:Kennis maken met transactionele analyse

 

Presentatie Samenwerken met beelden

 

Kleutertoetsen ja/nee?

 

Toetsen in de basisschool door Menno van Hasselt.

 

Kaart schooluitval

 

Passend Onderwijs maken we samen

 

Grenzen aan gedrag informatiefolder (BBD juni 2016)

 

Recensie: Werken met begaafde leerlingen in de klas (BBD juni 2016)

 

Recensie: De Ringaanpak

 

Verslag: Bijscholingsavond sychrooncoachen (BBD juni 2016)

 

De aandachtsfunctionaris binnen het onderwijs (BBD juni 2016)

 

Recensie: Een passend aanbod bij autisme (BBD juni 2016)

 

Willem de Jong: jullie hebben een ongelooflijk mooi, maar ook complex beroep (BBD juni 2016)

 

Veilig leerklimaat met SWPBS (BBM mei 2016)

 

Netwerkleren in het onderwijs (BBM mei 2016)

 

Recensie: De Lastige kleuter

 

Oplossingsgericht samenwerken: krachtig middel tot schoolsucces (BBM mei 2016)

 

21e eeuwse vaardigheden in kaart gebracht (BBM mei 2016)

 

Big Picture Learning (BBM mei 2016)

 

Recensie: Peuteren en kleuteren (BBM mei 2016)

 

Voor en na het inspectiebezoek

 

Recensie: Kinderkoppie (BBM mei 2016)

 

Vernieuwing van het inspectietoezicht (BBM mei 2016)

 

Met Leer-Kracht gedragsproblemen voorkomen en aanpakken (BBM mrt 2016)

 

Recensie: De Bovenkamer, een kleurrijke grammatica van het Nederlands (BBM mrt 2016)

 

Thuiszitter, kom samen in actie (BBM mrt 2016)

 

Oog voor kinderen van gedetineerden (BBM mrt 2016)

 

Recensie: mijn leerling hoort slecht (BBM mrt 2016)

 

Doorontwikkeling HGW: van papieren tijgers en administratieve rompslomp naar kleine handzame groepsplannen (BBM mrt 2016)

 

Pedagogisch contact, Verbondenheid door aanraken (BBM mrt 2016)

 

Trauma in de klas, tijd heelt niet alle wonden (BBM mrt 2016)

 

Interview: Het is belangrijk te erkennen dat we geen therapeuten zijn (BBM mrt 2016)

 

Beeldbegeleiding als kwaliteitsimpuls (BBD april 2016)

 

Recensie:50 dingen die ouders en leerkrachten van elkaar moeten weten over kinderen met autisme (BBD april 2016)

 

Recensie; Geweldloos verzet op school (BBD april 2016)

 

Big Picture Learning

 

Recensie: Het inspiratieboek voor de gelukkige klas (BBD april 2016)

 

Hoe behoud je de startende leraar voor het VO

 

Toetsen verplicht? Workshop gehouden door Arnold Jonk 29-9-2016

 

Van geleefd worden naar leven (lezing George Smits) 29-9-2015

 

Gaat het de goede kant op (lezing Peter Mol) sept 2015

 

Leerlingbegeleiding in het glazen huis van social media (Lezing Bamber Delver)

 

Dit moeten ZZPers weten over de vervanger van de VAR

 

Presentatie Beurs Beter Begeleiden 2016, Annemiek Mol Lous

 

Presentatie Beurs Beter Begeleiden Pasi Sahlberg Finnish Lessons 2,0

 

Presentatie Beurs Beter Begeleiden 2016 Bram de Orobio de Castro

 

Multi Method Coaching (BBD feb 2016)

 

De proactieve rol van de ib’er (BBD feb 2016)

 

Het SWV en passend onderwijs (BBD feb 2016)

 

Recensie: Handboek voor elke ouder (BBD feb 2016)

 

Recensie: Ik hou nog steeds van appeltaart (BBD feb 2016)

 

Breinsupport, speciale begeleiding voor kinderen en jongeren met NAH (BBD feb 2016)

 

Parels Passend Onderwijs: Onze zoon Daan

 

Verslag bijeenkomst Thuiszitters; schoolangst en schoolweigering

 

Recensie:Wiebelen en friemelen in de klas (BBD feb 2016)

 

Als zelfstandige aan het werk voor project Gedragswerk (BBM jan 2016)

 

Recensie: Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas. (BBM jan 2016)

 

Succesvol samenwerken (BBM jan 2016)

 

De veranderende rol van de intern begeleider (BBM jan 2016)

 

Recensie: Haal meer uit je toetsgegevens (BBM jan 2016)

 

Omgaan met extreme verlegenheid (BBM jan 2016)

 

Vier jaar ‘Lezen tegen de zomerdip’ (BBM jan 2016)

 

MODEL2TALK- Dialogische gesprekken in de kleuterklas (BBM jan 2016)

 

Out of the box denken loont, interview met Ineke Kersten, intiator Opmaatgroep (BBM jan 2016)

 

Het SWV en passend onderwijs

 

Ib’ers en Teach like a champion (BBD dec 2015)

 

Verslag van de regiobijeenkomt De Impulsklas, actief samenwerken met ouders (BBD dec 2015)

 

Recensie: Ontwrichte kinderen in het onderwijs (BBD dec 2015)

 

Recensie: Gevoeligheid in de klas (BBD dec 2015)

 

Zorgstudent ondersteunt proces passsend onderwijs (BBD dec 2015)

 

Een beeld zegt niet alles (BBD dec 2015)

 

Verslag van de studiedag Like to Learn (BBD dec 2015)

 

Ons onderwijs2032, eindadvies

 

Spelenderwijs op weg naar zelfregulatie (BBM nov 2015)

 

Samen aan de slag voor positief gedrag (BBM nov 2015)

 

Recensie: Wat écht werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs (BBM nov 2015)

 

Gericht oefenen: een succesvolle leerinterventie (BBM nov 2015)

 

Recensie: De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG (BBM nov 2015)

 

Onderwijsdifferentiatie voor hoogbegaafde leerlingen? (BBM nov 2015)

 

Integratieve Kindertherapie op school (BBM nov 2015)

 

Recensie: Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat (BBM nov 2015)

 

Het spanningsveld tussen het wat en het wie in het onderwijs (BBM nov 2015

 

Kijkwijzer Kind-leergesprek

 

Kwaliteitskaart Vos en Haas tegen de zomerdip

 

Vakantiewerkschrift Vos en Haas op het eiland

 

Werkbladen Tot Kijk Vos en Haas

 

Werkbladen Vos en Haas op het eiland

 

Reflectiemodel van STARR

 

Reflectiemodel van Korthagen

 

Reflectiemodel van GIBBS

 

Reflectiemodel van Bateson

 

Format- Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP)

 

Format POP- Appreciative Approach

 

Rots en water training in het onderwijs

 

Warme overdracht PO-VO (BBD okt 2015)

 

Beeldcoaching en de verborgen boodschap (BBD okt 2015)

 

Recensie: Passend onderwijzen, pedagogisch vakmanschap in de klas (BBD okt 2015)

 

Recensie: In beweging komen en blijven (BBD okt 2015)

 

Recensie: Oplossingsgerichte therapie met kinderen en jongeren (BBD okt 2015)

 

Recensie: Effectiever leren met leerstrategieën (BBD juni 2015)

 

Recensie: Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs (BBD juni 2015)

 

Laat kinderen met epilepsie niet vallen (BBD juni 2015)

 

Recensie: Aan de slag met rekenproblemen (BBD juni 2015)

 

Juf, ik heb faalangst! (BBD juni 2015)

 

Passend onderwijs? Dat past prima! (BBD juni 2015)

 

Oplossingsgerichte gespreksvoering en beeldcoching een Gouden Duo (BBD juni 2015)

 

Opnames maken van jezelf voor de klas (BBM sept 2015)

 

Leren voor de toekomst (BBM sept 2015)

 

Wat kan je van stokstaartjes leren? (BBM sept 2015)

 

Techniekcoördinator, ik? (BBM sept 2015)

 

Even voorstellen; de LBjk (BBM sept 2015)

 

Recensie: Begeleiden van actief leren (BBM sept 2015)

 

Leven zonder indicatiecriteria (BBM sept 2015)

 

Recensie: Het prachtige risico van onderwijs (BBM sept 2015)

 

Flitsbezoeken stimuleren reflectie in de school (BBM sept 2015)

 

Onderwijsresultaten in hetrogene klas niet minder (BBM sept 2015)

 

Functieomschrijving intern begeleider schaal 11 (2014)

 

Actieplan sociale veiligheid op school,

 

Groepsoverzicht onderwijsbehoeften

 

Parels Passend Onderwijs: Eerst waarnemen (BBD mei 2015)

 

Parels Passend Onderwijs: Dwars door gedrag heen kijken (BBD mei 2015)

 

Recensie: Hoe coach ik mijn klas?

 

Sterk naar voortgezet onderwijs (BBD mei 2015)

 

Recensie: De kracht van klagende ouders (BBD mei 2015)

 

Klagende ouders zijn niet wijs? (BBD mei 2015)

 

Recensie: EDI Expliciete Directe Instructie

 

Recensie: Prisma Co-Teaching (BBD mei 2015)

 

Een kind met DCD hoort erbij (BBM april 2015)

 

Voorkom uitval en buitensluiten door in verbinding te blijven (BBM april 2015)

 

Peiling werkdruk ib’ers (BBM april 2015)

 

Bang voor ouders? Tips voor een betere samenwerking

 

Werken met werkgeheugen (BBM april 2015)

 

Recensie: Krukken geen bezwaar, een praktijkboek (BBM april 2015)

 

Feedback, een belangrijke leerkrachtvaardigheid (BBM april 2015)

 

Vrijheid en loslaten, zelfstandig begeleider in het onderwijs (ZBO) (BBM april 2015)

 

Verslag symposium Flexinos ‘Denken in mogelijkheden’ (BBD nov 2014)

 

Recensie: Coaching en Reflexie in de klas, excellent worden en blijven (BBD mrt 2015)

 

Parels Passend Onderwijs, binnensluiten door verbinding aan te gaan

 

Parels Passend Onderwijs, Skanfonds: Jongeren die het kunnen

 

Recensie: Hoe plan ik mijn huiswerk, een praktisch werkboek (BBD mrt 2015)

 

Beroepsstandaard voor de intern begeleider herzien, ‘Jouw werk als intern begeleider is in ontwikkeling’ (BBD mrt 2015)

 

Recensie: Luister en zie mij (BBD mrt 2015)

 

SWPBS in het voortgezet onderwijs (BBD mrt 2015)

 

Door intervisie samenwerken aan taakgericht gedrag van leerlingen (BBD mrt 2015)

 

CAO VO OMO 2014-2015

 

CAO PO 2014-2015

 

SWV Sterk VO Utrecht en Stichtse Vecht stelt zich voor (BBD feb 15)

 

Meldplicht, meldrecht en zorgplicht in het onderwijs

 

Animatietekst Ontstaan huiselijk geweld algemeen/ kindermishandeling

 

Parels Passend Onderwijs; De Hasselbraam een vervolg (BBD feb 2015)

 

Beelden als bruggen (BBD feb 2015)

 

Bouw! Het kind leert, de tutor stuurt bij en het computerprogramma wijst de weg (BBD feb 2015)

 

Recensie: Teach like a Champioon: Het Jonge Kind (BBD feb 2015)

 

Recensie: Executieve functies versterken op school (BBD feb 2015)

 

Recensie: Hoogbegaafdheid in kaart (BBD feb 2015)

 

Recensie: Draaitaal en toverstapels (BBD feb 2015)

 

Leiderschap van leerlingen vergroten (BBD feb 2015)

 

Recensie: Check-in, Check-out in Positive Behavior Support (BBM jan 2015)

 

John Hattie: Elk uur inzicht in de impact van je denken en doen (BBM jan 2015)

 

De kern van opbrengstgericht werken (BBM jan 2015)

 

Recensie: Aan de slag met je klas, een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn (BBM jan 2015)